onsdag 4 april 2018

Det gungar för Facebook

Efter Cambridge Analytica-skandalen sänks Facebooks riktkurser på löpande band. Snacket går att annonsörerna flyr, och eftersom det är gratis att bli medlem på Facebook är det ju i annonsmarknaden pengarna finns.

Men så länge Facebook har användare kommer de ha relevans hur dåliga bortförklaringar Mark Zuckerberg än ägnar sig åt. Den nuvarande stormen blåser över och då kommer annonsörerna tillbaka. Om Facebook finns kvar då alltså.


Hur är det då med användarna, blir de färre? Många har blivit sura över att deras information används och säljs. Alla medlemssiffror jag sett har kommit från Facebook själva och de lär knappast redovisa medlemstapp, men jag tror heller inte att de tappar medlemmar. Man orkar ju inte ta bort konton om man inte verkligen vill göra en poäng.

Man tar på sin höjd bort en app, men troligare är att man bara slutar använda Facebook eller gör det mer sällan. Och det hör jag hela tiden. När Elon Musk erbjöd sig att köpa och lägga ner Facebook jublades det. Lite som missbrukare som vill att tillgången till droger minskar för att lättare kunna sluta knarka vill allt fler sluta missbruka Facebook.


Det bästa vore om folk slog sig fria och började läsa böcker och ta skogspromenader istället (kör ljudböcker så går de att kombinera), men det kommer ju inte att hända. Däremot kommer nya plattformar, sajter och tjänster. Jag tänker inte tanka Facebookaktier nu. Eller någonsin.

9 kommentarer:

  1. Ett lugn svepte över mig när du nämnde att läsa böcker och och skogspromenader. Sedan jag övergett tekniken till viss del och börjat ägna mig åt dessa ovannämnda grejer så har livet blivit bättre. Vad är egentligen grejen med all denna teknikhets med att vara uppkopplad? Är man rädd att missa någonting? vaddå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är precis så det är, vi är rädda att gå miste om något om vi inte ständigt letar efter kompisars kattbilder och andra statusuppdateringar. Och det gör vi säkert, men i denna jakt missar vi något annat.

      Själv ska jag på en avstressande promenad nu - utan internet :-).

      Radera
  2. All Facebooks tillväxt sker på Instagram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är troligt, men finns det studier eller statistik som visar det? Jag hittar ingen.

      Radera
    2. Och då menar jag alltså antal användare och antal aktiva användare. Ekonomin går ju att läsa av.

      Radera
  3. Då vi är primitiva djur så kommer det va svårt att ändra detta beteende som ”alla andra” oxå gör...
    Intressant klipp om hur det funkar.
    https://youtu.be/J54k7WrbfMg

    På en fråga till Steve Jobs om hans barn va överlyckliga att ha Iphone o Ipads hemma så svarade han att de inte fick använda det.
    Han visste va det kan göra med våra skallar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förvånansvärt ärlig video. Och bra svar av Jobs. Men samma sak där, varför säga sanningen?

      Radera
  4. Grejen med Facebook är att det är så fördummande. Ska man sitta där och matas med desinformation som FB valt ut åt dig enligt pk doktrinen? Eller allt gullegull om hur gullegull alla andra har det ständigt? Nej, fy fan vilket slöseri med tid. Dynga.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en skämtteckning som säger typ "Felet med livet är andra människor". Jag tycker att det gäller Facebook också. Det som störde mig mest var inte utvalda annonser, grupper eller vänner FB tyckte att jag borde vilja känna, utan just meningslösheten i diskussioner.

      Så fort två personer hade olika åsikt strömmade det genast till andra för att "stoppa bråket", hur fredligt och trivialt det än var. Jag behövde inte vara inblandad själv (det var jag väldigt sällan), men ett samtal där alla har exakt samma åsikt leder absolut ingenstans. Det är okej om det handlar om vårens första tussilago, men hur många sådana trådar orkar man egentligen med?

      Radera