Jag ringde entreprenören och
förklarade att det vore en bra idé att STÄNGA AV VATTNET, FÖR
HELVETE!!! Senare kontaktades även bostadsrättsföreningen och alla
var överens om att det här skulle åtgärdas fortare än kvickt. Trogna läsare kanske minns att jag var rätt less på renovering när jag fixade det här rummet i somras, så jag tänkte inte ta upp arbetshandsken den här gången.
"Så var ska jag jobba nu då?"
Efter att jag tjatat i tio dagar besiktade entreprenören vattenskadan, men kunde i princip bara konstatera att ”här måste vi kontakta en fuktexpert”. Det kunde de ha räknat ut direkt, men varför göra idag det man kan skjuta upp till morgondagen.
Ytterligare en vecka senare
konstaterade fuktexperten att väggen måste brytas upp och
eventuellt torkas med fläktar. Först då kontaktades
försäkringsbolaget. Jag ska inte hänga ut det specifika bolaget,
men om ert försäkringsbolag spelar ”Don't you worry 'bout a
thing” i sin reklam bör ni byta. Maken till seghet har jag inte
upplevt sedan... byggentreprenören, vars representant hela tiden sa
att försäkringsbolaget skulle kontakta mig inom ett par dagar och
annars skulle jag återkomma. Det gjorde de inte, så jag återkom,
och fick samma svar igen och igen. Och igen.
När det gått en
månad började jag så sakteliga övergå från att vara Den
förstående drabbade till att bli Kunden från helvetet. Vid det här
laget hade bostadsrättsföreningens representant (som anlitat
byggclownerna som förstört väggen) slutat låtsas som att han
skulle leva upp till löftena om att hjälpa till.
”Jag tror att du måste ta alla dina frågor med försäkringsbolaget, det är deras ärende nu.”Ja, tack så jävla mycket då. För absolut ingenting.
Nu när det nästan
gått två månader sedan skiten började är rummet återställt.
Det behövdes inga fläktar och till slut anlitades en byggfirma som
visste vad de höll på med. Hur många timmar jag själv fått lägga
på att jaga folk (annars hade jag fortfarande varit kvar på ruta ett), tömma rummet och flytta möbler vet jag inte, men jag är glad
att det är över.
Två hål i väggen...
Det som stör mig
mest är nog all falsk välvilja. Misstag och
olyckor händer. Tur i oturen att jag kom hem och fick stopp på det.
Hade jag inte jobbat hemma hade golvet fått brytas upp, och kanske
hade vattnet läckt ner till grannen under också. Men när skiten
väl träffat fläkten är det trist att ingen tar ansvar.
Bostadsrättsföreningens vicevärd har anlitat entreprenören, får lön varje månad, bl a tack vare min avgift. Han har hela tiden lovat att vara behjälplig, ligga på, fixa besked och hålla mig underrättad. Facit: Det hade sparat tid om han sagt som det var, ”Jag kommer inte lyfta ett finger”.
Byggentreprenörens kontaktperson är
ännu lättare att recensera. Inte en enda gång höll han sina
löften om att informera, återkomma eller överhuvudtaget göra sitt jobb i rimlig tid. Varje besked jag fick kom efter att jag först jagat honom via e-post och telefon och
frågat vad som händer.
”Är fuktfirman inbokad?”, ”Har försäkringsbolag hört av sig?”, ”Är det klart vilken firma som ska riva väggen och städa upp efter er dundertabbe?”
Samma sak varenda
gång. ”Javisst ja, jag fick besked i förrgår så jag hade precis
tänkt ringa dig." Jo tjena. Han lyckades t o m snäsa av den nya byggfirman, som skulle återställa hans skit.
"Menar du på allvar att jag ska betala för att nån gubbfan ska få leka bröderna Bäver i mitt hem?"
Och så
försäkringsbolaget då. De älskar våra premier, men efter skador,
olyckor, sjukdomar och djävulskap har de inte alls så
bråttom som de låtsas i sina menlösa reklamfilmer. I detta fall
var det ju inte mitt försäkringsbolag, men det är nog branschstandard.
Så hur gör man för att slippa undan sån här skit? Jag tror inte att det hjälper att undvika stora bostadsrättsföreningar eller den boendeformen överhuvudtaget. Även i eget hus drabbas man av hantverkare och försäkringsbolag. Lite lättare i hyresrätt, men då blir man ju blåst alla månader man inte har vattenskada.
Underhållsfritt boende?