tisdag 28 juli 2020

Renoveringshysteri

Fru Efficient Badass skrev ett tänkvärt inlägg om bostadsrenovering och jag tänkte fylla på med mina tankar.

Visst är det bra märkligt att alla förutsätter att man direkt efter att ha flyttat förväntas renovera den nya lyan! Eller, det är det kanske inte, för de flesta verkar ju göra det. Det är som om det vore lag på att man måste riva ut precis allt så fort man får tillträde, vare sig det behövs eller inte.

Jag tänkte egentligen bara tapetsera...

Jag sålde ett hus för en massa år sedan och det första köparna gjorde var att måla om det, vilket inte vore så märkligt om det inte vore nymålat. Det fanns mycket att göra, både inne i huset och ute på tomten, men jag kommer aldrig förstå varför de inte väntade åtminstone några år med att måla om fasaden (som dessutom, rent objektivt, var snyggare innan de målade om).

Förutom att det spar pengar att låta bli att laga sånt som inte är trasigt är det smart att ta reda på vad man vill ha ut av ytan. Jag ångrar verkligen inte att jag väntade med att renovera mitt kök när jag flyttade in här. Förutom att det var hur opraktiskt som helst var det anskrämligt fult.


Man står ut ett tag. Jag levde med det där köket i över ett år. När jag sedan renoverade visste jag exakt vad jag ville ha och har varit nöjd med det nya köket i över tio år. Jag ser det fortfarande som ”det nya köket” och skulle inte ändra något om jag flyttade in här nu.

En gång var jag med och gjorde en omvänd resa, rev ut ett halvmodernt kök och ersatte det med ett 60-talskök. Sådana kök får man gratis. Bokstavligt ”gratis vid demontering och avhämtning”. Det var bara att häkta av luckorna och kofota ner skåpen så skonsamt som möjligt.


Nu var det inte jag som skulle ha det. Jag skulle inte vilja leva utan induktionshäll och mikrougn, men jag skiter fullständigt i om färger och materialval är ”årets” eller ett tidigare decenniums. Snyggt är tidlöst för mig och är det dessutom funktionellt tänker jag inte bygga om det.

12 kommentarer:

  1. Klokt! Varför byta ut sånt som fungerar, inte blir maten godare för det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte ett dugg. Kan bli tvärtom ifall man måste snåla på råvarorna för att betala för en massa onödiga köksluckor.

      Radera
  2. Absolut är det så, kanske effekten av gratis lån idag, för jag tror inte det är så många som betalar kontant? Vi har själva tex ett 20+ år gammalt badrum men jag har inte brytt mig om att starta ett projekt av det där utan det får vara så länge det fungerar.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Badrum kan vara känsligare eftersom fuktspärrar inte lever för evigt hur försiktig man än är, men har man duschkabin eller använder badkar är det ju egentligen inte mycket som kan hända.

      Radera
  3. Jag är i samma kökssituation nu som du var då. Opraktiskt och anskrämligt fult var de målande orden. Tror jag får överleva ett år till för att spara ihop till renoveringen, den slanten är ju inte snötet ur näsan precis. Vore ju dock trevligt att slippa ta lån för det med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv köpte jag en av Ikeas billigaste (och det klart snyggaste) köksinredningar och landade på drygt 50000 kr inkl alla vitvaror. Men oavsett prislapp är det ju sura pengar att bli av med.

      Radera
  4. Mina svärföräldrar har sålt sitt hus och det är överlämning nu i veckan. Köparna har redan varit på plats och tagit mått och beställt ett nytt kök innan tillträde. De gamla har några år på nacken men är nästintill i nyskick. Klarar folk inte av att flytta in och sen bestämma sig för vad de vill göra? Våra grannar gjorde likadant. Rev ut allting och gjorde nytt.
    Visst det är ju smidigt att göra det direkt innan man flyttar in men är det nödvändigt ens i hälften av fallen?
    Sen undrar man hur en del tänker. Mina föräldrar hade ett hus i fint skick. De sålde och ca två år senare var det till salu igen. Jag gick dit på visning för skojs skull. De hade målat köksluckorna vita. Parkettgolvet var vitmålat. Köksgolvet var vitmålat. Heltäckningsmatta i ett rum över parketten som var ni bra skick redan innan. Trädgården jämnade de med marken och ersatte med trädäck och gräs. Tom träden på perfekt hängmatteavstånd hade de sågat ner. Men det är väl så det ska vara idag. En plats för solstolen eller i detta fallet jacuzzin och så sköter robotgräsklipparen om resten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så märkligt beteende. Kanske hade de upptäckt att de gillade det köket om de bara hade testat att använda det.

      Vitt har ju varit populärt länge, men jag tycker att det verkar som att det blivit ännu värre de senaste åren. Om säljaren av någon anledning inte målar allt vitt innan försäljningen kommer köparna garanterat att göra det. Framförallt i kök är vitt den överlägset mest opraktiska färgen, men fan ta den som inte målar exakt ALLT vitt.

      Radera
  5. Jag skulle vilja göra om köket i mitt lantliga hus, det är som du skriver funktionsdugligt och jag har målat luckorna. (Det är ett Marboodalkök från gissningsvis 1985.)
    Men att byta är kostsamt och inte gjort i en handvändning, tänker mig att man får laga mat och diska i lilla tvättstugan (? eller hur gjorde du? ) Så omaket är inte värt det och ökar inte trivselvärdet per krona tillräckligt.

    Det lutar åt att jag istället tänker jag mig att jag ska sätta in en kamin i vardagsrummet, för min egen skull. Nu har jag så mkt cash på banken att jag likväl kan njuta av det och investera i det som ger mig mervärde. Och jag har lite skog som veden kan komma från. Men inte ens det är lätt, önskade jag kunde klicka hem på fredagen och höra det spraka på lördagen. Oh no, not so easy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns knappt längre, men jag bodde nära min mamma och kunde använda hennes kök. Dessutom hade jag lagat mat i förväg som gick att värma i mikron. Mycket går dessutom att riva innan man slaktar spis och diskbänk så att man minimerar tiden då köket är obrukbart. Men visst är det ett rejält omak.

      Kanske inte klicka hem på fredagen och vara klart på lördag, men att dra ett rör från tak till vardagsrum tror jag kan gå på dagen, särskilt om det är proffs som gör det.

      Radera
    2. Rent praktiskt går det på en dag att sätta in kamin, men på Eldabutiken var det minst 1 mån ställtid..

      Radera
    3. Oj, tillverkar de på beställning eller? Ett par veckor skulle kännas som en rimlig leveranstid.

      Radera