Jag gillar Avanzas nättidning Placera
eftersom den är saklig och håller sig för god för att sjunka ner
till så kallad klickjournalistik som bara går ut på att lura folk
att klicka så att de exponerar sig för reklam.
Men även solen har fläckar. Igår
skrevs en artikel med rubriken ”H&M fortsätter uppåt”.
Det var en sådan där sammanfattning av tio nyheter, så det är
faktiskt bara en enda mening i artikeln som handlar om H&M:
”Klädjätten H&M rekylerade upp och avancerade också drygt 2
procent.”
Det är en väldigt stor skillnad på
att fortsätta och att rekylera. Ska man vara petig är de direkta
motpoler. Och jag är petig. Det är helt enkelt inte sant att H&M
fortsatte uppåt igår. Okej, den gick visserligen upp en halv
procent även dagen innan, men ingen kan med hedern i behåll tala om
fortsatta uppgångar för en aktie som med den här
utvecklingskurvan:
Den formuleringen skriver man för att de nästan hundratusen som köpt H&M-aktier genom Avanza ska vilja klicka på länken. Dessutom handlar ju inte artikeln om H&M utan kunde med fördel kallas "Lunchrapport" eller "Förmiddagen i korthet".
Tyck att det är småaktigt om ni vill,
men min kritik bottnar i omsorg. Jag vill inte att Placera blir en ny
Dagens Industri, en ekonomitidningarnas Nyheter24 vars enda mål är
att lura till sig läsare genom sensationsrubriker. Ni är bättre än
så, Placera. Visa det!
Håller helt med. Denna klickjournalistik är enerverande. Jag har för min del större behållning av att läsa bloggar än ta del av Dagens Industris nätupplaga.
SvaraRaderaMed vänlig hälsning
Lars
Samma här, men skulle gärna göra bägge (och försöker, svär och ångrar mig allt som oftast).
RaderaJag förstår din ilska, men frågan är vad de har för incitament att INTE bedriva klickjournalistik. Tyvärr...
SvaraRaderaEtt alternativ (gäller egentligen även DI) är att bedriva riktig journalistik och få trafik för att man är bra. Placera har väl som huvudsyfte att ge Avanzakunder nyheter och locka nya kunder till Avanza.
RaderaHar mer eller mindre slutat läsa di sedan betalväggen kom upp och kvaliteten blev mindre. Orkar inte med artiklar "så här förbereder du dig på kraschen" eller "nu kommer nedgången", eller "såhär klarar du börsfallet". Som om någon visste svaret på detta. Klick klick.
SvaraRaderaJa, det är tröttsamt. Och dagen efter är det guld och gröna skogar. "Nu kommer haussen!", "Så här maximerar du vinsten när börsen går mot nya rekord!".
Radera