torsdag 18 juli 2019

Ska vi ner nu?

Igår drog rapportsäsongen igång på allvar med ett par riktiga skitbomber i form av Ericsson och Alfa Laval med tvåsiffriga nedgångar. Handelsbanken och Swedbank låg på -7 procent, Dometic och Getinge på -6 procent och Sandvik på knappt -4. Då hjälpte det inte att SKF och Assa gick upp på sina rapporter, index gick åt skogen.

Så vad händer nu? Trump hotar med tullar, Iran hotar med krig, Kina hotar att krascha och vad ska nu FED hitta på? Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.


Någon kommer att hävda att jag läser in elände i allting för att jag vill se ett köpläge på börsen. Det stämmer, men börsen är högt värderad hur man än ser på det. SIXPRX har gått upp över 20 procent i år och som synes straffas bolag som inte lever upp till förväntningarna hårt och skoningslöst.

Det kommer alltid finnas attraktiva värderingar, men om vi tar börsen i sin helhet, är det någon som tror att Stockholmsbörsen index ska få mer än en tjugoprocentig uppgång för helåret 2019? Om inte, så innebär det att vi ska ner i höst. Ner i skiten.

26 kommentarer:

  1. Svar
    1. Rea nu? Hur mycket tror du i så fall att börsen ska upp i år, 30-40 %?

      Radera
  2. Nej nej, en kommande rea.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säg till när den börjar bara för den vill jag inte missa ;-).

      Radera
  3. Denna sidledes börs har ju teknisk sett stått still i två år. Väntar på kraschen, ligger likvid till 80%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, även om min procentandel är lägre. 50 procent kanske, men då har jag också lite guld som jag hoppas kan ta fart uppåt när börsen kraschar.

      Radera
    2. Ja, det vet i fn om guld inte är bästa parkeringen av överskottscash i tider med galet lågt negativa räntor.
      Mvh investera-pengar.blogspot.com

      Radera
    3. Jag tror att det kan vara så.

      Radera
    4. Realtillgångar överlag kan vara något att titta på när valutorna blir mer och mer värdelösa.

      Radera
    5. Och det tycks ju särskilt vår svenska krona vara på väg att bli.

      Radera
  4. Det finns minst sagt saker att oroa sig över gällande börsutvecklingen. Jag blir nervös när det går "för bra" på börsen :) Jag vet inte hur börsen kommer gå på kort sikt (= t ex resten av året) men jag har i år successivt försökt minska på belåningen samt att överlag öka riskspridningen och att öka likvida medel utanför portföljen. En sättning på t ex runt 15-20% skulle jag välkomna då jag fortsatt är nettoköpare av aktier men en större "krasch" skulle känns ganska jobbigt ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att säga var gränsen går mellan krasch och sättning. Det jag i första hand tänker mig är en nedgång i den storleksordningen, 15-20 %. Fast det beror nog mest på att jag (och nästan ingen annan heller) någonsin föreställer sig större nedgångar även om de såklart kommer då och då.

      Låter klokt att släppa lite på gasen nu i alla fall. Ingen vet ju säkert vart vi ska, men det känns lite läskigt nu.

      Radera
  5. Försöker du tajma marknaden? Om ja, har du lyckats bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Ibland. Likviderade mycket bara någon vecka innan börsen gick ner 2015, men borde ha tankat tillbaka sedan och där var jag inte lika rätt ute.

      Radera
  6. Positionerar mig också för nedgång- åtminstone delvis. Har kanske 40% likvider, guld och räntefonder. Tänkte parkera en del i preferensaktier också. Här är mitt avkastningskrav lågt föe atr hålla risken nere - ju tråkigare, desto bättre. Tänker att en del ska vara Akelius, men vill gärna sprida riskerna...förslag på liknande papper?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har dålig koll på preferensaktier, så den lämnar jag vidare till mer kunniga läsare. Men är det inte lite farligt med preffar när räntan är på (vad man kan anta vara) botten?

      Radera
    2. Det är det nog, men det gäller ju också räntefonder och likvider...eftersöker riskspridning, helt enkelt!

      Radera
  7. Du känner till att frasen "det är mörkt på Kameruns avbytarbänk" är en myt? Har aldrig sagts.
    /Christer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att det råder delade meningar, men nog sa han väl något om att det såg mörkt ut? Även om han inte preciserade att det var just avbytarbänken som avsågs? Hur som helst funkar ändå referensen för den känner alla till.

      Radera
    2. https://youtu.be/mb1fYInj7vc Det ser mörkt ut för ditt påstående att det skulle vara en myt ;)

      Radera
    3. Fast det var fortfarande inte originalcitatet, de bara pratar OM det. Jag är fortfarande inte helt övertygad, men nog måste han ha sagt något åt det hållet.

      Håller för övrigt med Hegerfors. För det första pratade han ju inte om hudfärg utan om kamerunianernas (jag erkänner, jag har ingen aning) sinnestillstånd. Men även om så vore förstår jag inte rasismen i att uppmärksamma att afrikaner är mörka. De ÄR ju det.

      Radera
  8. "I'm always fully invested. It's a great feeling to be caught with your pants up."
    och
    "Far more money has been lost by investors preparing for corrections than has been lost in corrections themselves." (båda Peter Lynch).

    Jag har i perioder försökt hantera potentiella nedgångar både med att sälja av och olika bearprodukter. Vid varje tillfälle har jag i efterhand insett att det enda jag åstadkommit är egen oro & vånda.
    Det är möjligt att vi ska ned men eftersom jag inte har spåkula eller facit är jag beredd att följa med ner en bit för att inte riskera att missa potentiell uppgång.

    Ha en fin dag!

    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, man måste våga chansa lite också.

      Tack detsamma!

      Radera
    2. Jag har insett att jag är helt värdelös på att tajma marknaden och då försvarar jag mig & mitt agerande såhär... :-).
      Jag har förlorat pengar varje gg jag försökt vara modig & accepterar idag att jag ska ha en riktig tråkstrategi a'la "köp-&-behåll" med tillhörande gubbkeps.
      Då kan jag sitta med kepsen nedtryckt långt över öronen i ett hörn muttrandes "Vad var det jag sa?"...
      Hälsar Lars D

      Radera
    3. Själv tycker jag att marknadstajming är snudd på det enda på börsen jag är bra på, men jag förstår hur du tänker och tycker egentligen inte att det är fel.

      Radera