fredag 12 juli 2019

Fler vägar bär till rikedom

En del saker har ett rätt sätt, alla andra är fel. Man kan inte välja hur man skruvar åt en skruv eller laddar en mobiltelefon beroende på tycke och smak. På börsen finns däremot massor av helt olika strategier som funkar.


Vilka man väljer beror på en rad faktorer. Ålder, hur fasta ens utgifter är, om man har barn och familj, eventuell månadslön och hur stabil den är, vilken tid man har lust att lägga på börsbevakning... Bara för att nämna några.

Men inte bara strikt vetenskapliga. Investerare är olika, och det går an att vara det. En handlar bara svenska aktier, en annan uteslutande nordamerikanska småbolag och bägge kan tjäna pengar. Därför tycker jag att det är tråkigt när finanstwittrare, bloggare eller andra fastslår ”facit” på ett nästan religiöst sätt, t ex att en utpräglad utdelningsstrategi är ”Den enda sanna vägen”. För det är det inte.


Jag har idéer och käpphästar precis som alla andra. Jag köper nästan aldrig utpräglade förhoppningsbolag och i stort sett aldrig biotech eftersom jag inte fattar branschen och har gått på för många smällar. Jag föredrar att gå in i bolag som redan gör vinst och jag har inget emot hög utdelning även om det inte är en förutsättning. Jag gillar råvaror, köper inte för att behålla i decennier och testar gärna att försöka tajma marknaden, men utan att gå all-in (eller all-out).

Andra gör annorlunda och jag har inga problem med det. Det går att tjäna pengar på att bottenfiska konkursbon, swingtrada skogsbolag eller blanka bankaktier. De enda sparivrare jag har problem med är de som menar att just deras strategi är den enda som seriöst funkar på lång sikt. För där har de fel.

20 kommentarer:

  1. Mitt användarnamn till trots så har jag väl någon slags strategi. Inte renodlad utdelningsjägare, då hade jag inte ägt Balder. Absolut inte spekulant i rena lottsedlar heller. För övrigt så ser jag i mitt twitterflöde att gliringarna oftast riktas mot den rena utdelningsstrategin, som då verkar anses inte lika fin eller äkta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har vi (förhoppningsvis) något slags mönster i våra innehav.

      Intressant, i mitt flöde verkar utdelningsstrategin vara "facit". Aktier "ska" köpas in för att behållas i evighet med utdelning som enda avkastning. Avsteg från detta anses som rena bingoverksamheten.

      Radera
    2. Håller med ZeroStrategy. Ofta är det unga investerare som upptäckt att tillväxtaktier tenderar ge bäst tillväxt. Verkligen oväntat. Grejen med utdelningsinvestering är ju att alla inte har tid och kunskap att vara Kavastu och aktivt trendhandla med >25 procentenheters överavkastning varje år. Vissa nöjer sig så länge man får sina >4 procents utdelning. Vänligt av dem att påminna om att utdelningsstrategin är suboptimal om man vill maximera sin avkastning, hade själv förstås aldrig tänkt tanken när jag upptäckte tillväxtaktier i Unga Aktiesparare heller...

      Radera
    3. Jag säger inte att utdelningsstrategi är dåligt, bara att min erfarenhet är att de flesta som når mig med budskap om att just deras sätt att investera i alla lägen är bättre än alla andra är just utdelningsinvesterare.

      Radera
  2. Men för helsicke, sitt inte här och svär i frikyrkan. Alla vet väl att utdelningar är världens bästa grej, oavsett om kursen faller mer än utdelningen :)
    Skämt åsido, jag har sedan länge kört flera olika strategier. Detta eftersom allt har sina fördelar och nackdelar.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag veeet ;-)!

      Ja, trist att inte få använda hela verktygslådan när den ändå finns där.

      Radera
    2. Sen att rörmokaren använder polygripen för att hamra med gör ju inget om resultatet blir bra :-)

      Radera
    3. Polygripen ÄR en kombinerad tång och hammare. Den har flera funktioner, det är därför den heter "poly" ;-).

      Radera
  3. Stör mig också på alla personer som ska mästra för andra hur man ska investera framgångsrikt! Jag tror många glömmer bort att den egna personligheten kommer att ha stor påverkan hur lyckosam en placeringsstragi fungerar för en person.

    Att man kan tjäna pengar med hjälp av olika strategier blir väldigt tydlig i boken världens 99 bästa investerare (Magnus Angenfelt). Boken är inte speciellt uttömmande men det är tydligt att man kan tjäna mycket pengar på väldigt olika investeringsstilar.

    /to

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gäller ju inget annat. Hör aldrig någon propagera för att inte äta pasta med köttfärssås för att lasagne är den optimala pastarätten, men när det kommer till börsen verkar många tycka att en strategi är rätt, alla andra fel.

      Tack för boktipset!

      Radera
  4. Det är sunt att hålla sig till en strategi, i förlängningen handlar det ju om att inse sina begränsningar och försöka investera efter sina personliga styrkor och förutsättningar. Ingen garant för framgång men minskar åtminstone risken för motgång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Redan som lovande (nåväl, allt är relativt) schackjunior fick jag lära mig att t o m en dålig plan är bättre än ingen alls.

      Radera
  5. Säger till mig själv att jag ska låta just den aktien vila lite, men för ofta säljer jag direkt om ett enstaka företag går ner till en snålt tilltagen SL. Likaså om den går häftigt uppåt så tar jag hem vinsten.

    Nu har jag inte längre mycket i aktier, utan tecknar enstaka IPOs dels som lottsedel och för att ha skoj, lite silvercertifikat kryddar jag med.

    Annars är resten sålt och placerat dels i euro/usdräntor dels i amerikanska bostadsobligationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tröttnade på IPO:er eftersom jag upplever att man antingen inte får tilldelning eller också en så liten skvätt att man hellre vore utan. Och detta efter att man först suttit och läst och räknat på det.

      Radera
  6. Hej Sparo. Jag går min egen väg när det gäller investeringar och sparande. Jag tycker det viktigaste är att hitta sin egen strategi som man själv trivs med. Som du skriver är vi olika. Min granne älskar småbolagsfonder. Det finns de som gillar indexfonder och de finns de som investerar i fastigheter eller guld. Tur att vi alla är olika :-) Viktigt för alla sparformer är långsiktighet och tålamod.

    Ha en trevlig helg.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, vad trist :-).

      Trevlig helg på dig själv!

      Radera
  7. Väl talat!
    På vår blogg är vi tre personer som skriver med var sin investeringsfilosofi. Vi kallar oss Mr Värde, Mr Passiv och Mr Tillväxt. Ingen av oss ser vår egen väg som den enda rätta utan försöker berika och samtidigt utmana varandra. Mycket roligare och mer lärorikt än att sjunga halleluja med andra likriktade själar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att utmana sig själv och ifrågasätta vad man håller på med tror jag är en bra taktik i alla lägen, inte bara ifråga om ekonomi.

      Radera
  8. Tror det är bra att ha flera strategier fast uppdelade i olika portföljer. Värdeaktier har gått dåligt ett tag nu medan momentum verkar vara i ropet. Jag kör tre olika strategier själv. En värdeportfölj med undervärderade bolag, en momentumportfölj som försöker hitta växande bolag i positiv trend och en passiv investmentbolagportfölj med lite fonder i. Resultat i år är klart godkänt för de två sista och underkänt för första strategin. Därför bra att diversifiera strategier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan nog vara en bra metod för att skapa rörlighet i hjärnan och inte låsa fast sig.

      Radera