fredag 8 mars 2024

Myndigheter under radarn

Jag vet inte om det är en gammal skröna att Ericsson gjorde en översyn och upptäckte att man hade ett helt gäng med konsulter som gick runt på huvudkontoret i Kista utan att någon visste vad de hade för funktion, om någon. I den ofantliga sektorn är det i alla fall på riktigt. Nu har regeringen upptäckt 25 myndigheter man inte visste fanns.

Det är ju inte detsamma som att dessa myndigheter inte gjort eller gör något av värde, men vi kan väl säga att det ligger i farans riktning att så är fallet. Annars kan jag tycka att regeringen borde ha känt till deras existens. I artikeln säger två ministrar att man satsar på att minska antalet myndigheter med fem stycken innan 2026. Fem stycken på två år!

Tycker ni att jag låter ljum inför regeringens ”hårda” linje beror det på att jag är det. I den takten tar det ju ett helt decennium innan de ens neutraliserar antalet nya myndigheter de hittat den senaste veckan. Men det är klart, kristdemokrater behöver väl också reträttposter när de ledsnat på politiken, alternativt när politiken ledsnat på dem.

Under tiden finansieras mer eller mindre onödiga myndigheter med skattepengar som hade kunnat gå till sjukvård, återinförande av en poliskår och annat av värde. Nu avslöjar inte de debattartikelskrivande ministrarna ens namnet på de 25 myndigheterna de nyss hittat. En del av dem är säkert ganska små, men där sitter åtminstone en chef med en hyfsad lön och förmodligen ytterligare några tjänstemän. Någon av dem har säkert en egen HR-avdelning och det är inte heller gratis. Allt medan politiker pekar med hela handen och låtsas bry sig.

31 kommentarer:

  1. Tror att jag nämnt det tidigare för några år sedan, men ett tag arbetade jag på ett företag med verksamhet mest i Stockholm, men också med några utesäljare runt om i landet. I samband med att den avdelningen lades ner sades personalen upp. Men man glömde bort en säljare på Gotland, som nästan aldrig haft behov av att besöka Stockholm. Det gick några år, och han fick lön hela tiden utan att jobba, sedan gick han glatt i pension och tackade för sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag vet inte hur man skulle ha reagerat om lönen fortsätter att strömma in när arbetsuppgifterna är slut.

      Radera
  2. 24 av dem var väl övervakningsnämnderna, som formellt är egna myndigheter. https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/frivard/overvakningsnamnderna/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men övervakningsnämnders personal får nog också lön.

      Radera
    2. Verkar som den här nyheten framstod som betydligt mer uppseendeväckande än den var. Det medförde ingen skillnad i uträkningen av antalet årsarbetskrafter:
      "Det arbete som utförs i dessa nämnder räknas därför in i årsarbetskrafterna för Kriminalvården. Den lokala värderingsnämnden bedriver i praktiken ingen verksamhet. Det innebär att uppdateringen av antalet myndigheter inte påverkar det totala antalet årsarbetskrafter i myndighetsförteckningen."
      https://www.statskontoret.se/fokusomraden/fakta-om-statsforvaltningen/myndigheterna-under-regeringen/
      /Lizzy

      Radera
    3. Förhoppningsvis är det så, men det mest uppseendeväckande tycker jag är att man inte vet. Statskontoret. Namnet antyder att de ska ha koll och inte hitta myndigheter lite här och där, då och nu. Kanske den också borde läggas ner för att se om det gör någon som helst skillnad.

      Radera
  3. Innan man blir vresig över att det finns så många myndigheter så ska man komma ihåg att alla ambassader, konsultat, utlandsrepresentationer, tingsrätter, regioner, högskolor och statliga museer räknas som myndigheter. Tar man bort dessa samt de namnkunniga myndigheterna som Skatteverket och Försäkringskassan m.fl. så blir det bara en handfull väldigt små kvar på listan. Vissa av dessa kräver inte ens en heltidstjänst. Och man ska också komma ihåg att 80/20 regeln gäller (ungefär) antalet statligt anställda. Vissa myndigheter sysselsätter väldigt många fler personer än andra. Effekten av att lägga ner er liten och till synes onödig myndighet är väldigt liten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl ingen som blivit vresig över att det finns myndigheter. Min vresighet kommer sig helt av att det dyker upp myndigheter - betalda av skattepengar - som inte ens regeringen visste fanns.

      Men precis som Sverige har ett av världens största parlament i antal ledamöter per capita utgår jag ifrån att man också har en av världens minst kostnadseffektiva myndighetsapparater. Och ja, jag blir en aning frustrerad över att inget riksdagsparti vill göra något åt det på riktigt.

      Radera
  4. Inte ett dugg förvånad. Vi har ju fått ett antal nya myndigheter de senaste åren som varit helt onödiga. Kanske inte onödiga uppgifter, men det borde enkelt kunnat lagts i någon befintlig myndighet. T.ex "Fondtorgsnämnden" (2022) som har till uppgift att kvalitetssäkra fonder i pensionsförvaltningen. Varför inte "Pensionsmyndigheten" klarade det, får man nog fråga någon politiker om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tänker jag ofta när en ny myndighet presenteras, att här kommer "Patientkontrollsmyndigheten" som ska säkerställa att patienter får en bra behandling i vården, och direkt undrar jag vad det gamla "Patientsäkerhetsverket" gjort under alla år. (Påhittade namn för att göra det extra tydligt.)

      Radera
  5. Ja. De har en hel "HR-avdelning" med kommunikatörer, som inget vet vad de gör... inte ens de själva.

    SvaraRadera
  6. Jag tror det blev sämre på alla vis när Vägverket och Järnvägsverket (så hette det inte) och någon till slogs samman till Transportstyrelsen. Men de hade ändå riktiga arbetsuppgifter. Jämställdhetsmyndigheten kan läggas ner rakt av utan att överföra arbetsuppgifter någon annanstans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När Smittskyddsinstitutet slogs samman med Statens folkhälsoråd till Folkhälsomyndigheten blev det också skit av det eftersom smittskyddsexperterna plötsligt delade utrymme med vanligt folkhälsofolk. Deras kunskap späddes ut. Märktes tydligt under pandemin.

      Radera
    2. Järnvägsstyrelsen hette det. Mycket möjligt. Precis som när företag slår ihop sina verksamheter blir det inte garanterat effektivare och bättre efteråt.

      Det beslutades om nedläggning av Jämställdhetsmyndigheten för fem år sedan:
      https://www.svt.se/nyheter/efter-rostningen-jamstalldhetsmyndigheten-ska-laggas-ner

      Jag vet inte vad som hänt sedan dess, men den verkar vara kvar. Och jag delar din åsikt, jag tror ingen mer än dess anställda hade saknat den.

      Radera
    3. Problemet med att slå samman myndigheter är att man dubblerar administrationen, för ingen i offantlig sektor kan ju rationaliseras bort.

      Radera
    4. Det är det som är risken, och att de olika delarna anses för olika för att slå ihop på riktigt, så då behöver man anställa några nya samordnare också.

      Radera
  7. Det vi med säkerhet vet, det är att antalet myndigheter och antalet anställda i offantlig sektor kommer att öka i Sverige. Det finns inga som helst incitament att motverka denna utveckling, tvärtom så finns det oerhört mycket som talar för och förstärker den trend som rått de senaste hundra åren.
    Är det ärligt någon som tror att politiker frivilligt skulle avhända sig makt? Har det överhuvudtaget någonsin hänt?
    Finns det några problem - ursäkta; utmaningar - som behöver åtgärdas, ja det löser vi politiker. Vi höjer skatten och så talar vi om utmaningen tills ni väljare glömt bort det hela. Men se skatten, den behåller vi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken är överhängande att det blir så. Alla politikers lösning på politiska problem är mer politik.

      Radera
  8. Känner en man som jobbar på Ericsson som hävdar att det enda han gör på jobbet är att kolla på amerikansk fotboll.
    När det gäller offentliga verksamheter så vet jag av egen erfarenhet att det handlar inte bara om att politiker inte vill avhända sig makt. Även många (de flesta?) offentliga chefer anser att det viktigaste för CV:t är att ha en så stor budget som möjligt. Att göra en effektivisering blir därmed inte så bra, för då blir budgeten mindre nästa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att titta på amerikansk fotboll på heltid låter tråkigare än det tråkigaste jobb jag haft (och då har jag ändå haft en del tråkiga jobb).

      Även antalet anställda vill man säkert maximera för att bli stor och mäktig själv.

      Radera
  9. Efter nästan 25 år på Ericsson så kan jag bara rapportera att kontrollen och arbetstrycket på min enhet var god, problemet var snarare för hög arbetsbörda än att man blev ofivillig expert på amerikansk fotboll.

    Men jag har ju bara erfarenhet från min egna tårtbit där jag verkat, fanns andra avdelninger där jag har noll insyn, samt utanför väggarna fler enheter där jag även där hade noll koll.

    Kan konstatera att jag under mina jobb utomlands i Kina, Brasilien o Estland kunde bli ytterst förvånad över allmän arbetsmoral och hur lunschrasten hanterades. Inte vad gäller Estland så mycket, där var det rätt likt ”hemma”, men med fruktansvärt skitnödig rigoritet. Kina o Brasilien var annorlunda. Vakter med maskingevär var spännande.

    Men däri ligger väl faran med gigantiska företag tänker jag, oöverskådligheten.

    O offantliga sektorn är väl mer o värre i kubik.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skulle ha begärt förflyttning till amerikansk-fotboll-avdelningen.

      På vilket sätt skilde sig arbetsmoralen och lunchrasterna i Kina och Brasilien från den svenska?

      Radera
    2. Kina, väldigt hektiskt på golvet, arbetare kunde hetsa ut från muggen med kallingar o byxor fortfarande vid knäna (sic). På kontoren o ingenjörssidan, ej så mycket, slött. Lunchrasterna blev lätt två timmar då vi gick ut på långa promenader i Nanjing om vädret var bra. Annars bara sova en timma eller så på maten.
      Grundläggande oförståelse över mycket. Fick mycket bra kontakt med ingenjören som var assignad mig, bjöd hem honom på mat när han senare besökte Sverige, Vigor var hans västerländska namn. Men visste på riktigt inte i vilken ände man höll i en skiftnyckel, även fast han var klart duktig som ingenjör.
      Tog mig ut ett par kvällar o visade mig stan.

      Jag fick gå igenom radiotekniska specialboxar o bara tryckluftsblåsa ur sjuka mängder damm och bös, de fattade inte att det degraderar prestanda. Krigade mot en annan ingenjör som såg mig som något hot o hade noll koll på hur människor enligt mig bör interagera.

      Brasilien, allmänt lite som ”Hasta Manana”. San Jose dos Santos, väldsam stad längt nere i Brasilien. Fick god kontakt även här med min lokala ingenjörskontakt, supertrevlig kille.

      Träffade öven honom igen i Sverige, älskade Marabou mjölkchoklad o vintern, gifte sig senare uppe i ishotellet norrut vart det nu är.

      Han blev mörkrädd när han fick höra att jag o kollegan, för till skillnad från Kina hade jag en sådan, själva gått ett par kilometer i staden för att se oss om o äta på kvällen. Sedan skjutsade han oss jämti sin brors bil o vi fick se allt från döda knarkare på gatan till lokala parkeringsvakter som man fick ge lite pengar till om inte bilen skulle bli förstörd.

      Vakter med maskingevär vid grinden o inne i området som sagt.

      Nå, på jobbet var det, hyfsat kunnigt men lugnt o sakta. Lunchen, ja jävlar. För det första så var fabrikens gratismat grym, bästa restaurantmaten i Sverige!

      Får bryta in med att fabriksmaten i Kina var oförståelig. Frågade vad det var och fick svaret ”chopped animal”. Det var klövar o ögon simmande i buljong. Åt det aldrig, men åt riset o en äcklig liten söt vetebulle. Disken sköttes på golvet!

      Maten i Tallinns fabrik var ok men inte värst god, tänk mindre bra skolmat. Åt det oftast, men var det något som verkligen ej lockade så kunde man altid lägga lite småpengar på att köpa ett par piroger eller annan riktigt god mat som alltid fanns i utbudet.

      Nå, lunchen i Brasilien var det. Efter den asgrymma maten så följde säkert två timmar då vi kunde vandra runt i fabriksområdet där det fanns liksom bungalows med tv o soffor, biljard, dart, böcker, kaffemaskiner. Ingen brådska utan lugnt o fint.

      Kul minnen att ha!
      /JB

      Radera
    3. Den kinesiska maten och den brasilianska mentaliteten slog in mina vidöppna fördomsdörrar :-)

      Jukkasjärvi har ett ishotell, det är nog det du tänker på.

      Radera
    4. Jukkasjärvi var det, där min vän som lekte slalom på stora växtblad i djungeln som liten, drömmande om vinter, fick uppleva allt han önskat!
      Så schysst kille, unnar honom detta och mer!
      /JB

      Radera
    5. Själv hade jag föredragit djungel :-)

      Radera
  10. Nu är det dags för en video blogg snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste ha något att filma först. Förhoppningsvis bin snart, om jag har några som lever, annars gör de sig bäst i stillbild.

      Radera
  11. Det här var så dumt så jag var tvungen att kolla att du inte for med fake news här, Sparo. Men i ingressen står följande:

    " Tidigare regeringar har inte brytt sig om att granska vad skattepengarna används till och vart de tar vägen. "

    Vad säger Ebba Busch här? Anspelar hon på att den regering hon företräder har någon form av grundläggande ekonomisk hyfs och förstånd? Själva har de gjort exakt noll och ingenting alls vad gäller statens ekonomi. Ja, noll. Men det är som vanligt de där andra som gör fel?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så där tycker jag alla politiker låter. Det är bara de som begriper någonting. Det märkliga är att när regeringen byts ut görs det rätt små förändringar om man utgår ifrån att de nya tycker att allt var fel innan. Mest retorik vad det verkar.

      Radera