torsdag 17 augusti 2017

De skulle transplanterat hjärnan istället!

Det kan alltid diskuteras vad skattepengar ska användas till, men detta exempel är inte ett gränsfall för mig.

Fysiskt friska människor har bestämt sig för att operera om sina näsor. Detta har de gjort hos en klant, vilket resulterat i komplikationer som andningssvårigheter och nervskador. Så då har man vänt sig till Karolinska för att de på skattebetalarnas bekostnad ska kunna reparera det som inte ens var fel från början. Är ni med så långt?


När då Karolinska säger ”Sorry, vi har egna patienter med riktiga sjukdomar” får de smäll på fingrarna av Socialstyrelsen, som menar att sjukhuset måste ta emot dessa människor trots att vårdköerna var långa nog redan innan.

Om folk vill ta sina egna pengar eller sms-lån för att operera om sina ansikten till den stereotypa bilden av östeuropeiska sexarbetare får de såklart göra det. Om de inte vill gå till en erkänt duktig plastikkirurg utan chansa på en billig konkurrent är även det ett fritt val. De flesta som smalnar av näsan och opererar in anknäbb och silikonbröst ser ju likadana ut, så de tyckte väl att det skulle vara ”#sparadkrona”.


Nu visade det sig bli dyrare i slutändan. Åtminstone för skattebetalarna, om det vill sig illa. Själv håller jag med Karolinska-chefen: ”Visst, det är hårt, men vi har ju begränsade resurser. Jag är ju medveten om att de här patienterna har besvär men det finns ju också ett utrymme att lösa det här inom den privata vården.

Gick det bra att öppna plånboken för att sabba snoken går det bra att göra det för att fixa den. Enklast hade såklart varit att acceptera den ursprungliga näsan och det faktum att vi ser olika ut.

"Festlig pip, hörru!"

61 kommentarer:

  1. Well,

    En i raden av klockrena iakttagelser. Finns inte mycket att tillägga. En bra dag tillönskas.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej, öppnare dörren har nog aldrig sparkats in, men jag var tvungen att skriva av mig eftersom jag blev så j-vla arg.

      Jag önskar dig detsamma (en bra dag alltså, inte ilska)!

      Radera
    2. Själv har jag konstaterat att stolligheterna eskalerar. Ta bara den senaste kravallungen. Dinamarca polisanmäler Katerina Janouch efter att konsulterat den feministiska advokaten Claes Borgström. Stod något sådant på text tv.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    3. Det är knäppare än så. Janouch tog bort sin tweet när Dinamarca sa att den kränkte henne. Då la Dinamarca själv upp en skärmdump. I min värld blir det då lite oklart vem hon ska anmäla för förtal - Janouch eller sig själv.

      Radera
    4. Kan bara instämma i det Lars skriver. Klockrent som vanligt Micke. Om du kandiderar till president hade du fått min röst direkt!

      Radera
    5. Först måste vi byta ut monarki mot demokrati :-).

      Radera
  2. Tyvärr tror jag inte att målgruppen för näsoperationer och plasttuttar läser den här bloggen. Men det hade varit bra om de gjort det och fått lite perspektiv på livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, mina fördomar säger mig att de inte precis är läsande personer och att det är en av avledningarna till att de hamnat i den situation de nu befinner sig i.

      Radera
    2. Jag tror det är helt korrekt uppfattat!

      Radera
    3. Det är där min rubrik kommer in. Lite radikalt kanske, men så kände jag mig också wild & crazy när jag skrev den.

      Radera
    4. Jag förstod det. Passande rubrik! Wild & crazy på en vanlig torsdag? Inte illa!

      Radera
  3. Men vi lever väl i landet allt åt alla? De kanske kan sätta sig med plakat på Medborgarplatsen? De får garanterat stöd till en insamling av landets begåvningsreserv. Vi kan väl lägga ned något ålderdomshem för att få ihop stålarna till detta?

    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar inte behövas. Med Socialstyrelsen på sin sida är det nog bara en tidsfråga innan Karolinska rättar till kollegornas misslyckanden.

      Radera
  4. Klockrent och underhållande som vanligt, Micke

    Mvh

    Christoffer

    SvaraRadera
  5. Jag blev också förbannad. Gör man något så fullständigt idiotiskt, får man skylla sig själv. De är inta bara korkade, de ser inte kloka ut heller. Sen kan jag förstå att det kan var problem med hur man ska dra gränsen. När jag ger blod brukar jag tänka - hoppas att det kommer till en bra människa, kan ju lika gärna vara en hustrumisshandlare, pedofil eller mördare som jag ger liv åt.ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, man kan ifrågasätta om sjukvård ska gå till rökares lungvård, bmx-cyklisters benbrott osv, men det här tycker jag är ännu dummare. Jag undrar för övrigt om någon enda plastikpatient som inte haft rena defekter innan blivit snyggare av att operera sig.

      Radera
  6. Hej Sparo,
    Såg inslaget igår och reagerade också först som du men sen försökte jag sätta mig in i hennes situation och måste ändå säga att en och annan poäng hade hon. Rökare som får lungcancer får vård, de som äter sig själv till döds och en massa andra liknande fall. Varför drar man gränsen vid kosmetisk ingrepp? Att röka för att upplevas ball och snygg kontra att korrigera något som man kanske blivit retad och mobbad för majoriteten av sitt liv. Varför får den ena och inte den andra hjälp när det går snett? Jag säger inte att jag tycker något är mer rätt men jag hoppas hon får hjälp, såg ju hemskt ut när de filmade hennes näsborrar. Mvh Kneg till Deg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det väldigt sällan är de som blivit retade för rena lyten som springer iväg till skojarkirurger. Rätta mig om jag har fel, men tydliga utseendemässiga defekter opereras väl av landstinget?

      Jag hoppas också att de får hjälp, men tycker som sagt att de kan betala för det själva precis som de gjorde första gången.

      Radera
  7. Nu finns ju ingen eget ansvarsparagraf i sjukvårdslagen. Däremot bör ju privata vårdgivare ha en försäkring. Det hade visst fejkkirurgen, men den täckte tydligen inte felbehandlingar??? Det om något borde ju vara ett krav.

    Annars är det ju svårt med när man får skylla sig själv och ska betala ur egen ficka? Frivillig idrott? Rökning som nämns ovan eller om man full startar ett bråk på krogen och sedan måste pusslas ihop i fejset?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju lämnat viss reservation för att det finns andra grupper med eget ansvar, men jag tycker att det är en väldigt stor skillnad mellan idrottare och rökare på ena sidan, skönhetsoperationskunder på andra.

      Här är inte sjukvård resultatet av problem man åsamkat sig på andra sätt. Vården ÄR själva problemet när patienten valt att lägga sig på operationsbordet utan att ha några som helst problem med sin fysiska hälsa.

      Om jag skulle operera mig på en privat klinik (ifall jag hade riktiga problem alltså) skulle jag kolla upp försäkringsläget INNAN operationen.

      Radera
    2. Håller med dig Micke, skulle också kollat upp försäkringen innan. Känns ju RÄTT viktigt! =)
      Däremot har jag medlidande och förståelse till att folk vill operera sig trots att det inte är något mer fel än att man inte ser "svensk" ut. Anledningen till "" är att det inte riktigt finns ett svenskt utseende men jag kan dela med mig av en personlig upplevelse då jag är adopterad och inte alls ser svensk ut enligt min mening, dock tycker alla som känner mig att jag är mer svensk än svensken. Med det sagt, skulle du se mig på gatan skulle du inte tänka SVENSK, och det gjorde att när jag växte upp blev jag retad för mitt utseende, varav näsan var en bidragande faktor. Jag får gliringar än idag, även fast de inte är illvilliga så påminns man konstant om att man inte är svensk, så jag förstår att en del ser en lösning i kosmetisk kirurgi. Ledsen för långt inlägg men tycker det är viktigt att belysa en annan sida än den strikt logiska och ekonomiska utan även en psykologisk aspekt som man som "svensk" inte upplever på samma sätt.
      Mvh Kneg till Deg

      Radera
    3. Svårt att sätta sig in i, men det känns som att din situation var en helt annan än de som vill ha ankläppar. Därmed inte sagt att jag tror på det som lösning. Om jag utgår ifrån vad du säger har du två ståndpunkter:

      1. Du ville se svensk ut. 2. Det finns inte riktigt ett svenskt utseende. Då blir det svårt för en kirurg att få dig nöjd.

      Så kanske hade både du och "ankläpparna" haft större glädje av psykologhjälp.

      Radera
    4. Har aldrig pratat om ankläppar, att jag mår dåligt, att jag vill operera eller behöver psykologhjälp. Ville bara dela med mig av en upplevelse som kanske skulle kunna ge dig och andra som kanske inte har den referensramen en annan infallsvinkel.

      Radera
    5. Nejnej, jag är helt med på det! Ankläpparna gällde inte dig, jag försökte dra en parallell mellan dig och de som nu kräver att få operera sig på KS. Och psykologhjälp var mitt förslag, det tycker jag skulle vara obligatoriskt innan alla plastikoperationer av skönhetskaraktär eftersom jag tror att det ofta är i huvudet det sitter.

      Radera
    6. Håll gärna mig utanför paralleller med ankläppar och psykologhjälp, tack 😊 Jag tror det finns många situationer där viljan att vilja vara någon annan gjort att man agerat dumt någon gång i livet. Tar vi cigg och snus som exempel är det inte ovanligt att man börjar med det för att vara häftig, vara en i gänget, omtyckt etc. För så gott och trevligt är det väl ändå inte? 😉 Sen kommer det som ett brev på posten att vissa behöver vård. Hon har mitt medlidande men samtidigt är jag inne på försäkringsbiten mer. Hur i hela helvetet kan man missa att kolla upp detta?? Lite eget ansvar måste man ta, speciellt när det kan gå såhär illa!

      Radera
    7. Men om du skriver om personliga erfarenheter är det svårt att svara utan att spinna vidare på det du skriver för att det blir för personligt.

      Visst, vanor som tobak och alkohol kan också ha bakomliggande orsaker och då tror jag att det är bättre att börja där. Och jodå, cigaretter upplevde jag både som gott och med mysfaktor. Problemet där är att nästan alla börjar innan vuxen ålder och då biter inte argument eftersom barn i regel är mer eller mindre korkade. När det kommer till skönhetsoperationer handlar det väl nästan uteslutande om myndiga personer.

      Radera
    8. Håll gärna mig utanför paralleller med ankläppar och psykologhjälp, tack 😊 Jag tror det finns många situationer där viljan att vilja vara någon annan gjort att man agerat dumt någon gång i livet. Tar vi cigg och snus som exempel är det inte ovanligt att man börjar med det för att vara häftig, vara en i gänget, omtyckt etc. För så gott och trevligt är det väl ändå inte? 😉 Sen kommer det som ett brev på posten att vissa behöver vård. Hon har mitt medlidande men samtidigt är jag inne på försäkringsbiten mer. Hur i hela helvetet kan man missa att kolla upp detta?? Lite eget ansvar måste man ta, speciellt när det kan gå såhär illa!

      Radera
    9. Eeh... ja, du sa det :-).

      Radera
    10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    11. Jag är fullt på det klara med att alla inte har samma ingång till plastikkirurgi, men i mitt tycke är de enda legitima anledningarna att man 1. har ett medicinsk problem som kan lösas den vägen (jag har t ex en kompis vars ögonfransar behövde kortas/vinklas eftersom de irriterade hornhinnan) eller 2. fått sitt utseende förstört pga olycka eller misshandel.

      Radera
    12. Ledsen för dubbelkommentarerna, vet inte varför min dator kopierar in samma kommentarer om och om igen!

      Radera
    13. Det är lugnt. Tog bort en av dem, men med den andra bestämde jag mig för att göra mig lite lustig på din bekostnad :-).

      Radera
  8. Måste säga att jag blir beklämd när jag läser vad som skrivs här - menar ni att läkarna först ska utreda hur en skada har uppstått och därefter vägra vårda de patienter som de av någon anledning inte tycker har fått en skada av rätt anledning. Sorry, men det är bland det dummaste jag läst på länge. Självklart ska de få vård om de har ett medicinskt problem som bör åtgärdas (utseende kanske inte är det, men att kunna andas fritt är väl ändå att definiera som basalt).
    Skärp er....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir beklämd när folk inte kan läsa innantill. De kan/ska naturligtvis få vård på den privata marknad de vände sig till när de beslutade sig för att operera fullt fungerande organ. Varför ska patienterna i den redan befintliga kön behöva trängas med dessa? Skärp dig själv!

      Radera
  9. Därför att vi alla har rätt at ta del av den offentliga vården så länge vi bor i Sverige. Prioriteringen av vem som får vård ska ske efter behov och inget annat. Om du tänker lite längre än vad näsan räcker så kanske du inser att allt annat leder till fullständigt moras. Det har väl nämnts i tidigare inlägg (rökare - lungcancer, idrottare - knäskador osv). Du har naturligtvis rätt att tycka vad du vill, men det här inlägget var en besvikelse.

    Med vänlig hälsning, Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om du tycker att professorn/chefen på Karolinska, vars åsikt jag refererar till och håller med om, inte heller tänker "längre än vad näsan räcker".

      Du får naturligtvis också tycka vad du vill, men om jag får ge dig ett tips tillbaka föreslår jag att du lägger ner härskartekniken och jobbar med argument istället.

      Radera
    2. Professorn på Karolinska har helt enkelt fel och det är inte första gången man tar fel beslut där. Ledsen om du tycker att jag trycker till dig lite för hårt, men du sparkar själv rätt hårt på en utsatt person "De skulle transplantera hjärnan i stället" och då tycker jag att du ska kunna tåla en del själv. Men så var tydligen inte fallet..

      Radera
    3. Jag har inga problem med att folk "trycker till för hårt", mig eller andra, men det ska vara med argument. "Om du tänker längre än vad näsan räcker" (underförstått: du är dum i huvudet) ger ingen näring till debatten när du inte dessutom - som faktiskt jag gör även om du vägrar att bemöta dem - följer upp med argument för din ståndpunkt. "Du har fel och han har också det" är helt enkelt inte argument, det är bara subjektiva känslor.

      Radera
    4. Hej igen (lugn, det här blir mitt sista inlägg). Det där med att tänka längre än näsan räcker var relaterat till ämnet (skönhetsoperationer av näsor och inte ett sätt att säga att du är dum i huvudet - det trodde jag var uppenbart??). Sen det där med argument - mitt argument - att det medicinska behovet ska styra vårdresurserna, inte en massa åsikter om vem som förtjänar vården - redogjorde jag för i mitt första inlägg.

      Till sist - du är ju själv väldigt raljant och fördömande i din text - jättekonstigt att du då tar upp härskartekniker och brist på argument när du får mothugg. Självmål...

      Radera
    5. Nu har jag lärt mig att vad jag än svarar kommer du på ena eller andra sättet säga "Det kan du vara själv", men vad jag menade med argument är t ex att istället för att säga att professorn på KS har fel förklara vad han ska göra när han redan har en patientkö och begränsade resurser, och plötsligt ska han ta hand om 46 patienter till som inte accepterats som patienter från början, och förklara vad det är så hemskt med att de som opererat fungerande kroppsdelar privat I FÖRSTA HAND hänvisas till den privata marknaden även för att rätta till fel.

      Han sitter nämligen där nu med detta för honom olösliga problem och KS får inte ett dugg mer resurser av att fler människor skapar sig behov de och du tycker att han ska lösa.

      Radera
    6. Läkaren ska prioritera efter medicinska behov - d v s de patienter med störst medicinska problem ska prioriteras (utan hänsyn till hur problemen uppstått). Frågan om de felopererade borde haft en försäkring eller om de privata vårdgivarna bör/ska ha en försäkring som täcker kostnader vid feloperationer är en annan fråga - och det kan väl de flesta hålla med om att så borde vara fallet. Nu hade patienten inte en sådan försäkring och då hjälper det inte att säga att hon får skylla sig själv - har hon ett alvarligt medicinskt problem så måste hon få hjälp. Allt annat leder till en massa konstiga gränsdragningsfrågor som jag är övertygad om att vi inte vill ha...

      Radera
    7. Jag antar att jag inte behöver berätta att jag aldrig påstått att vårdtagare ska ha en försäkring. Det är ju enklare att skapa en halmgubbe än att ge svar på:

      "Och förklara vad det är så hemskt med att de som opererat fungerande kroppsdelar privat I FÖRSTA HAND hänvisas till den privata marknaden även för att rätta till fel".

      Radera
  10. Trams !
    har arbetat inom psykiatrin i över 30 år
    Blev väldigt glad när det stoppades att tatueringar som ångrades kunde "tas bort" till kostnad av offentliga medel. De fick frankt ta och gå till det privata o stå för kostnaden själv liksom de gjort för sin tatuering .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste inte ens att det hade varit så, men det var ju bra att det rättats till. Fanns obegränsade resurser och inga kurser vore det en annan sak, men nu handlar det ju om att prioritera med skattepengarna.

      Jag förstår att det är ett problem för de "felopererade", men ser ingen lösning. Kanske kunde man lagstifta om försäkring eller en deposition på samma belopp som vad ursprungsoperationen kostar.

      Då är det lättare med tatueringar. De får ha kvar sitt kladd tills de har råd att betala.

      Radera
    2. Skrattar till minnet av när jag frågade vad FTW betydde som hen hade som tatuering. -"Fuck The World" svarade hen och fortsatte " - Det får du allt hålla med om ,, världen ser för jävlig ut"
      -Jo .. svarade jag.

      Radera
    3. For The Win trodde jag att det stod för? Mvh Kneg

      Radera
    4. Jag har hört "Fuck The World"-förkortningen tidigare, men det är ju inte den vanligaste, så vill man ha det budskapet som tatuering bör man nog skriva ut det. Det där blev lite som Pennys tatuering i Big Bang Theory: https://www.youtube.com/watch?v=lLiyB4GPlfw

      Radera
  11. Jobbar på FK och blec chockad över andelen människor som är sjukskrivna för skönhetsingrepp. Om man nu ska göra det tycker jag man får ägna semestern åt återhämtningen och inte tvinga staten att betala! Här pratar vi ändå om minst 20 K per person!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är chockad över att någon ens tänker tanken att försöka sjukskiva sig för detta!

      Radera
    2. Sjukskrivna för skönhetsingrepp?!! Det måste väl någonstans koka ner till något personligt ansvar. Blir lite som när Dinamarcas partikompis på riksdagsbänken som var tjänstledig från riksdagsarbetet men trädde i tjänst samma dag som riksdagen stängde. Tjänstledigheten påbörjades samma dag som riksdagen öppnade. Vad sänder det för signaler till den arbetande befolkning som faktiskt ger dessa människor deras mat?

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    3. Det är inte bara vänsterpartister som håller på med sånt. Carl Bildt jobbade väl heltid för FN som medlare i Bosnien i åtminstone ett halvår innan någon lite försynt undrade om det verkligen var rätt att han skulle ha full riksdagslön under tiden.

      Radera
  12. Rimligast vore väl att de företag som utför sådana här skönhetsoperationer skulle betala kostnaderna för misslyckade operationer. Då kanske branschen skulle saneras från samvetslösa klåpare. Kan förstå läkaren på Karolinska, kanske är det ett sätt för honom att dra saken till sin spets och ifrågasätta denna lukrativa bransch som inte behöver ta konsekvenserna av sitt handlande. Förmodligen är det miljonbelopp i rullning, samtidigt som slipper man stå för kostnaderna när en och en annan näsa går åt pipsvängen. De som orsakar detta lidande skulle klämmas åt rejält, men som det är nu så verkar de komma lindrigt undan. En del människor gör vad som helst för pengar utan en tanke på hur det drabbar andra. Det är sorgligt.ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det håller jag med om. Kliniken det handlar om i detta fall verkar fortfarande vara "up & running" enligt sin hemsida. Det är ju bra mycket enklare att driva ett företag om samhället tar alla kostnader när man misslyckas.

      Radera
  13. Det är en svår gräns vart det egna ansvaret skall gå när man blivit van att storebror staten hela tiden tar notan och fixar allt gratis.

    vad gäller riskbeteende så borde kanske krav på extra privata försäkringar krävas för studsmattor (barn), hästriding (kvinnor), mc/motocross (män) och mattor inomhus (personer 80+) då alla dessa leder till betydande kostnader inom sjukvården som annars kunde ha undvikits.

    Appropå näsor är näsplastik, dvs nedfilning av "näsbenet", för att få rakare västerländska näsor en stor produkt bland Iranska kvinnor där kanske uppåt 200 000 per år opereras. Det tragiska i det hela är att trots perfekta mammor kommer deras döttrar få traditionella näsor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir absolut svåra gränsdragningar. Det var därför jag redan från början ville fastslå att detta exempel inte är ett gränsfall för mig.

      Dina exempel visar däremot det orimliga i att kräva extra försäkringar för allt möjligt. Det som skiljer dem från plastikoperation av rena skönhetsskäl är att där börjar vården innan det ens finns ett fel, sedan blir det i vissa fall riktiga problem pga detta.

      Inte nog med att barn ärver föräldrarnas utseende innan operationerna. Man skickar också ett budskap till barnen att deras egenskaper är sämre och att korrigering därför är önskvärd. Det blir man inte Årets Förälder av.

      Radera
    2. Bilmek, nog har man extra försäkringar till barnen när de är på tex ridklubben (det är bara vissa kommuner där fritidsaktiviteterna ingår i vanliga skolförsäkringen som kommunen har). Och titta i din hemförsäkring vad som ingår, ingår tex bergsklättring, dykning eller skidåkning? Inte alltid. Ofta måste man skaffa en tilläggsförsäkring på såna saker om man tex ska ut och resa. För att det räknas som hög risk med stora kostnader.

      Läkarna på KS kanske borde göra som reglerna för starroperationer är (eller var, vet inte om de ändrat). Den som har sämst syn pga starr får operation först. På ETT öga. Eftersom patienten efter det ser jättebra på det opererade ögat så hamnar de sist i kön, och kommer aldrig att få operation av det andra eftersom det alltid kommer in folk med förtur pga två dåliga ögon.
      Alltså, dessa näsopererade patienter kan sorteras in i kön efter hur svårt de har att andas. Sen opererar man ENA näsborren och då har de en bra näsborre och hamnar sist i kön bakom sämre/sjukare patienter :-)

      Spargrisen

      Radera