Men plötsligt händer det. Någon
betalar mig pengar jag glömt bort eller inte räknat med, och på
meddelandet till betalningsmottagaren står en sifferkombination som
jag inte blir ett dugg klokare av. Vanligtvis är det Skatteverket
som vill ge mig skatteåterbäring.
Den här gången var det dock inte
Skatteverket, och eftersom jag inte kunde räkna ut vem som annars
vill ge mig pengar utan motprestation (ytterst få vill det) drog jag
iväg ett meddelande till banken för att fråga dem. Egentligen
ville jag veta hur jag själv skulle hitta informationen för jag
utgick ifrån att det går att klicka någonstans och få upp det på
skärmen. Det tog några dagar, men till slut fick jag svar.
Swedbank alltså! Det drar ner möjliga
betalare till ett par miljoner svenskar och företag. För att komma
närmare en lösning på mysteriet måste jag betala 150 kr till
banken som redan tar en månadsavgift av mig som tack för att jag
lånar ut mina pengar gratis till dem. Jag vet inte om ett
transaktionsunderlag (jag vet inte ens vad det är) skulle besvara
frågan. Däremot vet jag att svaret inte är värt 150 kr, som är
obetydligt lägre än transaktionen.
Det här är varken ett stort problem
för mig eller för mänskligheten, men jag tycker att systemet känns
märkligt. Om jag går in på banken för att sätta in pengar på
ett konto (förutsatt att jag lyckas hitta en bank som hanterar
kontanter, de är ju som bekant allt mer sällsynta) kommer
bankkassörskan fråga mig varifrån pengarna kommer och jag måste
legitimera mig. Den här proceduren tvingas jag genomgå även om jag
ska sätta in mina egna pengar på mitt eget konto.
Om däremot någon annan sätter in
pengar på mitt konto via sin internetbank får jag som
kontoinnehavare inte per automatik (kanske inte på något sätt)
reda på vem som satt in dem. Nästa gång jag gör en
kontantinsättning och får frågan varifrån pengarna kommer tänker
jag svara att den informationen kostar 150 spänn.
Jag tröttnade på dessa jobbiga frågor så numera använder jag insättningsautomater. Helt perfekt.
SvaraRaderaJag har också stört mig på att man i kontohistoriken inte kan få fram fler detaljer. Alla rader borde vara klickbara för att åtminstone få reda på källan till en insättning/uttag. Ett mysko nummer blir man inte klokare av.
Min lokala banks insättningsautomat har ALDRIG funkat. Där står ofta en kö av 3-4 personer som försöker igen och igen.
RaderaMen tyvärr är det inte särskilt ofta jag har kontanter att sätta in, så det är lite av ett ickeproblem för mig. Men grymt irriterande att banken vill veta allt om mina transaktioner medan jag får betala 150 kr om jag vill veta det mest grundläggande om deras.
Finns en på baksidan av åhlens city i Sthlm som alltid funkar. Mvh Linda
RaderaBra att de finns, men jag har 17 km dit.
RaderaAnmäl banken till FI (Finansinspektionen alltså, inte feministfjantarna) och skriv att du tror att det handlar om penningtvätt eftersom banken inte vill uppge varifrån pengarna kommer. Endera får du svar på frågan eller så får du säkert en intressant skriftväxling med FI att publicera i ett kommande blogginlägg.
SvaraRaderaHaha! Fantastiskt kreativt förslag!
RaderaSer fram emot blogginlägget!
RaderaVi får se. Än så länge har jag inte ens hunnit in på Finansinspektionens hemsida. Det går inte fort när det går långsamt :-).
RaderaGillas :-)
RaderaHade samma problem med en sparbank. Mot en avgift på 50 kr, kunde jag få reda på vem som givit mig pengar!
SvaraRaderaVisade sig vara ett äldre par som vimsat till det lite vid en betalning.
Återsände pengarna med ett avdrag för 50 kr, som dom hade förståelse för.
Annars är det en vanlig bedrägeri metod att ta ett lån i någon annans namn och när pengarna ramlar in på dennes konto, kontaktar man personen och säger att det blivit ett fel och ber dom föra över pengarna till bedragarna.
Så ramlar det in pengar på kontot och du senare blir kontaktad av den "rätte" ägaren så säg alltid att du kräver att få göra en kontroll på han bekostnad innan du för dom vidare!
Kalle56
Bäst i den klassen är Bengt Sändh som fick en p-bot och betalade in rätt belopp på en helt egen blankett med meddelandet: "Grattis på födelsedagen, Gunnar!"
RaderaParkeringsbolaget kontaktade honom då och frågade vad han menade. "Ajdå, kom de pengarna till er? Det var ju inte meningen." Så de skickade tillbaka pengarna till Sändhs konto. Några veckor senare fick han påminnelse på p-boten, varpå han kunde säga att han redan betalat den och visa kvitto på inbetalningen :-).
Haha, den där med P-boten ska jag testa nästa gång!
RaderaHan skrev om den i "Handbok i olydnad" 1991. Kan tänkas att kryphålet täppts till, men det är värt ett försök. Jag är inte säker på att de kan kräva att man använder deras blankett eller OCR-nummer.
Radera