tisdag 4 januari 2022

En Volvo på sitt fjärde liv

I nästan alla sammanhang kan vi snåljåpar enas med miljömupparna om att återanvändning är bra, men det finns ett undantag – bilar. Där hävdas det plötsligt att det är bra ur miljöhänseende att kasta gammalt för att köpa nytt. Jag har en äldre släkting som i samband med inköp av elbil ska skrota sin fullt fungerande och relativt bränslesnåla bensinbil från 2005 för ”den ska inte rulla”.

Själv ser jag inte poängen, vare sig ur ett ekonomiskt eller miljömässigt perspektiv, med att slänga bort en bil som fungerar. Jag sålde nyligen min Volvo 745 som funnits i familjen ända sedan den var ny 1988.


Campingplatser är dyra, grustag billiga.

Jag sörjer lite. Mina föräldrar åkte på två bilsemestrar genom Europa med den bilen som också tagit oss till såväl bröllop som begravningar. Det här var den första bil jag körde efter att jag tog körkort. Jag har åkt till massor av jobb i hela Sverige med den och i dess passagerarsäte har ett stort antal av landets ståuppkomiker suttit.

Det senaste året har den tagit mig genom Norge för att hitta ett hus och därefter mina ägodelar från Sverige. Jag hade gärna fortsatt att ha den här bilen trots att den inte, som i Sverige, vore skattefri att äga här, men det blir för bökigt och dyrt att tulla och registrera in den, så den fick fortsätta sitt liv hos en svensk tjugoåring (som apropå miljödiskussionen inte valde mellan den och en ny Tesla).


Mitt kontor under husletarresan.

Om en bil förväntas hålla i tio år kommer nog ingen lyckas få mig att tro att en det är dåligt för miljön att köra runt i en bil som borde ha skrotats tre gånger om. Ja, den kanske drar ett par deciliter mer bensin per mil än motsvarande ny bil, men det kan knappast motsvara miljöpåverkan tre nya bilar hade gjort.

Och när det gäller den egna plånboken är det inte ens en fråga. Kan man leva med begagnat får man mer pengar över till annat.

36 kommentarer:

  1. Miljö är som någon dagens religion. Du kan uppenbarligen lura i dess följare precis vad som helst. Du kan använda det som svepskäl för att du behöver ny bil osv. Det känns tydligen bättre då för många. Huruvida det är bra för miljön är helt sekundärt... men bara det känns så. Och har du väl skaffat dig en uppfattning så bör du aldrig ändra den, som ett rejält pucko liksom?
    investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, därför är det så befriande när riktiga miljökämpar som Björn Gillberg räknar på saker och mycket vetenskapligt visar varför miljöposörerna har fel och på vilket sätt.

      Radera
  2. Det här är en av de saker som gör att Miljöpartiet aldrig någonsin blir trovärdiga. De har inte gjort ett skit för att underlätta för folk att äga, reparera och underhålla gamla saker. En superenkel sak hade varit att lagstifta om längre garantitider. Det som köps måste hålla i alla fall fem år.

    Men Miljöpartiet är inte intresserade av miljön. De är intresserade av sig själva, att de ska framstå som goda och snälla. I själva verket är de tvärtom. Ren ondska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kommit till samma slutsats. Jag tror inte att det var så när partiet bildades, men det senaste decenniet handlar väldigt lite om faktisk miljö.

      Radera
    2. Jag är däremot av den åsikten att de varit naiva och i praktiken miljöfientliga från start. Ett antal idealister som mer eller mindre vill skrota det moderna samhället - utan att samtidigt klart deklarera att det också innebär att vi inte kan föda den nuvarande befolkningen, och än mindre upprätthålla det välstånd vi har i form av såväl bekvämligheter som rent livsavgörande saker som avancerad sjukvård.
      En i sociala medier välkänd moderat debattör har givit dem det öknamn jag tycker passar bäst - salladskommunister ;-)

      Radera
    3. När Per Gahrton och Ragnhild Pohanka var språkrör är min känsla att de faktiskt på allvar brydde sig om miljön. En del av dem var kanske för radikala för att idéerna skulle funka i praktiken, men sånt hittar man i alla partier och ideologier. Det som hänt på sistone är att den som säger sig vara miljöpartist i praktiken uppfattas som helidiot.

      Radera
  3. Bilar är väl iaf till 90% återvinningsbara, snart tillverkade co2 neutralt. Ur miljösynpunkt fungerar väl slit o släng utmärkt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du glömmer att det alltid åtgår en mängd energi även för att återvinna och återanvända material, inte bara för att utvinna nytt. Det åtgår även resurser i form av arbete, där alternativet är att samma resurs kunde göra något annat istället.

      Radera
    2. 90 % (jag är VÄLDIGT SKEPTISK till den siffra) skulle i mitt fall inneburit att en tredjedel av bilen hade behövt byggas en gång till när det gått över 30 år. Jag tycker inte att det är kattskift.

      Och precis som Stefan skriver beror det alldeles säkert på hur man räknar.

      Radera
    3. Det finns något som kallas producentansvar. 95% av en uttjänt personbil ska kunna återvinnas.
      https://www.nyteknik.se/energi/95-procent-maste-atervinnas-6401186

      Det förstnämnda som Stefan nämner beror ju på hur den energin skapas, om den skapas hållbart eller ej.
      Gällande resurs är det helt korrekt att den skulle kunna användas till något annat som skapar mer värde.

      Radera
  4. Hur mycket bensin (diesel?) Drog din Volvo från 2005?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min Volvo var från -88 och drog ungefär 0,9 liter bensin (med automat). Som jag minns det drog den det även när den var ny.

      Radera
  5. Sparo, hur är det på begagnatmarknaden i Norge, är bilarna klart mycket dyrare än i Sverige (pga olika skatter som funnits i många herrans år) eller är det ungefär samma?
    Nypriserna för elbilar är ju väldigt förmånliga jämfört med bensinbilar i Norge och även klart billigare än i Sverige. Men hur ser det ut på begagnatmarknaden för elbilar i Norge, det har ju sålts flest elbilar i Europa i Norge under kanske mer än ett årtionde nu.
    Är en fem sex år gammal VW-Golf i elvariant ekonomiskt intressant?

    Fast du kanske bor så till nuförtiden att det där med bil inte är inom behovscirkeln längre, utan det räcker med löpning kompletterat med hemleverans av skrymmande varor? Och eventuellt någon bilhyra om året om sådana behov skulle uppstå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite dyrare än Sverige, generellt, skulle jag säga, men det är högst ovetenskapligt. Elbilar har jag ingen koll på alls och absolut inget intresse av att köpa/äga.

      Jag har en mil till närmaste butik, men gör många resor på runt tre mil för att komma till byggvaruhus (har köpt tio balar isolering sedan igår), hemelektronikfirmor och sånt, så bil är definitivt ett behov jag har :)

      Just nu lutar jag åt en äldre bil eftersom de blir väldigt mycket billigare i skatt/försäkring. Min Nissan pickup från -01 kostar runt 7000 kr om året bara att äga. Vore den 30 år eller äldre hade siffran varit runt 1500 kr.

      Radera
  6. Håller nog med om att det är bäst att använda saker som fungerar tills de är totalt slutkörda, men när det handlar om bilar går det mesta att byta ut. Jag gissar på att vissa delar i bilen bytts ut flera gånger.

    För eller senare har man väl använt så mycket reservdelar att man kunnat bygga en ny bil istället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Växellådan gav upp till slut, och avgassystemet såklart. Det är nog det. Väldigt långt från en hel bil :)

      Radera
    2. Sköter man om grejer håller de mycket riktigt. Bokade själv idag service på min 11 år gamla Skoda Octavia som gått 26000 mil och fortfarande känns modern och inte alls utsliten (tycker jag själv). Servicen kommer förstås att kosta en bit över 4000 och det kanske en del tycker är mycket att lägga på en "gammal" bil men man glömmer lätt att har man en helt ny bil lägger man (minst) 3-4000 i månaden bara på att betala bilen, och service ska den ändå ha. Min bil är avbetald sen många år och kostar mig 0 i avbetalning så en bra service nån gång om året och byte av nån slitdel för ett par tusen gör ändå kalkylen lönsam.

      Radera
    3. På en ny bil blir väl bara värdeminskningen värre än så. Service tror jag lönar sig.

      Radera
  7. Jag tycker mig ofta höra folk prata om att byta till elbil eftersom bensinen är så dyr. Nästan lika ofta som att folk vill byta till elbil för att göra något för miljön. I min bok är det dock bäst för både plånbok och miljö att fortsätta köra den bil man redan äger så länge det går, och vill man verkligen göra något för plånbok och miljö låter man bli att köra bil helt och hållet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här går Björn Gillberg mycket sakligt igenom varför dieselbilar är mer miljövänliga än elbilar:
      https://www.youtube.com/watch?v=AEy_5ih0Blk

      Men det är ju ballare att åka runt i en ny Tesla ;-)

      Radera
    2. Köper man en ny Volvo V90 diesel jfm med en ny Nissan Leaf, vilken är den största miljöboven?

      Radera
    3. Fråga Björn Gillberg: info@varmlandsmetanol.se Han vet mycket mer om detta än jag, och förmodligen de allra flesta i kommentarsfältet.

      Radera
  8. Förslag på ämne att skriva om: Benjamin Dousa skriver ett twitterinlägg som handlar om ränta på ränta om en undersköterska skulle investera 10% av lönen varje månad, kommentarerna svämmar över av folk som tycker han är helt dum i huvudet och att det är omöjligt att spara så "mycket". Det säger enligt mig ganska mycket om hur priviligierade människor som tycker att de har dåligt med pengar faktiskt är, som att man är riktigt fattig om man "bara" har 8k att lägga på nöjen varje månad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Skummade tråden nu och ska absolut skriva ihop ett inlägg. Så småningom.

      Radera
    2. Kan även tipsa om aftonbladets artikelserie om aktiehandel där de i princip likställer aktiehandlande med onlinespel, med missbruk som följd. Naturligtvis utan några som helst ifrågasättanden eller kritiska frågor till de tomtar som intervjuas.

      Det verkar som om det är slutenvården och skuldsanering som väntar för de flesta av dina läsare om man ska tro reportrarna.

      Speciellt gillar jag rubriker som: "Lucas blev beroende av aktiehandel: ”Som att ta jättemycket knark”"

      Kan väl köpa att alla inte borde pyssla med aktiehandel, men aftonbladet är bara smaklösa.

      Radera
    3. Den typen av artikelserier orkar jag bara inte med. Det blir för dumt :)

      Radera
    4. Jag skrev om aktiehandel och knark idag... baserat på artikeln som Svanesang nämner. (https://www.moneycowboy.net/2022/01/04/ar-aktier-som-knark/)

      Och jag erkänner, jag är korkad nog att läsa Aftonbladet.

      Radera
    5. Jag skummar den någon gång när jag har verklig bloggtorka. Ibland nappar jag på dylika uppslag och tycker att du dragit vettiga slutsatser, men den här gången orkade jag verkligen inte göra det själv.

      Radera
  9. Jag vill att det är slit å släng. Det innebär att mina bolag på Börsen säljer mer saker och tjänar mer pengar som jag får vara med och dela på. Och elbil måste ju vara väldigt fördelaktigt i Norge. Måste ju finnas någon förklaring till att det är så många nya sådana där. Jag hade i alla fall kollat. Dom flesta går 30-40 mil idag och tar ca 30 min att ladda till 80%. Dom allra nyaste som Kia tar 18 minuter.
    Sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Statliga subventioner. Bara under 2020 var det över nitton miljarder:
      https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/ordetfritt/2021/02/14/Hittil-er-elbil-eiere-sponset-med-45-50-milliarder.-Mer-kommer-23471599.ece

      Radera
    2. På jobbet kör jag ibland elbil som tjänstebil. De påstår sig kunna gå 40 mil men i kallt väder gör de inte det. Verkligen inte. Här om året blev folk strandade efter ca 15 mil på vintern. För övrigt, när jag pluggade miljökunskap på gymnasiet lärdes det ut att "man ska aldrig tro att man kan konsumera sig ur miljöproblem. Använd slut på det gamla först"

      Radera
    3. Det låter som att det var ett tag sedan du gick på gymnasiet ;-). B.G. - before Greta?

      Radera
  10. Jaha som den svenska vindkraften då(:(:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, subventioner är ju subventioner -> folk som får pengar de inte förtjänat ;-)

      Radera
  11. Att sälja min fullt fungerande >20 år gamla AUDI A6 för att köpa en elbil kommer aldrig att hända. När kan jag köpa en elbil som kan dra släp för 10000 kr? Förmodligen aldrig. Även om bensinen är dyr så funkar Audin i många år ytterligare. Det räcker för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ju fler elbilar, desto mer avgifter. För bensinskatten handlar väldigt lite om miljö och väldigt mycket om att politikerna vill ha våra pengar. Det kommer de vilja oavsett drivmedel.

      Radera