Jag gillar Avanzas nättidning Placera
eftersom den är saklig och håller sig för god för att sjunka ner
till så kallad klickjournalistik som bara går ut på att lura folk
att klicka så att de exponerar sig för reklam.
Men även solen har fläckar. Igår
skrevs en artikel med rubriken ”H&M fortsätter uppåt”.
Det var en sådan där sammanfattning av tio nyheter, så det är
faktiskt bara en enda mening i artikeln som handlar om H&M:
”Klädjätten H&M rekylerade upp och avancerade också drygt 2
procent.”
Det är en väldigt stor skillnad på
att fortsätta och att rekylera. Ska man vara petig är de direkta
motpoler. Och jag är petig. Det är helt enkelt inte sant att H&M
fortsatte uppåt igår. Okej, den gick visserligen upp en halv
procent även dagen innan, men ingen kan med hedern i behåll tala om
fortsatta uppgångar för en aktie som med den här
utvecklingskurvan:
Den formuleringen skriver man för att de nästan hundratusen som köpt H&M-aktier genom Avanza ska vilja klicka på länken. Dessutom handlar ju inte artikeln om H&M utan kunde med fördel kallas "Lunchrapport" eller "Förmiddagen i korthet".
Tyck att det är småaktigt om ni vill,
men min kritik bottnar i omsorg. Jag vill inte att Placera blir en ny
Dagens Industri, en ekonomitidningarnas Nyheter24 vars enda mål är
att lura till sig läsare genom sensationsrubriker. Ni är bättre än
så, Placera. Visa det!