torsdag 29 december 2016

Fullt på skattekontot?

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF. För ett par veckor sedan hade jag nog aldrig hört talas om denna organisation. Anledningen att jag gjort det nu är att myndigheten beslutat att Vänsterpartiets ungdomsförbund Ung Vänster, Sverigedemokratisk ungdom (SD:s tidigare ungdomsförbund) och Sveriges Unga Muslimer (SUM) nu blivit av med sina bidrag från MUCF.

Orsakerna är lite olika. Ung Vänster har haft för dålig koll på sin ekonomi. De andra sägs inte vara tillräckligt demokratiska eller icke-diskriminerande. Jag har ingen insyn i det och tänker inte recensera förbunden, men kan i mitt stilla sinne undra om de i så fall ansetts mindre diskriminerande tidigare. Det jag vänder mig emot är att skattepengar går till en myndighet som sitter och pytsar ut våra skattepengar till diverse ungdomsorganisationer utifrån deras åsikter.


Och det är inte lite pengar! SUM fick nästan två miljoner förra året och SDU 1,4 miljoner, men märkligast är nog ändå Ung Vänsters bidrag. Enligt MUCF hade de 1689 medlemmar år 2015 och fick 1,5 miljoner om året i statligt bidrag från denna myndighet. Det är alltså nästan tusen spänn om året per medlem! Och då ska vi komma ihåg att Ung Vänster har en historik av underligheter i sin redovisning (det är ju också därför de nu blir av med stödet), så hur många av de 1689 medlemmarna som är verkliga och betalande människor låter jag vara osagt.

Men om vi för skojs skull köper att medlemssiffran stämmer så är det ju en pytteförening. Hundratals lokala idrottsföreningar har fler medlemmar. Till och med min blogg har större spridning än Ung Vänster. Därmed inte sagt att jag vill ha 1,5 miljoner skattekronor, även om jag är rätt säker på att jag gör mer för demokratin och sunt förnuft än Ung Vänster.


Varför finns då MUCF? ”Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vi ger bidrag till föreningsliv, kommuner och internationellt samarbete.” Så genom att ge ungdomsförbund massor av pengar helt utan anledning ger man unga människor kunskaper ”om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar”? Välkommen till ”the twilight zone”...

Det verkar vara runt 700 organisationer som får bidrag från MUCF, allt från femsiffriga belopp upp till 18 miljoner. Här finns bl a Dansare utan gränser. Hur skulle Sverige klara sig utan dem? Och KvinnorKan (men tydligen inte utan 191520 kr per år). För att inte tala om ett antal SR- och SVT-journalister som skapat sin egen lekstuga i föreningen Allt är Möjligt. Det tror jag det! Trehundratusen kronor om året möjliggör en helt del.

Och som ni förstår skulle jag kunna fortsätta en stund. Totalsiffran och vad det kostar att driva myndigheten har jag ingen aning om. Lustigt nog verkar informationen svår att få fram. Nog lär det vara miljardbelopp i alla fall, men vill vi ens veta? För som alla med en egen ekonomi att balansera handlar det om prioriteringar. Pengar som går till att Dansare utan gränser ska ”bryta gränser genom dans” hade också kunnat användas till att låta dementa åldringar äta middag.

27 kommentarer:

  1. Och att politikerföraktet breder ut sig och folk vänder sig från dom etablerade partierna i hela västvärlden är en enda stor gåta för dom...... 🙄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är kanske det konstigaste av allt.

      Radera
    2. Om man ska se det som svart humor eller bara elände att dom sk journalisterna som borde ifrågasätta saker och ting istället slår knut på sig själva när dom trasslar in sig i diverse märkliga resonemang när dom skuldbelägger folket och inte makthavarna låter jag vara osagt..... 🤔

      Radera
    3. Jag med. Dels för att jag inte gillar att klumpa ihop en hel yrkeskår, men också för att det är svårt (och överflödigt - alla som vill ser det ju själva) att bevisa att en del journalister har ett märkligt förhållande till den makt de ska granska.

      Radera
  2. Bra att du lyfter detta. Ju fler som vet, desto större chans att det når någon politiker som kanske gör något åt saken. (Ja, jag är optimistisk.)

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyfter på hatten åt din optimistiska livssyn!

      Radera
  3. Apropå fejjan så var det någon ytlig bekantskap som tydligen kände sig kränkt när jag inte var förvånad över brexit utan hade mage att ifrågasätta inställningen att dom nu skulle skapa det EU som britterna bittert och gärna gråtande skulle ångra att dom lämnat med frågan om dom inte borde skapat det för tio år sen så hade unionen varit intakt.....
    Blev kallad troll och borttagen ur vänlistan,, 😂😂😂
    Och jodå, snålmiddagen lades ut den med med briskopplingen,, 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan någonstans förstå folk som aldrig vill få sina åsikter utmanade. Jag tror att vi alla befinner oss i det läget vissa dagar. Men varför i all världen går man då ut på SOCIALA medier?

      Radera
    2. Bra med snål/BRIS-grejen förresten :-). Alltid retar det någon...

      Radera
  4. 7 700 000 000 kronor gav svenskarna SVT, SR och UR under 2015. Äntligen får vi betalt genom att se Fredrik "landsförrädaren" Reinfeldt i TV. Han skiter på den där damen som ska få fil till middag.

    Jag vet att du inte betalar TV-avgift, men svennarna hostar ju ändå upp 7,7 miljarder kronor till den där tvivelaktiga produktionen.

    SvaraRadera
  5. Klockren beskrivning. Jag kände inte till att denna myndighet fanns. Fast ingenting förvånar. Det är en hopplöshetens teater och inget annat.

    Själv har jag noterat att man skall dra starta en Jämställds myndighet i Göteborg. Cirka 75 män och kvinnor skall belasta lönelistorna. Regeringen vill att dess feministiska politik skall göra avtryck i människors liv. Otroligt.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej, ingenting förvånar. För några veckor skrev jag om Vinnova och Almi, där åtminstone den ena också känns som en helt meningslös statlig pengaslukare, och jag får en känsla av att man kunde presentera en sådan varje dag i flera år.

      Beträffande männen och kvinnorna på Jämställdhetsmyndigheten såg jag en bild med kanske tjugo medarbetare, varav exakt noll män. Så det verkar inte som att jämställdhet är så viktigt just på Jämställdhetsmyndigheten.

      Radera
  6. Inte går pengarna till de mest behövande, utan till de rövande Med några äldre på nära håll, på väg in i dimman, utlämnade till hemtjänsten och utan få eller inga anhöriga, sittandes ensamma och utan gemenskap. Tycker det är så tragiskt. Blir det ingen ändring inom äldrevården, så säger jag som min gamla moster - Har du ett piller eller kan du slipa knivarna, då tyckte jag hon var drastisk, nu förstår jag henne. Vet inte hur jag ska gör när den dagen kommer, piller kanske blir svårt att få tag i, supa sig full och gå i sjön kanske går bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland känns det onekligen så. Jag tycker att det är en ganska bra mätare på hur bra ett samhälle fungerar, det där att kolla hur man behandlar de allra svagaste. För att uttrycka det snällt är Sverige åtminstone inte på uppgång därvidlag.

      Radera
  7. Det mest tragiska med detta är att ingen förändring är att vänta. Det kan inte förändras. Hoppet har försvunnit. Själv visste jag inte att myndigheten hade börjat anställa.

    En bild på tjugo kvinnor, och ingen man på en tramsmyndighet vars verksamhet ingen efterfrågar.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte vara den som framstår som mest optimistisk, men här tror jag att du kan ha fel. Ju mindre pengar som finns till sånt som vettiga människor tycker bör prioriteras desto högre röster kommer höjas för att inte slösa bort pengar på ren skit. Pendeln har en tendens att slå tillbaka.

      Radera
  8. Larsson

    Jag hade gärna velat ha din optimistiska syn på sakernas tillstånd. Tråkigt nog har jag inte det. Vi får jobba vidare.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan åtminstone glädja dig åt att vara den första i världshistorien som velat ha min optimism :-).

      Radera
  9. Larsson,

    Ibland tränger verkligheten sig på. Såg i dagens nyhetsflöde att ett sju månaders barn hade blivit hemskickat från Karolinskas barnakut. Enligt fadern hade föräldrarna fått veta att detta är inget hotell. Väl hemma dog barnet efter några timmar.

    Det finns dock pengar till att inrätta ett vilohem för statstjänstemän i Göteborg. En total tramsmyndighet som inte bidrar med någonting. Man kan redan nu se alla dessa kick-off, och arbetsplatsmöte och utvecklingssamtal, och studieresor en orgie i meningslöshet. Ledordet är man får spela med.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt där är så himla tragiskt och onödigt.

      Radera
  10. Har du sovit under en sten?
    Hur kan du annars missat detta under så lång tid?

    Är ju inte så förvånade med tanke på hon som varit ansvarig där nu jobbar med hela Sveriges värdegrund :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men i stenhus ;-). Lena Nyberg känner jag till, men MUCF hade jag missat. Och jag hade gärna fortsatt att leva i okunnighet.

      Radera
    2. Sten som sten ;)

      Tänkte på kuhnke

      Radera
    3. Kuhnke känner jag också till :-). Jag har t o m åkt tåg med henne, från Sundsvall. Men då hette hon ba' Bah.

      Radera
  11. I mitt tycke är det skamligt att pengar distribueras till:
    1) organisationer som klart och tydligt inte agerar i enlighet med vad de säger
    2) organisationer som bakom kulisserna inte står för en värdegrund i enlighet med det svenska lagrummet
    3) obetydliga organisationer som tom. min farfarsfar kunde samla fler anhängare till och därmed nå ut till fler åhörare.

    Skatt i all ära, men inte undra på att människor är benägna att tillgå skatteflykt när det går till sådana ändamål.
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller till viss del med, men den enda punkten som är mätbar är nr 3. Och varför ska vi överhuvudtaget ha en myndighet som ska försöka skola organisationer i demokratiskt tänkande?

      MUCF "tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar". Genom att ösa pengar hit och dit?! Det är inte de levnadsvillkor de flesta av oss har när vi själva är arbetsföra att själva ta oss dit vi vill, och så bör det förbli.

      Radera