Jag ringde entreprenören och
förklarade att det vore en bra idé att STÄNGA AV VATTNET, FÖR
HELVETE!!! Senare kontaktades även bostadsrättsföreningen och alla
var överens om att det här skulle åtgärdas fortare än kvickt. Trogna läsare kanske minns att jag var rätt less på renovering när jag fixade det här rummet i somras, så jag tänkte inte ta upp arbetshandsken den här gången.
"Så var ska jag jobba nu då?"
Efter att jag tjatat i tio dagar besiktade entreprenören vattenskadan, men kunde i princip bara konstatera att ”här måste vi kontakta en fuktexpert”. Det kunde de ha räknat ut direkt, men varför göra idag det man kan skjuta upp till morgondagen.
Ytterligare en vecka senare
konstaterade fuktexperten att väggen måste brytas upp och
eventuellt torkas med fläktar. Först då kontaktades
försäkringsbolaget. Jag ska inte hänga ut det specifika bolaget,
men om ert försäkringsbolag spelar ”Don't you worry 'bout a
thing” i sin reklam bör ni byta. Maken till seghet har jag inte
upplevt sedan... byggentreprenören, vars representant hela tiden sa
att försäkringsbolaget skulle kontakta mig inom ett par dagar och
annars skulle jag återkomma. Det gjorde de inte, så jag återkom,
och fick samma svar igen och igen. Och igen.
När det gått en
månad började jag så sakteliga övergå från att vara Den
förstående drabbade till att bli Kunden från helvetet. Vid det här
laget hade bostadsrättsföreningens representant (som anlitat
byggclownerna som förstört väggen) slutat låtsas som att han
skulle leva upp till löftena om att hjälpa till.
”Jag tror att du måste ta alla dina frågor med försäkringsbolaget, det är deras ärende nu.”Ja, tack så jävla mycket då. För absolut ingenting.
Nu när det nästan
gått två månader sedan skiten började är rummet återställt.
Det behövdes inga fläktar och till slut anlitades en byggfirma som
visste vad de höll på med. Hur många timmar jag själv fått lägga
på att jaga folk (annars hade jag fortfarande varit kvar på ruta ett), tömma rummet och flytta möbler vet jag inte, men jag är glad
att det är över.
Två hål i väggen...
Det som stör mig
mest är nog all falsk välvilja. Misstag och
olyckor händer. Tur i oturen att jag kom hem och fick stopp på det.
Hade jag inte jobbat hemma hade golvet fått brytas upp, och kanske
hade vattnet läckt ner till grannen under också. Men när skiten
väl träffat fläkten är det trist att ingen tar ansvar.
Bostadsrättsföreningens vicevärd har anlitat entreprenören, får lön varje månad, bl a tack vare min avgift. Han har hela tiden lovat att vara behjälplig, ligga på, fixa besked och hålla mig underrättad. Facit: Det hade sparat tid om han sagt som det var, ”Jag kommer inte lyfta ett finger”.
Byggentreprenörens kontaktperson är
ännu lättare att recensera. Inte en enda gång höll han sina
löften om att informera, återkomma eller överhuvudtaget göra sitt jobb i rimlig tid. Varje besked jag fick kom efter att jag först jagat honom via e-post och telefon och
frågat vad som händer.
”Är fuktfirman inbokad?”, ”Har försäkringsbolag hört av sig?”, ”Är det klart vilken firma som ska riva väggen och städa upp efter er dundertabbe?”
Samma sak varenda
gång. ”Javisst ja, jag fick besked i förrgår så jag hade precis
tänkt ringa dig." Jo tjena. Han lyckades t o m snäsa av den nya byggfirman, som skulle återställa hans skit.
"Menar du på allvar att jag ska betala för att nån gubbfan ska få leka bröderna Bäver i mitt hem?"
Och så
försäkringsbolaget då. De älskar våra premier, men efter skador,
olyckor, sjukdomar och djävulskap har de inte alls så
bråttom som de låtsas i sina menlösa reklamfilmer. I detta fall
var det ju inte mitt försäkringsbolag, men det är nog branschstandard.
Så hur gör man för att slippa undan sån här skit? Jag tror inte att det hjälper att undvika stora bostadsrättsföreningar eller den boendeformen överhuvudtaget. Även i eget hus drabbas man av hantverkare och försäkringsbolag. Lite lättare i hyresrätt, men då blir man ju blåst alla månader man inte har vattenskada.
Underhållsfritt boende?
Oj, det där låter jobbig, tur att du har en blogg att avreagera dig via :) Skämt åsido, så är väl det enda man kan göra att verkligen ge urvalet av hantverkare tid, ta referenser, låta det
SvaraRaderata tid etc. Jag tror det är bra att även väga in sin uppfattning om det personliga mötet med en hantverkare, en del ser man direkt är slöare och sliskigare än en politiker. Det verkar vara branschstandard i byggsvängen att alltid dröja med att höra av sig, råka räkna fel på offerter. De har det för bra helt enkelt.
När man väl bygger känns det alltid som höga odds för att något ska gå fel, jag är alltid oroad då. Försäkringsskador har jag haft några i mina dagar, men jag har faktiskt alltid blivit helt ok behandlad. Kanske tur?
Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/
Jag vet inte om jag skulle ha möjlighet att vägra den byggfirma försäkringsbolaget valt. Nu var det inget fel på dem, men jag pratade överhuvudtaget aldrig med försäkringsbolaget. Byggfirman ringde till mig och sa att de fått uppdraget, och vid det laget var jag glad att NÅGON äntligen tänkte göra jobbet.
RaderaDet jag inte begriper är varför du personligen fick ta tag i hanteringen av detta? Bor man i en förening, så är det ju exakt sådant de ska sköta? Det är väl hela poängen? Har de dessutom orsakat problemet, så är det ju självklart vem som ska agera. Kanske borde du flytta, eller ge dig in i styrelsen och styra upp skiten? Mvh
RaderaJa, jag blev väldigt besviken på detta. Det här är en jätteförening med flera hundra lägenheter och heltidspersonal för att ta hand om fastighetsskötsel, trappstädning osv. Efter att jag fått entreprenören att stänga av vattnet de sprutade in i väggen borde jag bara behövt ringa föreningen, förklarat läget och bett dem lösa allt praktiskt. Istället gjorde de inte ett dugg.
RaderaFlytt ligger närmare tillhands än styrelseuppdrag :-).
Så otroligt irriterande. Håller helt med dig - bättre ett sopor erkänner asap att de är sopor s kan man själv ta tag i det. Gäller f ö alla områden i livet. Stoiskt av dig att inte löpande hälla skit på inblandade under resans gång för att istället paketera en komprimerad helhetsupplevelse åt oss med typ lyckligt slut.
SvaraRaderaJa, när människor låtsas att de ska fixa saker gör de större skada än om de håller tyst.
RaderaAtt jag inte gjort löpande rapporter har två skäl. Tills allt var klart var jag beroende av att idioterna inte medvetet skulle göra saker ännu värre och jag vet ju inte vem som hittar till min blogg. En gång hade jag hit en sydamerikansk golvslipare som knappt kunde svenska, men som kände till mig med för- och efternamn för att jag var ståuppkomiker. Kort sagt, man vet aldrig.
Jag lägger idag i snitt 700kr i mån på nämnda bolags barnförsäkringar. Har länge funderat på att klippa bort skiten och kanske är det detta inlägg som får mig att göra slag i saken.
SvaraRaderaJag kan ingenting om barnförsäkringar och vet ju inte om konkurrenterna är bättre, men den här upplevelsen gav inte mersmak.
RaderaFöreningen har alltid ansvar för ytterväggarna om inte det är den boende som har orsakat skadan. Jag fattar inte, fick du ringa deras försäkringsbolaget? Hade ett liknade fall för ett par år sedan, då var det jag som styrelsemedlem som fick fixa allt utan betalt, föreningen skulle inte överleva utan ideellt arbete.
SvaraRaderaDu har helt rätt och förstår om du är besviken. Samtidigt beter sig många bostadsrättsinnehavare som om de har flyttat in i hyresrätt, och tar inte reda på vad som gäller när man har köpt bostadsrätt. Finns t ex inte en styrelse så går föreningen i likvidation, inte att leka med./ME
Nej, varken jag eller föreningen ringde försäkringsbolaget. Jag var nog lite otydlig. Först ringde jag byggentreprenören. Det föll sig naturligt eftersom de vid tillfället var i full färd med att spola in vatten i ytterväggen. Skadan hamnade på deras försäkringsbolag, så de (miss-)skötte den kontakten. Föreningen gjorde absolut ingenting mer än att snacka skit.
RaderaI en liten bostadsrättsförening faller det sig ju naturligt att man får göra det mesta själv. Här är det 700 lägenheter, vilket troligen är mer än de flesta kommunala hyresvärdar. Därför har vi heltidsanställd vicevärd, fastighetsskötare osv, och då känns det självklart för mig att de ska vara behjälpliga när byggentreprenören som anlitats av föreningen sabbar väggen. Precis som du säger är ju ytterväggen föreningens. Egentligen äger jag ju inte ens lägenheten utan rätten att bo på en yta motsvarande min del av föreningen.
Det hade ju kunnat bli en månads torkning med fläktar och då hade jag inte kunnat arbeta hemma utan blivit tvungen att skaffa ett extern kontor. Nu vet jag att om det läget skulle uppstå kan jag glömma att få någon som helst hjälp av föreningen, och jag skulle utan tvekan outa vad den heter om det inte hade inneburit att värdet på min bostad sjunker ju mer skit det står om den.
Här var det helt klart styrelsen som skulle ha skött alla kontakter och se till att jobbet blev gjort. Du borde kunna begära ersättning eftersom du har gjort det som faller på styrelsen, dessutom har du ju inte kunnat använda lägenheten fullt ut, vet inte om du skulle kunna få någon slags kompensation för det./ME
RaderaI den här föreningen - inte en chans! Det skulle kräva att jag går till domstol och jag har varken tiden eller energin för det nu.
RaderaMan får välja sina strider ibland, även om man har rätt och det svider, för jävligt.
RaderaSå är det. Jag har lite för många strider just nu och nästan ingen är självvald :-(.
RaderaDet är just det du skrev, att du inte orkar gå till domstol, som gör att dessa bolag kan fortsätta göra dessa handlingar som gjort dig förbannad. Jag pluggar själv till jurist, och du har helt fel att det är jobbigt att ta det till domstol. Men det är tydligen vad t.o.m. du Sparo tror, och då vill jag inte veta hur gemene man förhåller sig till den saken.
SvaraRaderaTror och tror. Tid tar det och troligen har jag inget för det. Det här är första dagen på två veckor då jag inte behövt besöka ett sjukhus, jag har jobb upp över öronen och ständigt dåligt samvete för allt jag inte hinner med. Från att jag slår upp ögonen på morgonen till första magknipet tar i snitt tre sekunder. Det är bara inte riktigt läge för att leta upp fler problem just nu.
RaderaJag ber om ursäkt för min okänslighet. Jag visste inte om att det var på det viset
RaderaDet är lugnt, det kunde ju inte du veta, och jag försöker alltid hålla bloggen på en inte alltför privat nivå även när jag blir personlig. Nu skrapade jag ändå bara på ytan, men jag är inne i en rätt jobbig period och måste anpassa mig efter det. Normalt är jag den förste att ta strid för principer (ibland kanske allt för hårt), men ibland handlar livet om att orka kliva upp och härda ut, och då måste jag vara mer selektiv i min stridsvilja.
RaderaVidare är det stor skillnad på att ha rätt och att få rätt i en rättslig process. Det kommer Newlife att bli varse med något års erfarenhet. Det är klokt att välja sina strider och om ens vardag redan är jobbig av olika anledningar så är det få strider som är värda att ta. Kämpa på Micke.
Radera/R, originalet.
Tack! Ja, det var lite så jag tänkte. Inte bara svårigheten att få rätt utan också den möjliga vinsten. Jag har svårt att tro att det skulle kunna ge mig mer än en månadshyra. Det är pengar, det med, men för lite i förhållande till krånglet och riskerna.
RaderaTråkigt att höra att du går i motvind just nu. Hoppas livet blir lättare för dig snart, och var ordentligt rädd om din egen hälsa. Så att inte du hamnar i sjukbädd också.
RaderaTack för omtanken! Och ja, man måste hushålla med energin för att ha ork att sitta dagspass på akuten, köra runt och ringa runt till vårdcentraler, provtagningar, specialister. Jaja, livet går över ;-).
RaderaHar du egen försäkring eller är det gemensamt genom föreningen?
SvaraRaderaIbland kan det vara fördel att ringa sin egen som med lite tur kan sätta press på bolaget som ska lösa problemet. För löser de ej problemet så skadar det dina saker som din försäkring annars ska täcka.
Jag anmälde hos mitt eget försäkringsbolag också. Inte för att jag trodde att det skulle leda någonstans utan för att jag tänkte att det vore vettigt. De svarade kort att de inte hade tänkt hjälpa mig, men det gällde såklart att inte betala eller bygga. Hade jag frågat om de kunde hjälpa mig juridiskt är det inte omöjligt.
RaderaEn fråga, absolut inte dömande, men om du känner på detta sätt, varför fortsätter du jobba? Du är ju redan per definition (25ggr årsutgifter) fri. Eller är det bara just nu och i vanliga fall gillar du att jobba?
SvaraRaderaDet är snarare så att jag känner att jobba hjälper att hålla min mentala hälsa uppe. Annars skulle jag nog kunna gräva ner mig i problem. Mitt tips till alla: Skaffa inte gamla föräldrar ;-).
RaderaHåller med dig om det där sista; bor man i hyresrätt blir man blåst alla månader som man inte har vattenskada.
SvaraRaderaHa en fortsatt go söndag Micke!
Tack detsamma!
Radera