onsdag 30 augusti 2017

Lyxboende

I min närhet finns bostadsområden med tjugomiljonersvillor. Vi snackar 250-300 kvm, sjötomt med tennisbana och egen brygga (med en mindre Finlandsfärja för familjens fisketurer) och en pool med däck i mahogny.


Ni vet Trissreklamen med paret som ser en bostadsannons för en sjurummare och konstaterar ”Onödigt stort, jag skulle gå vilse” för att sedan vinna på Triss och totalt ändra åsikt. Med risk för att låta som dem: Jag vill inte ha ett sådant boende. Klart att det finns dagar när en egen pool eller båt vore trevligt, men för det mesta är jag glad att jag inte ens har en tomt.


Bara städningen av 300 kvm måste vara hyfsat jobbig. En gräsmatta måste klippas, poolen rengöras osv. Och även om man skulle göra allt själv tillkommer alla kostnader. Förutsatt att huset ligger i Sverige kommer man inte undan uppvärmningen och regelbunden målning. Staten ska ha in fastighetsskatt och hemförsäkringen går loss på en del.

Så även om jag hade kunnat köpa huset kontant och haft tid att jobba som en Duracellkanin skulle det bli en dyr historia. Och vem slantar tjugo mille och har tid att sköta om underhållet på ett jättehus? Jag har en Facebookvän som bor i en herrgård, och det är ett ständigt tjat om ved som ska travas, trädäck som ska oljas, löv som ska krattas och räkningar betalas.

Jag har haft sjötomt. Been there, done that, got the t-shirt liksom. Jag är glad att det är över, som Ratata sjöng.

Nej, det är inte min strandlinje.

24 kommentarer:

  1. Min gamla skola var till salu för ett tag sedan. Det var väl runt 350m2 och i sammanhanget till salu för en spottstyver. Det var väl aldrig riktigt nära att man köpte det. Men iallfall så tänkte jag ungefär som dig att det hade blivit väldigt jobbigt och städa och renovera. Dyrt och framför allt jobbigt att köpa alla möbler.

    SvaraRadera
  2. Va, ingick inte skolbänkarna och de trettio trästolarna per rum med inristade dekorationer av typen "AIK=KUK" ;-)? Gamla skolor verkar ofta säljas billigt. Vet inte om det beror på att säljaren är en kommun som inte behöver pengarna eller om slitaget gör dem svårsålda. Utan att veta något om det aktuella objektet tror jag att du tog rätt beslut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en skola. Men kommunen sålde det för ett 10-tal år sedan. Så det var redan bostadshus av det i ganska gott skick.

      Hittade lite cashad information.
      Boarea 440m2 slutpriset blev 2,2 miljoner.

      Radera
    2. Det är mindre än jag tänkt få för min 58kvm-lägenhet. Märklig värld.

      Radera
    3. Jag tänker att många kommuner vill bli av med underhållet och skolor kräver ganska mycket renoveringar om de ska bli trevliga hus. Badrummen och köken är ju inte precis villastandard. Därav det låga priseter kvm. I byn där jag är uppväxt finns det en skola som stått tom i många år och jag skulle gissa att jag kunde få den för en krona om jag ville bli granne med mina föräldrar.

      Radera
    4. Att få bo i en skola OCH bli granne med föräldrarna... Undrar vad det krävs för diagnos för att hoppa på det erbjudandet ;-).

      Radera
    5. Som sagt just i detta hus var redan iordninggjort som bostadshus. Så det var minimalt med renovering som behövdes.

      Men dessutom hade jag just typ blivit granne med mina föräldrar och jag är så vitt jag vet fri från diagnoser. :)

      Radera
    6. Haha! När jag tänker efter så bor jag närmare min mamma än jag gjort sedan jag flyttade hemifrån för 27 år sedan, så det där med diagnoser är bäst vi slutar att gräva i :-).

      Radera
  3. Appopå gräsmatta så hade nån gratistidning nyligen hemma-hos-repotage med Björn Ranelid på Österlen, hus 10 000 kvadratmeter tomt som han själv stolt klipper, vilket tar 4-5 timmar. Fast som författare har han kanske all tid i världen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciellt som författare nästan helt utan läsare. Med en laptop i knäet kan han väl skriva sin skit om ord som urholkar stenar medan han får något vettigt gjort :-).

      Radera
  4. Larsson,

    Din klarsynthet när det gäller Ranelids författarskap är brutal.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  5. Jag var hem till ett par bekanta som bor i en villa i Äppelviken, en liten puttenuttig Bromma-förort. *smile* Jag står och betraktar familjens fina bilar som står på uppfarten i regn, snö och slask. Funderar. Frågar försynt "Men, varför kör ni inte in bilarna i garaget?" (Stor som en generös hyrestrea.) "Nej, det går inte. Golvet, förstår du. Vi har lagt in slipad ekebergsmarmor, och det blir så lätt fläckar." Ack ja, ack ja.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en ny variant! Jag trodde att det vanliga var att man hade köpt så mycket skit att bilarna helt enkelt inte får plats. Att lägga in ett garagegolv som inte klarar bilar låter lite som att köra vävtapeter och rislampa i badrummet.

      Radera
    2. Larsson,

      Klockrent!

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
  6. Häromdagen började vår son prata om ett hus i USA som enligt utsago var det lyxigaste i världen. Det hade 34 rum, hade flera pooler ägaren hade oxå 30 bilar i alla möjliga exotiska märken och färger....det enda jag kunde tänka var....

    Fy faan vad jobbigt! Men så lutar vi ju oxå mot enkelhet!

    https://www.tradevenue.se/fantastiskafarbrorfri/vi-har-börjat-luta-åt-enkelhet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och då börjar jag undra om Unge Herr Fri tog upp ämnet för att försiktigt pejla av hur en framtida revolt mot föräldrarna kommer att tas emot. Blir det konsumtion för hela slanten när nästa generation ska slå tillbaka ;-)?

      Radera
  7. Men är du inte liiiite sugen på ett boende som Notch? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag skulle gå vilse ;-). Jag var tvungen att googla fram hans hus för att se vad vi pratar om, men nej, egentligen inte. Däremot skulle jag vilja ha hans plånbok och hans fanbase på Twitter.

      Radera
  8. Då kan du ladda ned ett fantastiskt avsnitt från TV-play SVT ikväll i serien "Mina sex liv". I detta avsnittet tas boende och självhushåll upp. Det första avsnittet handlade om ett par som sålt allt de ägde och bor i ett litet tält de närmaste fyra åren framöver då de ämnar cykla jorden runt. I serien visas och besöks dessa människor som jag tror du gillar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här låter som något för Farbror Fri eller andra cykeldårar. Jag cyklar mest psykiskt (referens från boken/filmen Jack som ingen yngre än jag begriper), men jag gillar i och för sig udda val.

      Radera
    2. Jag rekommenderar också serien "Kalles sex liv".

      Där är människor som gått sin egen väg.
      Cykling kan jag tycka var sekundär.

      Om inte annat så kan du studera vad din skatt i framtiden kommer att finansiera.

      Radera
    3. Jadå, jag tittar särskilt gärna på människor som går sin egen väg och vars väg inte är den jag själv hade valt.

      Och så gillar jag Kalle ZW. Jag känner mig ung genom att kolla på program med en kille som ser äldre ut än jag trots att han är tio år yngre och tränar hur mycket som helst.

      Radera