Är det nyhetstorka så är det.
Expressens krönikör har kommit på att kändisar får bättre service.
Detta eftersom exempelvis ett Instagram-inlägg av en missnöjd
influenser snappas upp av det baktalade företaget som då daltar med
personen för goodwills skull.
Jaha. Snart påstår hon väl att
kändisar går förbi krogköer också. Allvarligt talat, det må
vara hur orättvist som helst, men var det någon som inte visste att
världen funkar så här? Det är värre än så, inte bara
kända personer blir positivt särbehandlade. Snygga kunder får
bättre service än fula, och kunder som antas vara rika blir mer
uppassade än de som inte gör det.
Jag har själv dragit nytta av detta
åtminstone en gång. Inte att jag fick en bättre deal för att jag
var snygg, men jag kritiserade en byggvarudetaljist på Facebook
samtidigt som jag var krönikör i en byggtidning. Det sista skrev jag
inte, för det slog mig aldrig att jag kunde tjäna på detta
faktum. Men kort därefter blev jag kontaktad av en chef på företaget som frågade om
inte ett presentkort på 2000 kr skulle göra mig mer positivt
inställd och visst var det så.
Det kändes som Dolda kameran för det var åtminstone tio gånger mer än jag hade förlorat. Polletten ramlade ner när jag kom på att min mejladress (som också fanns på Facebook) publicerades i samband med varje krönika och det där var en populär tidning i hantverkarkretsar.
Det fina är att vi alla kan försöka få den service vi förtjänar, underskatta aldrig effekten av att skrika högt. Det är klart att det smäller högre när Carola skriver
till sina trehundratusen följare, men även Nisse i Hökarängen kan
få pengar tillbaka genom att vara en jobbig jävel när han har skäl
att vara missnöjd. Ring kundtjänst, skriv på företagets
Facebookvägg, lansera en hashtag, kräv din rätt. Eller skriv en bitter text och
skicka den till Expressen så kanske du också får skriva krönikor.