tisdag 27 juni 2017

Bahnhof

Bahnhof har jag nämnt tidigare i positiva ordalag, och nu tänkte jag göra det igen. Jag gillar bolaget i egenskap av kund. De levererar internet med förvånansvärt få undantag, och när det händer har de en vettig kundtjänst.

Jag gillar också Bahnhof som aktieägare. På tre år har aktien stigit med 125 procent beroende på att företaget är en vinstmaskin. Lite högre utdelning kunde jag kanske önska, men bara de gör något bra för pengarna är det inte nödvändigt.


Men mest av allt gillar jag Bahnhof för att de med vd:n Jon Karlung i spetsen står upp mot övervakningssamhället. Jag är inte inne på några skumma sajter (tycker jag i alla fall), jag bygger inga bomber och är alldeles för tekniskt okunnig och ointresserad för att fildela, men att takhöjden minskar kommer så småningom även att drabba dvärgar, om ni fattar liknelsen.

Här är ett föredrag Karlung hållit om ”massövervakning och det fria tänkandet”. Publiken består av libertarianer, som av många skulle betraktas som högerns foliehattar som anar en FRA-gubbe i varenda buske, vilket antagligen påverkade ämnesvalet en del. Men han säger mycket tänkvärt här.


T ex när han skickade en pdf-fil på sjuttiotvå tusen (!) OCR-skyddade sidor (omöjliga att läsa in) till Skatteverket, i typsnittet ”Sovjet”.

Jag har inga problem med att myndigheter kan begära in uppgifter för att lösa grova brott, men då ska det vara just det, och det känns som att Bahnhof lagt sig på ungefär samma nivå som jag när Karlung kallar 1984 för ”en harmlös idyll”.

Och så den underbara berättelsen om när han fick en förfrågan om att bygga ”a smaller internet” till Nordkorea, men ”det vart för komplext, och någonstans började jag känna att det här kanske inte är vår kärnidé”.


Tyvärr känns hans berättelser om konflikter med svenska politiker, Skatteverket och Post- och Telestyrelsen inte långt från Nordkorea. Lyssna själva! Vare sig det leder till att ni blir aktieägare eller Karlungfans är det lärorikt.

34 kommentarer:

  1. Har du ringt kundtjänst?
    Tar rätt så lång tid att komma fram. Inte för att jag klagar, det är mina vänner som bemannar den så jag vet hur läget är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av en ren händelse gjorde jag det faktiskt idag. Klockade inte, men de sa från start att kötiden var sju minuter. Det tycker jag ändå är okej även om jag tror att det gått snabbare tidigare. För några månader sedan ringde jag Telias kundtjänst, och där tog det över en halvtimme att komma fram till en medarbetare som inte visste någonting om någonting :-(.

      Radera
    2. Beror ju lite på när man ringer men jag har fått vänta runt timmen eller mer de gånger jag ringt.

      Radera
    3. Jag ringde vid 11 idag. Håller med om att en timme är skit. Allt över en kvart tycker jag är oacceptabelt egentligen.

      Radera
  2. Köpte Bahnhof rätt nyligen. Ser det som ett utdelningscase med potential för flera kommande höjningar (förhoppningsvis - jag är en lekman och hobbyinvesterare). Det borde vara en rätt trygg hamn som investering sett givet deras abonnemangsmodell.. man säger inte direkt upp sin ISP hipp som happ även om det blir lågkonjunktur. Och som du skriver stort plus i kanten för deras engagemang mot ökad statlig övervakning.

    Synd att de ligger på AktieTorget bara, blir högt courtage.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som ett rent utdelningscase tycker jag att de har alldeles för låg utdelning. Men okej, lägre lär den inte bli och marknaden tycks ju gilla när utdelningen höjs. På samma sätt skulle man kunna resonera att ett eventuellt listbyte skulle kunna ge en skjuts, även om jag inte tror att det är på gång. Och visst känns den relativt trygg på den här nivån.

      Nej, inte säger man upp internet i lågkonjunktur, men jag har bytt leverantör ganska många gånger. Ibland pga pris, men oftare pga svajig lina och kundtjänst.

      Radera
    2. Jag tycker den är för låg i dagsläget för att klassas som ett klockrent utdelningscase (även enligt mina kriterier). Men tänker mig å andra sidan att äga den ett par år och förhoppningsvis se både kurs och utdelning stiga nu när de kan börja räkna hem på sina nyss avslutade investeringar, och då har jag köpt på rätt OK nivåer.

      Sant, byta ISP kan man ju, men säg den bransch där det inte finns någon konkurrens :-)

      Radera
    3. Det finns några sådana branscher, men de bolagen/myndigheterna brukar inte vara börsnoterade :-).

      Radera
  3. Ja det är et fint bolag Bahnhof, utan tvekan. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu finare om kursen tar fart igen, men jag har "swingtradat" den ett par gånger, så jag ska väl inte klaga över att den rör sig lite upp och ner.

      Radera
  4. Har väntat flera år på att Bahnhof skall bli "billig", men förgäves. Kanske det är dags att sälja de gamla dammiga SAS-skitaktierna när man ändå ligger på plus och köpa Bahnhof istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att den är billig nu. Visserligen är jag lite jävig, men vet egentligen vad som gör bolaget sämre nu, vid 173, än när aktien stod över 200.

      Radera
    2. Du har nog rätt, vårat företag avvecklar nu befintlig leverantör för att helt övergå till Bahnhof på ett 20-tal orter. Bra support, bra priser, ja.... överlag helt rätt konkurrensmässigt sett. Till skillnad mot advenica så håller jag med dig om Bahnhof :)

      Radera
    3. Ja, du kan ju inte säga emot mig varje gång. Eller jo, en del kan det :-).

      Radera
  5. Köpte mina på 73 och har inga planet på att kliva av i brådrasket,,
    Trevligt bolag och inställning till myndigheters nyfikenhet,, 🙂
    Mvh snickar'n

    SvaraRadera
    Svar
    1. 73? Då måste du haft dem åtminstone sedan 2014. Grattis!

      Radera
    2. Tålamod och sittfläsk har rätt många hyfsade investerare påtalat som en bra egenskap så det finns hopp för tröga byggsluskar med verkar det som... 😉
      Peter Lynch har jag för mig sa att dom bästa investeringarna visade sig efter 5-7 år, är väl liktydigt med en evighet idag även bland bloggande värdeinvesterare,, 😯
      Qviberg sa väl att folk pillade alldeles för mycket i sina portföljer, jag låter honom förvalta lite deg sen 2010 och han tackade med att fixa 150% typ, och utdelningar...... tack Mats! 🙂
      Spargrisen Lundberg har dubblat degen på fem år med utdelningar, blygsam som jag är kräver jag inte mer..... 😎

      Radera
    3. Ja, dubbling på fem år är helt okej även om det inte är i Bahnhofklass :-).

      Radera
    4. Men det var investeringen i konkurrenten besqab,, 😉
      Och acando från 16:- är rätt ok med,,
      Bufab har tuffat på hyfsat med,, 🙂
      Och HM ser till att man inte drabbas av högmod,, 😎

      Radera
    5. Ja, H&M är skickliga på att hålla investerarna fria från högmod :-(. Vi får se om de slutar med det i morgon, när de meddelar att KJP trätt tillbaka till förmån för den nye vd:n... Bengt Baron!

      Sen vaknade jag.

      Radera
    6. Jo det har en förmåga att vara så att när väl livet ter sig rosenrött och inga moln syns på himlen så ringer klockan och tar en bryskt tillbaka till verkligheten...... 😯
      En rolig sak med HM är att kära mor jobbade med Ehrling Persson på femtiotalet så nu är det inte mer än rätt att familjen får jobba åt oss om än i liten skala...... 😉

      Radera
    7. Mm, ingen Bengt Baron eller Ola Rolén som tog över den här gången heller, men än så länge ser aktiekursen hoppfull ut idag. Men eftersom det vankas telefonkonferens kan KJP alltid sänka den till minus innan lunch.

      Radera
  6. Hade jag kunnat välja dem som leverantör så hade jag gjort det, tveklöst. Är så dålig på branschen så har valt att undvika att investera :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter sunt, men eftersom jag inte kan några branscher måste jag göra avsteg för att kunna handla :-).

      Radera
  7. Det är verkligen inte alla som håller med dig om Bahnhofs förträfflighet. Bahnhof är ett företag jag rekommenderar alla att hålla sig långt ifrån. Då och då stöter man på företag som helt missuppfattat sin roll på marknaden. Ni fattar säkert vad jag menar, företag som inte förstår att de lever av kunderna och inte tvärtom. Företag vars kundserviceavdelning gör vad de kan för att undvika att ge service till kunderna. I en rättvis värld försvinner företag som Bahnhof, hur de klarar sig i denna återstår att se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart, alla kan inte vara överens. Själv har jag kunderfarenheter från kundtjänst hos ComHem, Telia, Tele2, Alltele, Telenordia, IP-Only och förmodligen någon/några jag förträngt. Hittills har Bahnhof varit bäst, både genom att jag sluppit ringa eftersom det funkar minst 364 dagar, och för att jag fått hjälp när det väl behövts.

      Radera
    2. Oj, jag glömde ju länka! ;-)

      På den här sidan är det i oktober en som inte alls är nöjd med Bahnhof http://www.fulmenkul.nu/2003.php

      Radera
    3. Märkligt, har inget minne alls av det, men det kan ju också tänkas att företaget utvecklats på fjorton år. Jag vet inte ens om de fortfarande har webbhotellverksamhet.

      Radera
    4. Ett citat från december samma år gällande Bahnhof "Må detta företag ruttna på historiens soptipp i stanken av förra årets mögliga julkorv från Galne Gunnar."

      På den tiden levde du helt klart upp till namnet "Bittermicke" Har du blivit "soft" på gamla dar?

      Radera
    5. Det tror jag inte. Jag har bara inget minne av Bahnhofs webbhotell (och det webbhotell jag har nu är jag så nöjd med att jag inte ens vill avslöja vad det heter med risk för att det ska höja priserna om fler hittar dit).

      Men citatet om Galne Gunnars mögliga julkorv var lysande. Har jag sagt det? Fy helvete vad bra sagt :-)!

      Radera
    6. Ja, du har faktiskt skrivit så. Om du inte får Nobels fredspris för ditt nyårslöfte om världsfred eller ekonomipriset för din snålhet, så har du alltså fortfarande chansen på litteraturpriset för din skarpa penna.

      (Om du nu vill ha ett pris från några som inte ens kan stava till arton)

      Radera
    7. Ska jag sikta på något Nobelpris får det bli litteratur, men det är inget jag räknar med :-).

      Radera
  8. Du är ju inte sämre människa än att du kan tänka om. Det tycker jag är stort! Fler än du borde prova på att ompröva gamla värderingar.

    Själv är jag glad aktieägare till Bahnhof, men tycker trots det att just deras kundservice inte ens i närheten når upp till toppklass även om själva tjänsten är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag reserverar mig för att jag kan ha haft tur, och med tanke på hur lite pengar datasupport brukar ge i lön har antagligen även Bahnhof ett och annat rötägg på lönelistan, men efter 4-5 kontakter (varav hälften inte ens varit mina problem utan grannar och släktingar jag hjälpt) är jag jättenöjd. Någon gång har jag blivit sittande i telefonkö ett tag, men det känns inte heller unikt.

      Radera