söndag 25 februari 2018

”Har jag rätt...?” NEEEJJ!!!!

Flashback kan vara ganska underhållande om man inte går in där för ofta, men detta kan vara en av de sorgligaste existenser jag sett på länge.


Var börjar man? ”Tuff situation”?! 50000-100000 (slöfocken har inte ens orkat ringa och ta reda på summan) i obetalda skulder är såklart ingen drömsituation, men om alla med hundra papp i skulder ska få skuldsanering skulle resten få jobba 87 timmar per dag och betala 3000 procent i skatt.

Vad kan jag göra i min sits?” Ringa fogden, lägga upp en betalningsplan, skaffa ett jobb, låna av familjen, sälja allt du äger... vore ett svar. Ett annat är tydligen att sätta sig på Flashback och klura på hur man ska slippa ta ansvar för sina handlingar.
Kronofogdens betalningar är pga brott begått och anses som skadestånd, inkasso är pga ett par fakturor.

Undrar vad som menas med ”anses som skadestånd”. Antingen är det skadestånd eller också något annat. Och så ”ett par fakturor”. Plötsligt flög det in ett par fakturor liksom? Nej, inkassokravet är inte pga fakturor utan pga att du köpte något du inte hade råd med eftersom du varken jobbar eller har några pengar. Längre ner i tråden kryper sanningen fram:


Så när man är 22 tjänar man så kasst på alla jobb att det inte är någon idé att söka ett, och skulle det mot alla odds ändå rulla in några pengar vill man ju inte ”bränna” dem på att betala av sina skulder. Om någon som läser detta känner en slöare människa, överväg att slå ihjäl fanskapet!

Den här människan (och då använder jag ordet generöst!) har alltså begått ett eller flera brott som gav målsäganden rätt till skadestånd, samt köpt minst två saker/tjänster utan att varken ha pengar eller inkomster. Jävla samhälle...

Hade han åtminstone känt sig felaktigt dömd och tyckt att fakturorna är orättvisa (exempelvis betalning för en tjänst han är missnöjd med) hade det funnits något slags case, men han skriver själv att brott begåtts och inte ett ord om att han har något att invända mot fakturorna (mer än att de råkade landa hos honom i egenskap av kund).

Jag har också varit ung och oansvarig, men aldrig någonsin i närheten av den här nivån. Och ja, just nu känner mig som Lasse Strömstedt i G-filmen.


Haschihippien Robban klippte sig senare i filmen, men i verkligheten blev han präst i Svenska kyrkan, så jag antar att han aldrig nappat på det där med moral.

18 kommentarer:

  1. och här känner jag att jag blir så upprörd att jag börjar hyperventilera...
    Ja verkligen kasst att man kanske inte kan få skuldsanering utan behöver betala sina skulder. Finns ju roligare saker att prioritera med sina pengar?
    Eller så tar du ett jobb, och ett extrajobb och nöter på och betalar dina skulder. Är lite så det funkar, du köper, du får en faktura SOM DU BETALAR!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den där totala oförmågan att tänka ansvar och skyldigheter stör mig med. Det är liksom: "Här har jag tagit dumma beslut, hur ska jag nu göra för att slippa ta konsekvenserna?"

      Radera
  2. God förmiddag, Micke!
    Jag var inne i tråden på Flashback och kikade jag med. Skaparen av tråden skriver: "Kronofogdens betalningar är pga brott begått och anses som skadestånd, inkasso är pga ett par fakturor...".
    Han begår med andra ord brott som han sedan förväntar sig att vi andra med hjälp av skuldsanering ska vara med att betala. Det är ju hans straff och hans brott.
    Verkar dock som svaren han får i tråden går ut på samma sak att han å ena sidan bannemej får bita i lite och betala sina egna skulder istället för att gnälla dels att faktiskt max 100 TSEK inte är någon jättesumma om man är beredd att bita i lite och göra rätt för sig via en betalningsplan hos KFM.
    Den 25 år yngre generationen är alltså de som ska bita i för att jag ska ha råd i pension... Man bävar. Med andra ord bäst att själv bita i några år till då en del i den generationen inte verkar vilja göra rätt ens för sig själva... Med lyckönskning om en fin dag i solen. Trots allt ;-) Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör samma bedömning som du. Han tycker kanske att skadeståndet är orättvist eftersom han skriver "anses som skadestånd", men ingenstans låter det som att han anser sig oskyldig till det eller de brott han dömts för.

      Det här känns som något politikerna glömt (eller inte vill låtsas om), att viljan att göra rätt för sig sjunker. Varför det är så kan diskuteras. Själv lutar jag åt att politikernas egen ovilja att ta ansvar spelar in, men att skatte- och ansvarsviljan trendar nedåt har jag svårt att se någon argumentera emot.

      Ja, solen skiner, men kallt som i helvetet. Så småningom ska jag bylta på mig några lager och göra ett löppass.

      Radera
  3. Nästan så att man vill gå in på FB och kommentera med ett känt gammalt hederligt Göran Persson citat. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du blir tvungen att förklara vem Göran Persson är.

      Radera
  4. Härlig snubbe! Jag jobbar på FK och hade en gång en kille som sökte sjukpenning för att han "har ingen lust att gå till jobbet då all lön ändå går till kronofogden". Observera att detta var hämtat från läkarintyget och inte hans egna motivering. Och så blir vi i media hatade för att stackars sjuklingar inte får sjukpenning. Det finns en del sådana där "sjuklingar" också....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vadå, stod den formuleringen på läkarintyget :-D? Jag visste inte att arbetsskygghet blivit en diagnos.

      Undrar förresten hur man gör ifall sjukdomen är fobi mot sjukpenning. Då skulle ju en sjukskrivning förvärra tillståndet.

      Radera
  5. Kan rekommendera läsning om bedragerskan Catrin Hedlund i Järna utanför Södertälje. Hon är idag 31 år gammal, tre barn (det senaste ploppade ut för en månad sedan) med tre olika män, av vilka hon inte bor ihop med någon, drygt en miljon i blancoskulder efter omfattande bedrägerier med konsertbiljetter på internet. Har inte tid och lust att jobba, men anser sig berättigad att åka på semester utomlands i tid och otid. Hon säger att det är "mamma som bjuder" (den berömda "mamsomaten") men antagligen kommer pengarna från brottslig verksamhet.

    Förundersökning och domar finns på FB. Mer skrämmande läsning än Stephen King, men samtidigt oerhört fascinerande.

    /Max Sane

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henne har jag helt missat. Eller ja... sluppit är kanske ett bättre ord.

      Radera
  6. Tja, vad kan man säga? Underhållande skrivet, men varför inte regga sig på Flashback och skriva detta direkt till personen i aktuell tråd istället? Och sedan vänta in vad stolpskottet svarar? DET hade varit underhållande det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill verkligen inte vara en kille som spyr galla på ett anonymt forum. Därmed inte sagt att allt är dåligt med Flashback, absolut inte, men jag har för låg toleransnivå för att det skulle bli vettigt för mig att finnas där.

      Radera
  7. Ja, det här med ansvarslöshet. Vad annat att vänta när vi idag tom har en Riksdag som agerar lika vettlöst med våra resurser. De lånar, delar ut pengarna till allt och alla, förutom till de som gör rätt för sig. Sedan kräver de att vi andra ska betala. De understödjer ju exakt denna typ av samhälle. Det är en av anledningarna till att jag själv vet att jag aldrig kan förlita mig på tex vårt pensionssystem. För det kommer inte finnas några pengar kvar i en framtid.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill man få folket att känna samhällsansvar och betala sin skatt vore det bra om man levde som man lär.

      Radera
  8. Det ord som bäst beskriver min reaktion till den typen av forum-inlägg är facepalm - svenskan saknar tyvärr en bra motsvarighet.

    //NN

    SvaraRadera
  9. Dan vad bra skrivet Micke! Gillar särskilt formuleringen: "Den här människan (och då använder jag ordet generöst!)" ����

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det kändes så. Få saker retar upp mig mer än när folk inte ens försöker ta hand om sin egen skit utan tvärtom verkar se det som en mänsklig rättighet att skyffla över ansvar på andra.

      Radera