onsdag 14 juni 2017

Bättre kan ni, Placera!

Jag gillar Avanzas nättidning Placera eftersom den är saklig och håller sig för god för att sjunka ner till så kallad klickjournalistik som bara går ut på att lura folk att klicka så att de exponerar sig för reklam.


Men även solen har fläckar. Igår skrevs en artikel med rubriken H&M fortsätter uppåt. Det var en sådan där sammanfattning av tio nyheter, så det är faktiskt bara en enda mening i artikeln som handlar om H&M: ”Klädjätten H&M rekylerade upp och avancerade också drygt 2 procent.

Det är en väldigt stor skillnad på att fortsätta och att rekylera. Ska man vara petig är de direkta motpoler. Och jag är petig. Det är helt enkelt inte sant att H&M fortsatte uppåt igår. Okej, den gick visserligen upp en halv procent även dagen innan, men ingen kan med hedern i behåll tala om fortsatta uppgångar för en aktie som med den här utvecklingskurvan:


Den formuleringen skriver man för att de nästan hundratusen som köpt H&M-aktier genom Avanza ska vilja klicka på länken. Dessutom handlar ju inte artikeln om H&M utan kunde med fördel kallas "Lunchrapport" eller "Förmiddagen i korthet".

Tyck att det är småaktigt om ni vill, men min kritik bottnar i omsorg. Jag vill inte att Placera blir en ny Dagens Industri, en ekonomitidningarnas Nyheter24 vars enda mål är att lura till sig läsare genom sensationsrubriker. Ni är bättre än så, Placera. Visa det!

6 kommentarer:

  1. Håller helt med. Denna klickjournalistik är enerverande. Jag har för min del större behållning av att läsa bloggar än ta del av Dagens Industris nätupplaga.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, men skulle gärna göra bägge (och försöker, svär och ångrar mig allt som oftast).

      Radera
  2. Jag förstår din ilska, men frågan är vad de har för incitament att INTE bedriva klickjournalistik. Tyvärr...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett alternativ (gäller egentligen även DI) är att bedriva riktig journalistik och få trafik för att man är bra. Placera har väl som huvudsyfte att ge Avanzakunder nyheter och locka nya kunder till Avanza.

      Radera
  3. Har mer eller mindre slutat läsa di sedan betalväggen kom upp och kvaliteten blev mindre. Orkar inte med artiklar "så här förbereder du dig på kraschen" eller "nu kommer nedgången", eller "såhär klarar du börsfallet". Som om någon visste svaret på detta. Klick klick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är tröttsamt. Och dagen efter är det guld och gröna skogar. "Nu kommer haussen!", "Så här maximerar du vinsten när börsen går mot nya rekord!".

      Radera