Folktandvården i Stockholm erbjuder
sista-minuten-tider för vuxna. Rätt smart egentligen. För att slippa att tandläkare
eller tandhygienister ska stå utan jobb när någon patient hoppar
av på kort varsel får den patient som kan ta en tid med mindre än
ett dygns framförhållning behandlingen för 300 kr, där ordinarie
priset i skrivande stund är 830 kr för en basundersökning och 980
kr för tandstensborttagning. 300 kr är för övrigt lika mycket som
det allmänna tandvårdsbidraget, så räcker det med en behandling
per år kan man vara nere på gratisnivå.
”40 minuter tandvård? Bra, jag har
lite plack...”
Två problem. Man måste vara beredd
att snabbt åka till tandläkaren och man måste hålla koll. Fast
punkt nummer två kan ha hittat sin lösning här, en
bevakningssida (än så länge inte för alla län) så att man själv slipper hänga på
Folktandvardens hemsida.
Hur bra den här bevakningen funkar vet jag
ingenting om och tar således inget ansvar för den, men jag är
förvånad över att det inte finns mer sånt här. När man var
hänvisad till telefon för att boka precis var ju läget ett annat,
men med internet är det lätt att anpassa priser och skräddarsy
tjänster. Så varför görs det inte oftare?
Jag har tidigare varit inne på att
matbutikerna kunde ha olika priser beroende på personalkostnad, och
sådan anpassning kunde ju göras både här och där. Jag som har
möjlighet att komma på kontorstid, när personalen är billig, vill
slippa betala för att andra inte kan det. Och den som vill betala
för att slippa ha framförhållning, kunna handla på udda tider,
inte behöva vänta på leveranser osv borde kunna göra det. Fast
inte lika billigt.