torsdag 28 mars 2024

Ska man försäkra?

Jag tänker att försäkringspremier alltid är så pass höga att försäkringsbolaget får bra odds. Därför sparar jag hellre pengar själv och tar smällen när skiten träffar fläkten. Bilförsäkring måste man ha enligt lag. Hemförsäkring har man för att kostnaden när man inte har det kan bli ohyggligt dyr. Där stoppar det. Jag har ingen olycksfallsförsäkring eller drulleförsäkring och skulle inte drömma om att försäkra några av mina ägodelar. Jag har heller inte försäkrat mina katter och det valet var jag nära att få testa i skarpt läge i helgen.

På torsdagen hittade jag några kattspyor i huset. Det är inte märkligt i sig, min yngsta katt har orolig mage och kräks någon gång i månaden. Jag höll lite extra koll och tyckte att hon funkade som vanligt. Men det fortsatte på fredagen, då hittade jag två nya högar. Fredag kväll insåg jag att de kom från min andra katt när hon i bästa Magnus Uggla-stil la en pizza innanför dörren och gick ut. Hon hade dessutom inte ätit när jag strax innan bjöd på mat och här pratar vi om en matglad katt.

Lördag morgon kom hon in och åt inget nu heller, men hon drack lite vatten. En kvart senare kom det upp igen och spyan såg ut som diskvatten, det fanns ingen fast föda kvar. Nu slutade hon dricka också och på väg in i ett tillstånd jag skulle kalla apati. Jag bar fram skålar med vatten och olika sorters föda. För det mesta reagerade hon inte alls. Någon gång böjde hon sig fram och tittade olyckligt, som om hon vill äta eller dricka, men inte kunde.

Den lokala veterinären hade ett akutnummer utanför kontorstid, men där fick jag inget svar förrän lördag kväll, och då bara att djur mindre än kor inte skulle få någon hjälp av dem förrän på måndag. Till slut fick jag tag i veterinär via en app. När jag berättat läget tyckte hon att jag skulle åka in akut på söndag morgon om katten fortfarande inte åt eller drack, annars kunde jag avvakta.

Enligt prislistan skulle akutbesök på söndagar kosta ”från 4200 kr”, så det är väl vad man fått betala för att ta ut en sticka ur en trampdyna. Vad det skulle kosta att ge en katt dropp och åtminstone ha henne under reservation i ett dygn vet jag inte.


Husse, kan det vara påssjuka?

Lyckligtvis behövde jag inte ta reda på det heller. Lördag kväll böjde sig katten äntligen över vattenskålen jag höll fram, och drack, drack och drack lite till. Jag övervägde att dra bort skålen eftersom jag var rädd att vattnet skulle komma upp igen, samtidigt som jag ville att hon skulle fortsätta. En stund senare åt hon lite makrill i tomat. Eller ja, hon slickade lite på det i alla fall, och behöll både vatten och mat. Banne om hon inte började vakna från sitt apatiska tillstånd också. På söndagsmorgonen åt hon våtfoder och även om hon lämnade köttbitarna måste det väl finnas lite energi i gelén som håller dem samman. Söndag kväll åt hon torrfoder och på måndag var hon sitt vanliga jag. Tre dagar senare är jag också det (ber om ursäkt för tvära svar här, på mejl och på Twitter).

Borde jag försäkra? 4200 kr för ett akutbesök vore surt, liksom 12000 kr för en inremedicinsk utredning. Samtidigt slipper jag inte kostnader för det. Alla djurförsäkringar tycks både ha en självrisk och en procentsats av kostnaden man ändå får betala, likadant i Sverige. Om jag får betala 1500 kr i självrisk och 30 procent av räkningen skulle akutbesöket hamna på 2900 kr och då ska jag krångla med ett försäkringsbolag också.


Min bild av försäkringsbolag.

Det blir billigare än oförsäkrat, särskilt om det är allvarligt, men man kan också vända på det – vad händer om katterna inte blir sjuka? Jag är inne på tredje året som kattägare. Om jag hade betalat 2500 kr per katt och år (den siffran, självrisken och procentsatsen är hämtade från snabba webbsök och går kanske att pressa) hade jag redan betalat 7500 kr så även om olyckan varit framme nu är det långt ifrån säkert en bra affär.

Jag pratade med en hund- och kattägande läsare som (och det visste jag inte) har jobbat med att försäkra husdjur och hon har valt att inte försäkra sina egna. Det stärker mig i tron att jag valt rätt. Har du försäkrat din katt, kanot, hemmabioanläggning eller son? Varför/varför inte?

66 kommentarer:

  1. Skönt att det gick bra med katten.

    Jag försäkrar så lite som möjligt.
    Logiken med en försäkring är ju egentligen inte att man ska gå plus på den, utan att man ska få kostnaderna utjämnade över tid. Och det får man betala lite för.

    Men har man ett starkt kassaflöde är det väl mest riktigt stora saker som är värda att försäkra. Exempelvis bostaden.

    Sedan är ju just husdjur lite svåra då kostnaderna riskerar att vida överstiga det ekonomiska värdet i djuret, men man är ju ändå ganska villig att betala i det läget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, otroligt skönt!

      Jag ser försäkringar lite som krockkuddar, att man betalar för att det inte ska bli en för stor smäll på en gång.

      Väldig knepigt med husdjur, men i de flesta lägena tror jag att det blir i stort sett lika knepigt med en försäkring.

      Radera
  2. Skaffade barnförsäkring när sonen föddes för "det måste man ju ha". Har dock sagt upp den sedan några år tillbaka och månadssparar ungefär motsvarande försäkringspremien på eget konto. Så han är ju fortfarande "försäkrad", med skillnaden att om inget skulle hända så har vi betalat honom/oss istället för ett försäkringsbolag i onödan :)
    Vågar dock inte nämna detta för bekanta då det känns ganska kontroversiellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inga barn så har inte behövt fundera på det. Men vad är det man försäkrar mot egentligen? Blir de sjuka omfattas de ju av vanlig vård ändå. Ställer ungarna till med något sattyg gäller antagligen inte försäkringen ändå, såvida de inte bara hade "otur" men då går väl hemförsäkringen in?

      Radera
    2. Jag förstår att du inte berättar om detta för andra småbarnsföräldrar. Det skulle nog bli dålig stämning och de skulle (som med många andra ekonomiska frågor) se din normbrytning som en indirekt kritik mot dem som fortsätter försäkra.

      Radera
    3. Barnförsäkring innehåller bl.a. invaliditetsförsäkring, som kan vara bra förstås om det hemska skulle inträffa. Men i övrigt håller jag med om att det nog är en onödig försäkring (säger en som betalat för 3 barn under hela deras uppväxt, för att jag inte tänkt över detta - konstigt nog, eftersom jag är väldigt påläst i övrigt....).
      /Christoffer S.

      Radera
    4. Har ingen barnförsäkring. Villkoren är rätt kassa faktiskt och de flesta förstår nog inte hur lite den täcker och hur sällan den betalas ut. Många har en max utbetalning vid total invaliditet på en miljon, ibland två. Den kostar då ca 70000 under hela försäkringstiden. För mig blir det mer logiskt att hoppas på det bästa och ligga på myndigheterna om hjälp med handikappanpassning och liknande om olyckan är framme. I försäkringen står det att den ska ersätta inkomstbortfall under hela livet vid invaliditet, men då är ju en miljon eller två alldeles för lite.

      Radera
    5. Strikt pokermässigt får man alltså max 30 gånger pengarna vid total invaliditet. Det låter onekligen inget vidare.

      Radera
    6. Kass försäkring om den bara ger nån miljon i ersättning

      Radera
  3. Vår ena hund opererades för 60000 kr förra året. Han hade svalt en gummibit som satt fast i tarmarna. Försäkringen tog drygt 45000 av detta, tror jag.
    Så ja, smådjursförsäkring är svårt att välja bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en rejäl smäll! Du skulle ha skaffat en hund som inte äter gummi ;-)

      Radera
    2. Frågan "Anonym", är ju vad du betalat under åren i premie, och hur mycket du haft om du istället avsatt dessa pengar i en indexfond...?
      /Christoffer S.

      Radera
    3. Det värsta är ju att man aldrig vet det i förväg.

      Radera
    4. @anonym. Vet ej, det är sambons hundar och ekonomi kring dem. Den här hunden var yngre än ett år vid tillfället, så utan försäkring hade det blivit kostsamt, jämför med betald premie.

      Radera
  4. Som du skriver, endast husförsäkring eftersom det blir så katastrofalt dyrt om något händer (brand t.ex). Bilen är halvförsäkrad, kostade bara någon hundralapp mer än kravet trafikförsäkring. Tänker att jag plus på bara ett stenskott i vindrutan då. Djuren är oförsäkrade av samma anledning som du nämner plus att i villkoren står sida upp och sida ner med undantag där djurförsäkringen inte gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också halvförsäkrat (t o m hel- tror jag) någon bil eftersom det skiljt för lite från trafikförsäkring.

      Radera
  5. Jag har försäkrat sonen men inte dottern, och det är för att jag blev pålurad en barnförsäkring av en säljare när han var bebis och har haft kvar den bara för att den täcker medfödda fel.. Den dyraste och mest omfattande. Han har sedan dess haft njurbäckeninflammation, opererat för reflux i urinledarna, opererat 3 gånger för förstorade halsmandlar och polyper. Han har högfungerande autism och adhd. Hur mycket vi fått i ersättning av försäkringsbolaget? NOLL kr. Finns alltid ett kryphål för dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju fan att ni ändå inte fått pengar!

      Radera
    2. Haft försäkringen i 14 år, kan jag tillägga så har betalt en slant

      Radera
    3. Blodet kokar. Snacka om skurkar.

      Radera
  6. Mr MMM skriver ju om selfinsurance, endast ha någon enstaka försäkring och istället spara avgifterna i fonder och vara beredd att betala om det behövs. Jag har husförsäkring, trafikförsäkring på den bil som är äldre än 8 år , halvförsäkring på den nyare bilen och försäkring på sonen 25 år om han skulle bli svårt skadad och inte kunna försörja sig. Hade försäkring på hunden men tog bort den när hon enligt statistiken endast hade 3 år kvar att leva, den täckte inte avlivning och kremering. /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är dålig på att följa honom. Låter läsvärt.

      Radera
  7. Jag har idag enbart hemförsäkring,saknar bil och husdjur (älskar katter men har valt bort det pga att många nära är allergiska).Bostadsrättsförsäkring ingår från fr o m 2023 i avgiften så mig blir inte försäkringsbolaget rika på.
    Däremot när mitt äldsta (född 1974) barn fick sina första glasögon och de gick sönder efter ett par timmars lek ute hade jag önskat en försäkring.Frågade efter det hos optiker men de sa att det ’inte går’.Vi bodde inte i en stad då och det blev besvärligt med flera besök hos optiker så vi löste det genom att alltid köpa två par glasögon.Idag verkar det självklart med försäkring för allt och glasögon är gratis för barn så en del saker förändras faktiskt till det bättre över tid. Barnförsäkringar är ett nyare påfund som jag aldrig provat.Ett annat av barnen (född 1992) fick som liten en allvarlig sjukdom följt av flera funktionsnedsättningar där kostnader skenade för långa sjukhusvistelser mm men det fick vi ta och det gick det med.Inga pengar kan ändå kompensera för sjukdom så vete katten om jag skulle rekommendera det till nån.Djurförsäkring är en annan sak där jag tror det är mer värt att försäkra,kostnaderna kan snabbt dra iväg.
    /Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nuförtiden känns det som att man måste säga nej tre gånger för att slippa glasögonförsäkring.

      Ja, det är ju det man inte vet, om det ska dra iväg eller inte.

      Radera
  8. Jag är uppvuxen med försäkringar för allt, på allt och gärna försäkring på försäkring och försäkringar för samma sak på flera försäkringsbolag, typ. Verkade helt onödigt, men fick mig att ta åtminstone några extra försäkringar. Som vuxen har jag haft sjuk- och olycksfallsförsäkring på mig själv och mina barn, periodvis reseförsäkring. När ett barn visade sig vara något lite nyfiken, påhittig och impulsiv lade jag till drulleförsäkring.
    På de valbara försäkringarna (ej hem- & bil) har jag fått ersättning för bla:
    Flera längre sjukhusvistelser
    Flera sjukskrivningar
    Sjukdomar som ger ersättning
    Barns brutna armar/ben
    Barn-skador med utlägg, ärr-ersättning
    Kast-med-sten-på-bil
    Boll-på-fönster
    Oändligt många trasiga/borttappade glasögon
    Stulna cyklar
    Förstörda resor

    Så, ja, absolut att det hade varit möjligt att lösa vissa delar själv och utan försäkring, men det känns klart ha varit värt det i mitt fall. Att jag dessutom är ensamstående har bidragit till valen.

    Utöver detta har jag varit tvungen att driva processer, om barnens boende, vårdnad och ett flertal gånger underhållsbidrag, där försäkringsbolaget stått för 70% av kostnaderna - min del på 30% har uppgått till ca 250.000 kr.

    Jag skäms lite över att jag är en av de som driver upp priserna för andra, men t a c k försäkringsbolaget för all hjälp.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Däremot har jag inte försäkrat katt och under 10+ år har jag betalat >10.000 kr för två operationer för skador med andra katter. Bra val!

      Radera
    2. Inte ska du skämmas så länge du inte dragit på dig skadorna med vilje.

      Radera
    3. Låter som det är Karin o hennes sketungar som gör försäkringspremier så hutlöst dyra :)

      Radera
    4. Såså, nu ska vi vara snälla. Och ja, jag såg smileyn, men ändå :-)

      Radera
  9. Hemförsäkring med ett mastigt belopp för att täcka om det skulle brinna eller liknande. Men det kostade väldigt lite mer att dra upp just förlust av möbler och inredning. Det mesta jag har här hemma är av affektionsvärde förutom möbler da, men jag har aldrig gatt igenom och listat allt jag har. Borde kanske göra det.
    Olycksfallsförsäkring har jag ocksa, just in case.
    Djurförsäkring har jag inte brytt mig om och har aldrig behövt heller. Katterna har kastrerats och blivit av med nagra tänder men det är allt. Hade inte lönat sig med försäkring. De är innekatter och gar bara ut pa balkongen.
    När jag hade baten var den helförsäkrad, eftersom jag var en ovan batförare och tänkte att om jag skulle raka köra pa nagon annan bat eller skada en människa ville jag ha skydd mot det. Jag behövde aldrig använda den, men det kändes ända som en säkerhet.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig behövt använda hemförsäkring, men jag är rädd för att de ska anse att "fullvärdesförsäkring" inte ska förväxlas med en försäkring på det fulla värdet. Men jag har ett försäkringsbolag som många sagt är bra när det smäller.

      Radera
    2. Jag hade faktiskt ett inbrottsförsök när jag var nyinflyttad, som tur var lyckades de inte ta sig in eftersom jag beställt extra taliga fönster och balkongdörrar (de hade klättrat upp pa min balkong och försökt med bägge dörrarna). Inga problem med försäkringsbolaget, de pröjsade allt. Grannen under däremot hade idiotiskt nog lämnat ett fönster pa glänt och där var det rensat. Dessutom hade de försökt med 20 andra lägenheter i samma omrade, vet inte hur manga de lyckades med. Polisen som hade en drive (gratis) var ocksa här och inspekterade, och när de gick skakade de hand med mig och sa att jag hade fullgott skydd.
      /Annika

      Radera
    3. Förebyggande polisarbete. Det märks att du inte bor i Sverige.

      Radera
  10. Kör med enbart hemförsäkring just med tanke på katastrofscenarion, och valt den högsta självrisken, eftersom jag bara tänker nyttja försäkringen om riktigt stora ersättningsbelopp är aktuella. Så självrisken är 10.000:- (eller mer, kommer inte säga så här på rak arm), och premien blir då även (mycket) lägre.

    Självklart har jag ingen drulle eller andra försäkringar, speciellt inte separata försäkringar på apparater, dvs konsumtionsvaror. För övrigt måste ju just drulleförsäkring måste vara det perfekta exemplet på en s.k. lemon-försäkring, dvs asymmetrisk information.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Högsta självrisken brukar jag också köra. Som företagare i Sverige fick man välja hur många karensdagar man skulle ha. Jag tog max, tror det var 14. Så blev skatten lite lägre.

      Radera
  11. Hemförsäkring och helförsäkring på bil (med näst högsta nivån på självrisk vilket gjorde att det blev ganska billig premie totalt, att gå upp ytterligare en nivå gjorde däremot knappt märkbar skillnad på premien).

    Sen har vi några gruppförsäkringar via jobbet + sjukvårdsförsäkring som jag förmånsbeskattas för (vilket gör att min kostnad är så pass låg att det nog är en ok affär iaf).

    Använt sjukvårdsförsäkringen vid några tillfällen för att få tillbaka lite patientavgifter och kostnader för lite receptbelagd medicin, dock bara småpengar. Sen har jag fått ut några tusenlappar från allriskförsäkringen i hemförsäkringen när jag råkade förstöra en ganska ny dator för ganska många år sedan (tror inte allriskförsäkring går att ta bort hos mitt försäkringsbolag).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utöver det så är nog enda försäkringen jag skulle överväga att köpa en extra reseförsäkring om jag skulle resa bort längre tid än vad reseskyddet i hemförsäkringen täcker. Övriga kostnader tar jag själv om det skulle hända något.

      Radera
    2. Jag tycker att arbetsgivare med fördel ska skita i att försäkra anställda utanför jobbet, betala högre lön istället :-)

      Apropå sjukförsäkring är det nog smart att kolla att man är försäkrad vid utlandsresor, det undantaget från min princip skulle jag göra.

      Radera
  12. Ännu en provocerande artikel

    https://www.gp.se/ekonomi/haller-vi-pa-att-spara-ihjal-oss.f0013fe6-cd44-4ae6-a5fb-ef0e26a713ac

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värdelös link, tror du Anonym att nagon av oss här i kommentarsfältet betalar för att läsa pa nätet?
      /Annika

      Radera
    2. Ja, det var synd. Den hade jag gärna läst, men jag har betalat nog med presstöd till GP utan att betala mer nu :-)

      Radera
  13. Nu har jag bara hemförsäkring med högsta självrisk, och halvförsäkring på bilen. Tidigare, i mina yngre år, när jag extremsportade (snowboard, klättring, bouldering mm) hade jag även en olycksfallsförsäkring. Nu lever jag ett ganska stillsamt liv med en portfölj vars värde ger mig trygghet. I princip det enda farliga jag kan råka ut för är att snubbla över grannens rollator. ;) /Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket farligt man kan råka ut för hur stillsamt man än lever, men det är inte säkert att det hjälper att försäkra sig, eller att det är en bra idé.

      Radera
    2. Jo, man brukar inte sakna paraply heller, tills det börjar ösregna.
      Värt att tänka igenom, så man inte är dumsnål. För det är skillnad på sparsam och dumsnål.
      Mvh Investeraren

      Radera
    3. Fast den gränsen är ju högst individuell och beror på fler faktorer än det är möjligt att redovisa i en kommentar på nätet.

      Radera
  14. Hemförsäkring och försäkring för båda ungarna. Det är för att jag inte vill att de ska överleva på FKs nycker. Om skiten träffar fläkten så får de ut så de klarar sig utan problem.

    SvaraRadera
  15. Personligen försäkrar jag hem till fullo o bil til hälften.

    Älskar mina tre katter, men ser inte vinsten i att överförsäkra dem, lärt mig den hårda vägen att övervård kan mycket väl vara sämre änlåta naturen ha sin gång.

    Sedan övriga försäkringar då, på datorer, telefoner o tändstickor.

    Bara fuck nej.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser inte fram emot "den hårda vägen", men fick en försmak på att den kommer ändå.

      Telefoner hinner man väl knappt försäkra innan de är för gamla nuförtiden (sade han och kände sig själv gammal).

      Radera
    2. Vill inte ge skräckhistorier,, men vill ge rådet att när saker ser svåra ut bör man bara ge upp, för alla inblandades skull.
      /JB

      Radera
    3. Jag tyckte att det såg väldigt svårt ut i lördags, när hon låg på magen, bakvänd på en stol, apatiskt stirrande in i ett ryggstöd.

      OT: 4.43! Gå och lägg dig människa :-)

      Radera
  16. Jag tänker så här. Ju större skada (ekonomiska kostnader) desto viktigare är försäkringen. Små skador, som ger låga utgifter, som lättare kan ske, behöver ej försäkras alls. Hög självrisk ger lägre premie.

    Dvs dör jag eller min fru, brinner huset ned, frontalkrockar vi med bilen eller blir något av barnen invalida på grund av sjukdom eller olyckor så är vi mycket väl försäkrade.

    Om TVn går sönder, motorn på bilen skär ihop eller om cykeln blir stulen då är vi dåligt försäkrade.

    SvaraRadera
  17. Min papegoja som jag haft i snart 35 år är försäkrad från och med det året han fyllde 29 och orsaken till det var att jag hörde talas om en annan goja som blev sjuk (oförsäkrad).
    Den gojan skulle opereras för grå starr och det kostade 40.000.
    Kort därefter fick gojan någon slags svampinfektion i näsan/näbben och det kostade 17.000 att medicinera. Då kröp jag till korset och tänkte: Jag har haft gojan 29 år utan försäkring, utan sjukdomar och där har jag sparat 22-25.000 i premier och vem sjutton vet vad som kan hända när de blir äldre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har svårt att inte skratta högt åt formuleringen "någon slags svampinfektion i näsan/näbben". Men någon dryg tusing per år då? Helt okej om det hade varit hela kostnaden, men ska man ändå betala självrisk och procent blir det kanske dyrt ändå om det händer något.

      Radera
  18. Hej!
    Jag vet inte vad som är rätt eller fel i försäkringsfrågan avseende husdjur. Men om man väljer att avstå, är det nog bra att någorlunda ha funderat igenom hur man kommer hantera en svår situation. Det går ju inte att veta exakt, men att ha lite stödpelare att luta sig emot.
    T ex som vissa i kommentarsfältet skriver att det man sparat in på oinbetald premie kan användas eller dylikt.
    När något händer är det ofta utan förvarning och med starka känslor som följd.

    För övrigt glad att katten klarade sig fint.

    Hälsar,
    Älskar deg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade det som hände min katt hänt på en vardag tror jag att det hade blivit rätt rimliga kostnader, men det verkar å andra sidan nästan vara en naturlag att skit händer när det passar som sämst, alltså på helgen när det är dyrast och längst att åka.

      Radera
  19. Jag har hemförsäkring och är medlem i a-kassan men har inga andra försäkringar. När en bekant fick veta att jag inte har olycksfallsförsäkring blev hon förfärad eftersom "det måste man absolut ha".

    Jag blev lite orolig efter samtalet och tänkte att jag kanske hade missat något. Jag gick hem och läste på om olycksfallsförsäkring men förstod fortfarande inte varför "man absolut måste ha det". Det lät inte som något för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite tveksam till a-kassa också:
      https://sparosverige.blogspot.com/2019/03/a-kassa-for-eller-emot.html

      Skönt att höra att fler vågar vägra olycksfallsförsäkring.

      Radera
  20. Vi kör utan försäkring, vi har 5 katter
    Varav en kom hem en kväll med brutet lårben, jag fick åka till blå stjärnan i Göteborg. Personalen var super, men jag fick ett val , amputera benet 30 0000 eller fixera och behålla för 55 000
    Så jag valde att behålla, hade ingen försäkring men om man älskar sina djur så får man ta det.
    Jag tror att många personer som varit i samma sits hade valt avlivnings tyvärr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett svårt val jag hoppas slippa göra.

      Radera
  21. Angående 4200 för att sticka in en trampdyna. Min hårdigkatt som aldrig gnäller ens när man öppnar en böld storlek som en half golfboll på hans panna kom hem en dag o bara lade sig o skyddade sig i ett hörn. Morrade när någon närmade sig o även av sig själv. Bara låg där.

    Efter två dagar fixade jag inte mer utan åkte in med honom, lite klämma o känna, inget brutet o inget vitalt skadat, men har mycket ont, nog blivit lätt påkörd o är ett stort blåmärke, håll koll på honom.

    Jodå, några dagar senare var han helt ok. 4000 kr för liten undersökning. Men kan inte säga att jag borde varit kallare i det läget heller.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som att jag borde dra över gränsen om jag behöver veterinärvård. Jag är osäker på om reglerna är okej med det.

      Radera
  22. Hade jag haft katt är det inte säkert jag hade haft försäkring, känns som de åker in till veterinären betydligt mer sällan än hundar. Min hund är dock försäkrad och där är jag rätt säker att det inte är en vinstaffär för mitt försäkringsbolag just nu. Det har varit allergi med utredning, unghundstumör som opererats bort, okänt föremål i tass som fick opereras efter ultraljud, hältor med mycket rehab och massa piller på det. Säkert mer saker som jag förträngt. Däremot kan det vara bra att säga till veterinären att den är oförsäkrad för då kan de hålla ner på behandlingar och prover utan att man själv måste ha spetsiga öron. Sen betalar man hela besöket med kreditkortet eller Klarna som en del veterinärer har idag, och så kan man gå hem och ladda upp kvittot och få ersättning från försäkringsbolaget innan vet-notan ska betalas. Jag har själv fått säga ifrån att de inte ska ta vissa prover och de har försökt argumentera att det ingår ju ändå i försäkringen.. som om det är gratis då..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag du har rätt i. Mina katter har inte varit till veterinär så länge jag haft dem. Dock kastrerade innan. Inte lika matglada som hundar heller, så jag tror att det är mindre risk att de äter studsbollar och sånt.

      Vore ju skit om de inte är tydliga med kostnaderna oavsett vem som betalar.

      Radera