onsdag 24 juli 2019

Önskas: tråkfonder

Luftar några tankar apropå idén att skaffa mer lätthanterliga investeringar, som inte kräver något större engagemang från min sida eftersom jag just nu varken har lust eller tid att gå på skattjakt på börsen, och är det något jag lärt mig om pengar och investeringar är det att om enda drivkraften är pengar gör man ett sämre jobb än om man tycker att själva jakten har ett egenvärde.

Just nu vet jag inte om det är läge att överhuvudtaget gå in på köpsidan på börsen, men någon gång i framtiden kommer jag att ändra mig. Och vad köper jag då? Här är några idéer:

Ibland låter det som att alla börsintresserade från nybörjare till fullblodsproffs har en slant i den här fonden som är vad den heter. Den har runt 40 innehav, inget större än tre procent av fonden. Stora företag, bred spridning, alltså rätt låg risk. Nyligen uppmärksammade Marcus Hernhag att utdelningen höjs och det är ju inte fel för en fond som har utdelning som sin hela idé.


Spiltan Investment

Den här fonden har jag skrivit om tidigare och upptäckte att det fanns förvånansvärt starka åsikter om den, från olika håll. Dels de som i likhet med mig investerat i den och är nöjda med avkastningen. Och så de som tyckte att avgiften (0,24 %) är för hög eftersom den trots allt är passivt förvaltad. På ett sätt, tanken är alltså att en fond av investmentbolag ska bli ganska aktiv eftersom bolagen själva är mer eller mindre aktiva.

Indexfonder

Det riktiga ”fegisalternativet” är att köpa fonder som följer index. Helst globala så att man inte går miste om en internationell uppgång genom att satsa på en sämre region. Jag tror mig aldrig ha ägt en global indexfond och vet inte vilken/vilka som i så fall vore att föredra. Vilken har lägst avgift och vilket index är stabilast i det långa loppet?


Och har ni andra förslag på fega investeringsalternativ av den typ man med fördel kan pytsa pengar i för att sedan ”glömma bort” under några år? Behöver man förslag på investeringar för viljelösa behöver man ju helt klart all hjälp som går att få.

50 kommentarer:

  1. Investmentbolag skulle jag slå ett slag för, Spiltan har ju även en utmärkt globalfond för det. Fördelen med det är att svenska kronan tenderar att gå svagt om det blir oro så du får en slags inbyggd hedge som kan vara rätt värdefull, utöver bra aktiv förvaltning.
    Amerikanska reits är en fantastisk tillgångsklass som slagit det mesta sista decennierna. Då får du bra kvartalsvis utdelning, även om det kanske krävs att man ser över urvalet initialt och ngn gång om året. Jag skulle gå på de lite större om jag var mer passiv.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag var dig så skulle jag nog även slå till och köpa aktier direkt i Spiltan. Att äga fondbolaget är aldrig fel :) Men då får du en aktie som handlas månadsvis och du köper in dig till god rabatt. Deras förvaltningsstil är ju definitionen av långsiktighet, vilket jag gillar.

      Radera
    2. Att se över innehaven någon gång om året tycker jag känns som ett absolut minimum hur passiv man än vill vara.

      Att köpa Spiltan-aktien kan absolut vara ett alternativ. Jag har nog alltid "skrämts" lite av att den är så krånglig att köpa.

      Radera
    3. Är du normalbegåvad så är det inte alls krångligt att köpa Spiltan. Skillnaden är egentligen en banköverföring som behöver göras till Danske istället för att det dras direkt från Depån. Courtaget är rätt saftigt, men de senaste gångerna har de kört courtagefritt.

      Men jag slår också ett slag för investmentbolag framför fonder, såvida man inte vill ha extrem diversifiering.

      Radera
    4. Jag menade inte krångligt som i "svårt att lyckas med" utan svårt som i "måste registrera ett Pepinskonto och kommer inte kunna följa aktiekursen på samma ställe som mina andra investeringar".

      Extrem diversifiering är inget jag eftersträvar, men är lite orolig för att få för mycket Sverige i portföljen.

      Radera
    5. Du kan faktiskt se värdet på ditt innehav på din Avanza depå, dock ej bland aktier eller fonder utan under ”övrigt”, men räknas in i ditt totala depåvärde såklart.

      Kanske är det någon dags fördröjning på kursen eftersom aktien handlas månadsvis. Att köpa/sälja verkar man inte kunna göra via Avanza depån dock.

      Hur der ser ut hos andra än Avanza vet jag tyvärr inte.

      Mvh

      Egon

      Radera
    6. Jaha, det går, tack för det! Och någon dags fördröjning kvittar ju lite eftersom den handlas som den gör, bara den finns med någorlunda korrekt värderad.

      Radera
    7. Pepins planerar ju även att bli en MTF handelsplats framöver, vilket troligen blir likviditetsfrämjande för Spiltanaktien vilket kan minska substansrabatten framöver förmodar jag.

      Radera
  2. Hoppa gärna över att investera i kalvfonden. Har inte gett nån avkastning alls senaste åren! 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, jag är ju vegetarian också. Dessutom föredrar jag buljongtärningar ;-).

      Radera
  3. Tycker AMF, Länsförsäkringar och SPP har bra globalfonder till rimligt pris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. samt Spiltans Globala investmentbolagsfond.

      Radera
    2. Tack för tipsen! Ska kolla in dem.

      Radera
  4. Fondrobotar? Åtminstone via Lysa kan du bestämma fördelningen på aktiefonder/ räntefonder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Också intressant. Vågar väl inte skriva Fundler här för då får jag påhopp från tio pers som tycker att jag har sålt mig :-).

      Radera
  5. Spiltans fonder är smarta. Utbudet täcker bra områden och har förnuftig riskspridning. Att köpa Spiltanaktien kan nog vara bra men verkar lite omständligt och låst.

    Vad som är riktigt bra men som inte många verkar använda är Avanzas kurslarm. Det larmar vid önskad kurs gratis till din mobil eller mail. Bestäm dig för maximal nedgång som du kan stå ut med och glöm. När du känner för det kan du ju gå in och höja kursnivån för att låsa in en vinst.

    Den skickar ingen order utan larmar bara. Tack vare larmet vågar jag exponera mig mer mot marknaden. "Risken" annars kan vara att man fegar och inte vågar köpa så mycket, med konsekvensen att avkastningen blir läge än vad den skulle kunna ha varit.

    //nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låsningen stör mig inte så mycket, men visst är det lite bökigt att man inte kan köpa den hos Avanza eller Nordnet.

      Kurslarm är nog bra, men börjar det larma har det på ett sätt redan gått för långt för mig när tanken är att jag vill kunna investera och sedan inte behöva bry mig.

      Radera
    2. Det värsta du kan göra mot din portfölj är att låta den sjunka 50% eller mer. Även om en bra fond sannolikt återhämtar sig förlorar du mycket tid som istället kunde ha lagts på världens åttonde underverk, ränta-på-ränta.

      Du gör det enkelt och smidigt för dig genom att välja en bra fond men fördärvar allt genom att låta den rasa ohämmat var femte år eller så.

      Det kostar på att inte bry sig alls.

      //nils

      Radera
    3. Jag håller med, men ett innehav (eller ännu värre - en portfölj) som sjunker 50 % är inte vad jag kallar ett stabilt tråkinnehav som man kan ha råd att "glömma bort".

      Radera
    4. "Det kostar på att inte bry sig alls" får mig att tänka på en säljare på Fisher Investment. "Vi jobbar med en metodik som gör att våra kunder ska SLIPPA nedgångar". Vad rika rådgivarna på Fisher måste vara.

      Jag kommer också att tänka på ett Buffetcitat som gick något i stil med att de är de som försöker dansa in och ut ur marknaden som förlorar pengar, medan de som köper och håller bred diversifiering är de långsiktiga vinnarna. Buffet vill också att 90% av hans investeringar ska läggas i billiga indexfonder efter hans död, non?

      En sak många glömmer är att en snittnedgång inte råder mer än 200 dagar (SNITT), och de historiska inflationsjusterade 8% i utveckling på de flesta börser gäller även ink. dessa sättningar. Men tycker man att dessa 8% suger är det kanske idé att...ändå investera i indexfonder eftersom den som långsiktigt köper och håller indexfond ofta vinner över den som dansar in och ut.

      Med indexfond slipper man dessutom bolagsrisken och stressen att hänga med i vad som på grund av innovation och distruption blir föråldrat och byts ut mot nytt. Nokia var ashett kring millenieskiftet och Apple en sunkinvestering. Exakt när förstod man att byta dessa innehav mot varandra? Jag gjorde det i alla fall inte.

      För övrigt anser jag att Spiltan Investmentbolag Indexfond är bra.

      Radera
    5. Fishers metodik låter onekligen lockande. Man bara väljer bort allt dåligt och byter ut det mot bra alltså? Fan att ingen tänkt på det tidigare :-).

      Men om jag minns rätt jobbar även Buffett med en del kontanter vid sidlinjen? Poängen med det måste väl vara att försöka tajma marknaden. Jag tror fortfarande att Apple är lite av en fluga. Någon gång måste världen vakna.

      "För övrigt anser jag att Spiltan Investmentbolag Indexfond är bra."

      Jag vill inte sabba något nu, men Spiltan har ingen indexfond så jag antar att du menar Spiltan Investmentbolag aktiefond.

      Radera
    6. Oops freudian slip, tror jag förhäxades av budskapet "Fonden är ett bra alternativ till att investera i en traditionell indexfond. Förvaltningen är passiv vilket möjliggör en mycket låg avgift."från deras hemsida som jag kan utantill för att jag är en Per H B-groupie.

      Alltså, Fishers teknik är vad jag förstår att de ser tidiga tecken på nedgång och flyttar då högriskinvesteringar till lågriskinvesteringar. Exakt hur dessa tecken uttyds fick jag inte förklarat för mig av säljaren. Man måste vara god för 3 millar för att få reda på hemlisen. På samma sätt som Scientologerna inte berättar om Titanerna förrän på OC-level.

      Radera
    7. Av någon anledning har jag svårt att få upp bilden av Per H Börjesson omgiven av groupies vid ett bord fyllt med helrör och champagne.

      Idén låter inte helt olik scientologerna. Steg 1: Skicka oss dina pengar. Steg 2: Vänta. Steg 3: Vänta lite till, och fyll på med pengar...

      Radera
    8. Sedan jag anlitade Fisher i 2015 så har de valutajusterat gett mig en avkastning på cirka 100 % efter avgifter, samtidigt som Stockholmsbörsen inkl utdelning gett 43 %.

      Radera
    9. Det låter onekligen bra.

      Radera
  6. Alltså ursäkta, jag fick svårt att släppa Fisher, var inne och läste denna balanserade artikel, du måste kolla https://www.stockpicker.se/senaste-nytt/fisher-investments.

    Proaktiv förvaltning, addera värde, analys av den globala ekonomin, the shit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får han betalt för varje gång "Fisher Investments Norden" nämns i artikeln (sexton gånger)? Jag har sett flygblad som varit mer objektiva än den texten :-).

      Radera
    2. Mellan 1-1.5 % beroende på vilket kapital man väljer att investera. Sedan jag anlitade dem 2015 så har de valutajusterat gett mig en avkastning på cirka 100 % efter avgifter, samtidigt som Stockholmsbörsen inkl utdelning gett 43 %.

      Radera
  7. Ett bra sätt att investera är att ha en portfölj med en tredjedel aktier, en tredjedel obligationsfonder och en tredjedel guld/silver. Portföljen ombalanseras en gång om året så att varje tillgångsslags värde blir lika mycket värd. Avkastning i paritet med börsindex men med betydligt lägre volatilitet har det varit historiskt. Så pass låg volatilitet att man kan känna sig lugn med att belåna portföljen och på så sätt öka avkastningen. Jag kör enligt denna modell och dessa är mina innehav:

    AMF Räntefond lång
    SPP Obligationsfond

    Xetra gold
    ETFS Physical Swiss gold
    ETFS Physical Silver

    Superfonden Sverige
    SEB Sverige indexfond
    Plus Småbolag
    Plus Mikrobolag
    Spiltan aktiefond investmentbolag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för inspirationen! Men är inte den första gruppen FÖR tråkig, alltså ränta och obligationsfond? Vad skulle hända (mellan tummen och pekfingret, jag försöker inte sätta dit dig nu) med historiken om man lägger över de pengarna på ädelmetaller och aktiefonder istället?

      Radera
    2. Men himmel å pannkaka!
      Trodde du koka egen grönsaksindexfond

      Radera
    3. Nej, jag gör inte ens egen buljong :-(.

      Radera
    4. Eric Strand (han med håret) kör 50% aktier och 50% guld. I senaste rika tillsammans dissar han räntefonder. Räntan börjar bli så låg att man måste söka sig till mer osäkra räntepapper för att få avkastning.

      Radera
    5. Tack själv för en underhållande blogg! 50% guld och 50% aktier är absolut ett alternativ. Det blir lite högre avkastning och lite högre volatilitet. Sämsta år på -18% istället för -12%. Jag har gjort backtester på den amerikanska marknaden från 1970 till nu. Datat finns här: https://www.bogleheads.org/forum/viewtopic.php?p=1912664#p1912664

      Radera
    6. Mikael: Såg det programmet och tyckte att han sa mycket vettigt. Fast vad är grejen med frisyren?!

      Tack, det låter ju bra! Spontant föredrar jag den räntefria varianten och kan leva med högra volatilitet.

      Radera
    7. Jag är väl bara bitter att någon som är betydligt äldre är i mycket bättre form och har mer hår på huvudet än jag. Annars verkar frisyren vara en grej blad vissa överåriga finansprofiler. Delad förstaplats på Torsell och Strand! 😉

      Radera
    8. Ja, Torssells frisyr har jag hånat tidigare (https://sparosverige.blogspot.com/2017/08/alltid-uppat-med-ta.html), men den passar ändå på något vis ihop med honom som person. Strand är en balanserad 55-åring med en 17-årings frisyr.

      Radera
  8. Varför bara svenska alternativ?

    Med en sjunkande krona och instabilt politiskt läge kan stabila amerikanska eller kanadensiska "fastighetsfonder" (REITs) vara ett alternativ. Finns med olika inriktning och risknivåer. Typexemplet är Realty Income Corporation aka "The Monthly Dividend Company", som höjt utdelningen 84 kvartal i rad.

    Många av dessa REITs är månadsutdelare vilket kan vara kul istället för tråkiga svenska aktier som delar ut en gång per år. Flera ekonomibloggar kar skrivit om detta.

    https://enpassivinkomst.se/manadsutdelare
    http://mot6miljoner.se/?p=2026

    SvaraRadera
  9. "Varför bara svenska alternativ?"

    Var har jag skrivit det? Jag tycker tvärtom att betonade motsatsen med formuleringen: "Helst globala så att man inte går miste om en internationell uppgång genom att satsa på en sämre region."

    Huruvida de delar ut en gång i månaden, en gång om året eller något annat upplägg tycker jag kvittar, men tack för tipset!

    SvaraRadera
  10. Avanza Global 87% och Avanza Emerging Markets 13% just nu ger dig MSCI All Country World Index. Ca 2400 bolag. Ombalansera till korrekt procentsats typ 1 gång per år (28 juni var värdebalansen ca 5.5 trillioner $ / 41 trillioner $ = ca 13.3% Avanza Emerging Markets) om jag minns rätt.

    Enkelt och billigt. Kostnaderna är 0.11% för Avanza Global och 0.29% för Avanza Emerging Markets.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Avanza Emerging Markets tror jag aldrig att jag tittat på, så det måste jag göra.

      Radera
  11. Skippa fonder i Sverige och köp några av de bästa investmentbolagen direkt istället. Historiskt har de överpresterat fonder. Fyll på med global indexfond och lite EM. Stabilisera med valfri mängd guld-ETF. Ombalansera årligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger mycket i det, men lite rädd för investmentbolag just i det här läget eftersom jag tror att vi ska ner.

      Radera
    2. Det är väl inte högre risk i en korg av investmentbolag än en Sverigefond? Du får aktiv förvaltning, pilotskola, långsiktighet till samma pris som billig indexfond. Om du tror vi ska ner borde aktieexponeringen minskas oavsett om det är fond eller investmentbolag. Lästips: Sammansvärjningen av Joel Dahlberg. Fick mig att bli ännu mer skeptisk mot fonder. Kolla även Alexander Gustavssons jämförelse av fonder och investmentbolag.

      Radera
    3. Om vi ska ner rejält tror jag att det är det, men det är en bra fråga som jag inte tror mig ha sett någon göra.

      Men visst har du rätt i att aktier överhuvudtaget är fel om vi ska ner. Alex jämförelse har jag sett, men inte läst Dahlbergs bok.

      Radera
  12. Spiltan investment och XACT högutdelande har jag själv innehav i, trevliga fonder.

    Globala fonder skulle jag rekommendera Länsförsäkringar Global Indexnära.

    Nordamerika fond: Handelsbanken USA Ind Crit A.

    Riktigt låg avgift och fin kurva historiskt. Vill du bort från Indexnära får du höja avgiften.

    Vill även slå ett slag för SPP Sverige A.

    SvaraRadera
  13. Jag har valt förvaltning via Lysa. Även om det är lite dyrare än att göra det själv med tex Avanza Zero och Global så värdesätter jag att den sköter ombalansering själv. Jag blir lätt fartblind när det går upp och livrädd när det går ner. Därför är det skönt att inte överhuvudtaget behöva logga in i sådana situationer utan vara trygg i att Lysa kommer sköta ombalanseringen utan min inblandning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fartblindhet är jag inte rädd för, men visst är det smidigt att slippa bry sig.

      Radera