onsdag 23 augusti 2017

Alltid uppåt med TA

Allting går att visa med statistik, sägs det. Detsamma verkar gälla teknisk analys. Eller rättare sagt, med TA kan man alltid påvisa varför börsen i likhet med enskilda aktier ska uppåt.

Ungefär var tredje månad är Carnegies TA-expert Johnny Torssell gäst i EFN Börslunch. Det är inte svårt att förstå. Han är en sympatisk kille som med sina entusiastiskt viftande armar gör bra tv. Men det är tröttsamt att han alltid är extremt positiv till världens börser.

Johnny Torssell. NEJ, det är ju hans tvillingbror!

Här är han!

Jag brukar försöka låta bli att jämföra teknisk analys med ren humbug, men problemet med TA är att det går att hitta stöd för i stort sett vilken trend som helst. Dra ut kurvan tillräckligt långt bara, så blir det glasklart att vi antingen är inne i en pågående uppåtfas eller att det precis ska till att vända upp, om det är det man vill visa.

Och det verkar det vara. Torssell har alltid siktet inställt på knarkarhausse. Hans kompisar på Redeye likaså, vilket i och för sig kan bero på att de företag som betalar dem för att analysera deras aktier inte skulle bli så glada annars, och kunden har som bekant alltid rätt. Det lilla jag har sett av den tredje TA-auktoriteten Tobbe Rosén på Trading Direkt har också varit en blandning av upp, hausse och uppåt, men den som har bättre koll där får väl rätta mig.

Jag spår i alla fall att Johnny Torssell kommer tillbaka i Börslunch i november och att han är lika positiv till börsen även då, helt oavhängigt av utvecklingen fram tills dess. Go Johnny go!

10 kommentarer:

  1. Kan inte uttala mig om Johnny, men Tobbe tycker jag är mycket balanserad i sina analyser. Det är nog sant att den som vill både kan förvilla och förföra med hjälp av skev TA. Man får väl helt enkelt välja sina "experter" först och sedan skadar det inte att läsa på lite själv också för att kunna validera deras analyser. Gäller för övrigt alla analytiker, oavsett område.

    Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant, det gäller alla analyser. Jag har som sagt sett Tobbe för lite för att vilja ha en åsikt (och vill även i detta fall inte svälja andras). Det har som sagt känts som att han också ser potentiella uppgångar överallt, men jag måste se mer för att utröna om det stämmer.

      Radera
  2. jag tycker teknisk analys är svårt som du säger och det går oftast att hitta argument för det man vill, därför satsar jag på en ok avkastning på lång sikt, inte mer eller mindre. Hur gör du själv? har för mig att du kör någon form av marknadstiming/köp/sälj om jag minns rätt, sitter du på Advenica som största innehav fortfarande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns så, även om jag lämnar en liten reservation för att det beror på min okunskap att TA-experter alltid låter som att de snutit fram en uppgångsteori.

      Strategier tycker jag är överskattade ;-), men du har rätt i att jag kör något sådant. En del innehav känns som långsiktiga vinstmaskiner medan andra är korta spekulationer och så allt däremellan, men jag köper ingen aktie jag inte tror på bara för att jag anser den felprissatt. Vet inte om Advenica någonsin varit störst i min portfölj, men med tanke på hur aktien gått är den obehagligt stor. Vem kunde ana att våra myndigheters syn på IT-säkerhet är att de glatt outsourcar säkerhetsklassad information till Balkanmaffia eller asiatiska diktaturer? För då blev det nästan begripligt att de inte satsar mer pengar på att skydda sina egna datorer.

      Radera
  3. Hej

    Tobbe Rosen säger att TA går att göra på allting vilket inte hans fru tycker. Nåväl han säger själv att han har lika ofta fel som rätt i sina TA-analyser.
    Jonny däremot ser ngt i sina analyser som han bevisligen haft rätt i tills han ser ngt som talar mot hans förutsägelse.Det där håller jag med om att vi sett alldeles för lite av. Kan det bero på att vi haft en uppåtgående börs i ca 8 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den uppgång vi haft kan absolut spela in, men Torssell är ju på Börslunch (i princip bara då jag hör honom) flera gånger om året och ser alltid en uppgång framför sig. Det gjorde han även i våras och sedan dess har ju börsen backat 6-7 procent, men jag tror aldrig att jag hört "Jag hade helt fel". Han tar bara nya tag och siktar mot stjärnorna :-). Det är därför jag undrar om han har något annat läge.

      Radera
    2. Förmodligen har han inte det. indirekt sa han just det senast i EFN`s börslunch. Om ngr år är han inte så populär längre och blir inte inbjuden så mycket och ofta som nu. Nä vem orkar höra om ljuset i tunneln när det bara går nedåt på marknaderna.

      Radera
    3. Kanske får du rätt. Synd, för på något vis gillar jag Johnny Torssell. Om inte annat känner jag att det här med att inte ha en frisyr längre inte gör så mycket för det kunde varit värre :-).

      Radera
  4. Den gamle Handelsbankschefen Jan Wallander lär ha sagt att det egentligen bara finns två prognoser:

    1. Samma väder som i går
    2. Nu måste det väl ändå plana ut nångång

    Jag tycker mig kunna se att dessa två huvudspår hos TA-experter också. 1:an är inget annat än trend och momentum. Det som gått bra en tid kommer sannolikt att gå bra framöver också. Det är en spådom som ofta slår in, men som tyvärr är tämligen meningslös. Jag behöver ingen expert för att tala om för mig att FAANG eller Stockholms bostadsrätter gått upp en längre tid. Alltså hög sannolikt att prognosen slår in, men värdet av prognosen är ändå ganska litet.

    2:an handlar om att försöka gissa när trenden vänder. Nu blir det genast mycket mer intressant. När kommer nästa bear market, när vänder bostadspriserna nedåt etc. Problemet är bara att dessa gissningar slår fel minst lika ofta som de slår in. Här har vi alltså motsatsen till trendstrategin. Den här prognosen är superintressant om den slår in, men tyvärr gör den sällan det.

    Och där står vi. Men det blir bra TV och vi måste komma ihåg det att finansnyheter är till stora delar ren infotainment. För varje intressant analys måste man tröska igenom en oändlighet av aningslösa pratkvarnar som inte har något annat än gissningar att komma med.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säger man att det blir samma väder imorgon som idag får man rätt fyra gånger av fem. Knepigare på börsen, men säger man att det ska gå upp får man alltid rätt. Till slut :-).

      Radera