måndag 7 augusti 2017

Börstwitter

Häromdagen hörde jag en poddare säga att Twitter inspirerat honom till en massa bra aktieaffärer. Eller rättare sagt ”bra trading” för det här var en podd där de tycks få en bonus varje gång de använder ett engelskspråkigt fackuttryck. Men nu glider jag ifrån ämnet.

Saken är den att jag följer en massa ekonomiintresserade och så kallade börsprofiler på Twitter. Proffs, börsmiljardärer, förståsigpåare, poddare och bloggare, och mycket sällan har Twitter gett mig inspiration till ”bra trading”. Jag kan faktiskt inte dra mig till minnes att det ens hänt.


Betyder det att den ovannämnda poddaren får en massa direktmeddelanden från insiders eller är det jag som letar på fel ställen? Kanske borde jag följa företagsledare och internationella storpolitiker istället för att hänga efter svenskar med börsintresse.

Och en annan sak när jag ändå vädrar ämnet. Varför finns det ingen bra och välanvänd hashtag (ett slags sökord om någon som inte använder Twitter undrar) för svensk börshandel? #börs eller #börsen vore logiska, men de används knappt alls, kanske för att de innehåller ett ö. #omx används, men inte särskilt frekvent. Själv tycker jag att den borde vara förbehållen terminshandel. #aktier ser ut att vara populärast, men finns ändå bara på ett tiotal inlägg om dagen, varav hälften knappt ens handlar om börshandel utan är reklam för diverse böcker och mjukvara.


Det känns som att jag skulle behöva gå kursen ”Twitter för gamla stofiler”. Finns det någon som har koll och kan berätta vad jag missar, så skriv en kommentar eller tagga mig (heter det så?) på Twitter.

6 kommentarer:

  1. Nja, twitter är ju bra på det sättet att så många finns där. Har du tex möjlighet att ställa en fråga till t.ex. Qviberg utan twitter? Jag har i ett flertal fall erhållit värdefull information via direktmeddelande, diskussioner om olika bolag med olika personer. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligheten att otvunget kommunicera med kända och okända är absolut styrkan med Twitter. Jag följer Qviberg (eftersom han började följa mig, så fick jag det sagt), uppskattar hans frispråkighet och humor, men tycker sällan han skriver om börsen. Och det är det som är mitt problem med "börstwitter", att de som vet saker håller det för sig själva.

      Men du kan ha rätt i att jag själv borde vara mer aktiv för att få ut den info jag vill.

      Radera
  2. Ett tips från en ungdom: dela dina blogginlägg på Twitter så att man ser att du bloggat. Då missar man inte dina inlägg.

    Och kanske kan det göra att du får massa DM från 'supertraders' likt Kavastu och Vahastu och allt vad de heter ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag stör mig på dem som tjatar sina blogginlägg på Twitter, retweetar sig själva osv, så hittills har jag bara delat de inlägg jag tycker är särskilt bra eller har stort allmänintresse. Jag är väl för blyg, "less is more" funkar ju inte på internet.

      Radera
    2. Ja de som retweetar sig själva känns töntiga. Där håller jag med.

      När det gäller att köra ut sina inlägg en gång tycker jag att man kan se det som en service. Jag vill gärna bli påmind om att det finns nya grejer att läsa hos dem jag följer. Och vill jag inte läsa det de skriver så avföljer jag. :)

      Radera
    3. Ja, du har nog rätt. Åtminstone borde jag göra det oftare än nu.

      Radera