torsdag 24 augusti 2017

Prislappar och annat mygel

När jag som fjortonåring praktiserade i en Icabutik fanns hårda regler för extrapriser. Man fick inte påstå att ett pris var sänkt utan att det var det. Man fick faktiskt inte ens skriva priser med en röd penna om de inte var nedsatta. Nu går det knappt att hitta priser i andra färger, och är det inte ett uttalat extrapris är det för det mesta ett ”superklipp”, ”sparpris”, ”fynd”, ”handla-nu-pris” eller kombinerat med uppmaningar som ”SE PRISET!!!”.


Nästa irritation: Enligt Prisinformationslagen ska butiker ge tydlig prisinformation om alla produkter. ”Priset för en vara ska anges dels per förpackning, dels per kilo, liter, meter eller det mått som används för varan.” När såg du senast ett brott mot detta? Troligen den senaste veckan, men kanske är du så van att du inte längre orkar bry dig.

Här ska sägas att handlarna fått god hjälp av tillverkarna (som bara ibland är samma företag). Varför produceras förpackningar på 920 cl eller 865 gram? För att våra hjärnor ska avrunda till jämna kilon och liter, och inte böja oss fram och kisa oss fram till jämförelsepriset, som dessutom inte alltid finns där.

En sista käpphäst från en allt grinigare gubbe. När jag läste marknadsföring fick man inte använda ordet ”gratis” i reklamen. Eller jo, om det verkligen är gratis, helt utan motprestation, men det som menas är ju alltid ”utan extra kostnad”. Det är fortfarande inte tillåtet att skriva eller säga gratis/present/kostnadsfritt om det inte är det, förutom i så kallade kombinationserbjudanden där det blir en tolkningsfråga om kunden ska förväntas fatta sammanhanget.


Jag är inte jurist och vet inte vad av detta som beror på rättspraxis, ändrade lagtexter eller att myndigheternas resurser inte längre orkar ta tag i sånt här eller bryr sig. Det spelar ingen roll. Det intressanta är att vi som konsumenter överöses av ”Se hit!!!-priser” och ”gratis”-reklam samtidigt som vi själva får räkna ut jämförelsepriser. Eller låta bli och vara utlämnade till affärsidkares välvilja, och det är inte ett alternativ för mig.

30 kommentarer:

  1. Tycker att de flesta affärer jag handlar i är på att ange jämförpris. Men en intressant jämförelse är toapapper som anges i meter ibland och kg ibland. Och då i samma affär några meter mellan balarna. Som gjort för att inte kunna jämföras.
    Förpackningar minskar för att vi lägger märke till om priset ökar. 1,5 liter läsk för 10:-, eller 1,4 liter för 10:-. Det spelar ingen roll för de flesta kunder, och jag tror inte heller att majoriteten har lagt märke till det.
    Nästa gång du handlar så kolla på santa Marias tacokrydda. Jämför priset på kilosförpackningen och portionsförpackningen. Den ena ligger på ca 90:-/kg och den andra för över 300:-/kg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så där är det! Ibland kilo, ibland meter (och hur många meter går det på ett kilo toapapper?), ibland per liter färdig dryck och ibland outspädd.

      Portionsförpackad tacokrydda? Tänk vad mycket man "går miste om" genom att skippa fredagsmys :-).

      Radera
    2. När det gäller toapapper kan man ju inte skriva ut ett rättvist jämförelsepris. Vissa sorter kan ha väldigt lågt pris per meter, men är så tunna att man behöver använda en kilometer.

      Radera
    3. Äh, då får man vika dem på bredden :-).

      Radera
  2. Haha, jag kommer osökt att tänka på att du igår skrev "Men det är tröttsamt att han alltid är extremt positiv till världens börser." om Johnny Torssell. Då är lite lite extra skönt att kunna gå in på din blogg i och med att du alltid är extremt negativ till samhället som helhet. Balansen blir därmed perfekt, en lagom dos av överdriven optimism och påtaglig upprördhet :)

    Men jag håller med dig, det är tröttsamt med marknadsföringen från matvarubutikerna. Värst är när de har bra erbjudanden i sitt utskick, men inte märker ut extrapriserna i själva butiken, så att man inte riktigt hittar varan där osv... Galet tröttsamt. Också irriterande när man går till butiken en måndag, samma dag som erbjudandet kom ut, och alla bra varor redan är slut, fruktansvärt oseriöst att inte ha tagit hem nog med varor för en hel dag ens...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar :-). Samtidigt, när man skriver om sådana här fenomen är det ju det negativa man uppmärksammar. Ingen vill läsa en text om en välfungerande affär som beställt hem ett rikligt lager av sina lockvaror, skyltar tydligt och har samma priser på hyllkanten och i kassan.

      Radera
  3. Det var länge sedan vi slutade följa lagen i Sverige. Nya tider nu, där myndigheter föregår med att öppet ignorera lag o ordning. Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ändå skillnad. Myndigheterna kan ignorera lagar eftersom de (och deras kompisar) ÄR lagen. Privatpersoner kan definitivt inte låta bli att följa lagen. Ibland verkar det finnas helt obegränsade resurser att jaga dem. Därför är jag förvånad att matbutikerna ibland verkar ha frikort för de borde också sättas dit då.

      Radera
  4. Ett "halvt kilo kaffe", som de ibland annonserar billigt om, kan ibland bara innehålla 450g, även om den står på paketet så är det inget som uppges i annonsen, känner mig alltid lite lurad. ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att kalla 450 gram för "ett halv kilo" är ju direkt lögnaktigt!

      Radera
  5. Storleken på kaffepaket kan driva mig till vansinne (nästan i alla fall). Vad är vitsen med att vissa paket är 500g, andra 450g och numera även 425g. De udda vikterna är ju oftast ekologiskt kaffe eller lite mer exklusivt kaffe men jag har noterat att Gevalias vanliga bryggkaffe numera säljs i 450g förpackningar.
    Ge fan i att förvilla oss konsumenter skulle jag vilja utbrista, för vad skulle anledningen annars vara än att finta oss?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är nästan benägen att undvika 450-grammare även om de skulle ha lägre kilopris än vanliga halvkilon (vilket de troligen inte har). Det där är ett oskick!

      Radera
  6. Ang kaffe

    Men visst är det toppen när de glömmer att skriva i bladet att extrapriset gäller t ex endast vid köp av andra varor för 200 kr.

    Ännu mer toppen är det när de glömmer att skriva hur mycket du får köpa. Min affär gör det "felet" ngr gånger om året och det tar någon el ngr dagar innan det rättats till.
    Då har jag redan hunnit handla ngr flak och min halvårskonsumtion är tryggad.

    Så visst.. det kan bli fel också till konsumentens fördel... KEEP SMILING !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och du får affären att stå för misstaget? Bra i så fall. De har väl alltid ett "Reservation för feltryck" att luta sig mot?

      Radera
    2. Javisst

      märkt att en av kassörskorna lagt märke till detta och när hon ser mig och mina flak på bandet så bläddrar hon raskt i bladet ;-) Utan att anmärka ngt.

      En annan kassörska har tagit för vana att om det t ex är tre paket som gäller till extrapris utan reservationer erbjuda kunden att köra in i kassan flertal med 3 st för varje kvitto.

      Kan inte kallas för lojal till sin arbetsgivare el ? Förvisso blir mer sålt. :-)

      Radera
    3. Kul att de känner igen dig som paragrafryttare :-).

      Jag handlar det mesta på Willys och de har inte så mycket sånt där. Aldrig någon "handla för X kr, så..."-deal och antingen är det fritt antal eller också medlemserbjudande med "max tre paket per kund", och då går det inte att kringgå ens genom att handla flera dagar senare. Är erbjudandet utnyttjat så är det.

      Radera
  7. Appropå kaffe

    vad använder du för sorts virusskydd till din burk el lapp ?
    Skulle inte förvåna mig om du kostar på dig att betala för det ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apropå kaffe? Hur då?

      Och jag vet inte hur lämpligt det är att berätta för hela internet vad man har för skydd mot intrång.

      Radera
  8. Ok ok ...

    Bara skojade... fast visst måste jag erkänna att tanken kom när jag läste din kommentar härom dagen ang IT-skandalen.

    Själv har jag än så länge gratisvarianter som skydd men efter att nyligen pratat med en verkligt snål bekant blev jag förvånad över att han nu prenumererar på ett till en kostnad av 800:-/år.

    Till läggas kan att vi tidigare hade ett samtal om Avanzas tämligen "lätta" log-in system och att han då fällde kommentaren: "- Men jag har kvar mina aktier" :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är verkligen ingen baddare på IT-säkerhet, men tror att de flesta problem kommer sig av att datoranvändare klickar på länkar de inte borde, laddar ner något eller rent allmänt beter sig oaktsamt/klantigt. Stora företag och myndigheter har ju lite andra krav på sig och en annan hotbild.

      Radera
  9. Det finns en mataffär som verkar ha programmerat kassörskorna att väga lök som tomater. Snacka om prisskillnad. Min mamma köper aldrig tomater då hon knappt tål dem, så hon upptäckte bluffen direkt. Först tänkte att det kanske var ett misstag men så upprepades "misstaget" med alla kassörskor i flera veckor tills hon kontaktade chefen. Hon krävde förstås tillbaka pengarna varje gång det blev fel. Kanske tänker affären (chefen) att tomater alltid finns med när folk storhandlar och därför inte verkar misstänkt på kvittot? /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kommer jag att avslöja mina okunskaper om kassaarbete, men visst slår kassörskan in en kod som motsvarar varan på bandet (när det inte finns en streckkod att scanna av), en för gul lök och en annan för tomater? Affären måste ha ett tryckfel i listan.

      En orsak att problemen fortgår tror jag är att ytterst få kollar sina kvitton. Särskilt om det stämmer på ett ungefär och det här borde inte vara en förlust på mer än fem kronor för de flesta (tomater 15 kr/kg, lök 8 kr/kg?).

      Senast jag handlade köpte jag ett tiotal varor och jag kollar alltid kvittot. Tre fel, alla med vinst för affären. Gul paprika slogs in som röd paprika, brödet kostade en krona mer enligt kassan än hyllkanten och en lockvara var inte nedsatt i kassan, bara i butiken. Den totala förlusten blev 8 kr, men när jag väntade på kassören var jag rädd att det skulle vara ännu mindre. Jag tror att ytterst få märker det och ännu färre orkar gå tillbaka. Jag gör det inte själv för ett par kronor, men nu var det tre varor och då härsknade jag.

      Radera
    2. Så du tänker att tomater bara kostar 15 kr kilot?! Det är oftare de kostar det dubbla och inte sällan 39.95 kr kilot. Butiken det gäller råkar vara Ica.

      Visst kan de ha haft ett tryckfel i listan, vet inte hur mammas samtal med chefen blev sedan men problemet löstes i alla fall. Hennes lök slås aldrig in som tomater när hon handlar där. Hon är känd där också då hon handlat i butiken i massor av år. Hur det är med övriga kunder, om de fortfarande betalar tomatpris för löken, vet jag inte. /Eva

      Radera
    3. Aha, Ica! Ja, då blir det ju dyrare eftersom allt är dyrare där. Själv handlar jag mest på Willys: https://www.willys.se/erbjudanden/offline-Kvisttomater-10002997102

      Men jag fattar inte. Det står alltså lök på kvittot, men ändå är kilopriset som tomater? Skumt hur som helst.

      Radera
    4. Skumt beteende av butiken alltså.

      Radera
    5. Nej, det stod varje gång tomater på kvittot innan hon påtalade problemet för chefen. /Eva

      Radera
    6. Ja, då verkar de ha slagit in tomatkoden och trott att det var lök. Om ingen rättar dem kör de på, men första gången det händer borde de ju dubbelkolla koden och se att det står fel. Och jag vet inte, men det är märkligt att det nästan aldrig sker sånt här åt andra hållet, det är alltid butiken som vinner på felen.

      Radera
  10. Beroende på humör kollar jag också kvittot, och stackars den butik som gör fel i sin egen favör mer än en gång. Jag står lugnt kvar i kassakön och stoppar upp all trafik tills butikschefen kommer fram till mig och förklarar 1) varför det är fel, och 2) vad han tänker göra åt det, och 3) när han tänker göra något åt det. (Ja, jag kommer tillbaka dagen efter och kollar.)

    Ja, jag vet att det inte är populärt (minst sagt), ja, jag vet att det bara handlar om några kronor. Men för mig handlar det om ren och skär uppfostran. (Jag är rätt besvärlig också i tunnelbanan, särskilt när mina älskade medpassagerare parkerar sin stackars trötta väska på ett tomt säte.)

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du tar fajten :-)! Ett bröd "min" butik hade fel pris på sa jag till fem gånger under ett halvår innan de rättade felet (och då var jag VÄLDIGT tydlig sista gången).

      En Icabutik (kanske Ica i stort, jag handlar aldrig där så jag vet inte) betalade 25 kr till kunden om butiken gjort fel. Det tycker jag vore schysst kompensation som förmodligen skulle rätta till felen snabbare.

      Radera