tisdag 13 december 2016

Clas Ohlson – som en sten i skon

Clas Ohlson må ”hjälpa sina kunder att lösa vardagens praktiska problem”, men företagets aktie har man inte blivit fet på i år. Aktien har backat 15 procent sedan årsskiftet och inte heller i ett längre perspektiv har en investering varit någon kassako.


Det finns alltid något som håller tillbaka företaget och aktien. Sviktande resultat, inte minst. Den senaste rapporten kom förra veckan. Som vanligt sämre än väntat, 127 Mkr i rörelseresultat mot förväntade 134 Mkr. Felsatsningarna i Storbritannien, som senare lett till att man fått stänga olönsamma butiker, verkar aldrig ta slut. Och så har vi valutaeffekter som på något konstigt vis alltid lyckas slå värre mot Clas Ohlson än mot alla konkurrenter tillsammans.

Samtidigt gillar jag Clas Ohlson. Jag gillar affärsidén, produkterna och hemsidan. Jag gillar att man har visioner och framtidstro samtidigt som man behåller kopplingen till Insjön, Dalarna och grundaren, som dog 1979, vid 83 års ålder.


Jag är ingen storkonsument av vare sig verktyg, hemelektronik eller köksmaskiner, men återkommer alltid eftersom jag är nöjd med bemötandet. Det är lätt att hitta på hemsidan, se om varan jag söker finns i min butik och i så fall på vilken hylla. I jämförelse med konkurrenter som Jula, Elgiganten, Biltema och Teknikmagasinet känns de prisvärda, kvaliteten är ofta högre och det är lätt att reklamera de gånger olyckan är framme.

Och bortsett från den brittiska felsatsningen känns det som att Clas Ohlson gör mycket rätt. I Sverige och Norge nöter man på och i Tyskland och Finland öppnar man nya butiker i den takt man lovat, eller till och med lite snabbare.


Så vad är problemet? Efter Q2:an (brutet räkenskapsår) förra veckan hoppade aktien uppåt trots svaga siffror, Placera flaggade för köpläge och jag började undra om aktien trots allt nått botten. Men nej då, Clas Ohlson tycks alltid ha en växel till och nu är aktien tillbaka på en ännu lägre nivå trots att börsen i övrigt gått bra.

Jag gillar som sagt företaget, men även mitt tålamod har en gräns. Jag vet bara inte riktigt var.

18 kommentarer:

  1. Det är så jobbigt med bolag som tenderar att gå dåligt trots att börsen går bra. Minns att jag lyssnade på någon podd om just det här och att man skulle vara mer orolig för sådana beteenden än om själva börsen surnar. Däremot är det ju mycket svårt att veta om det är tillfälligt eller inte.

    Bra skrivet i alla fall. Lärde mig mycket om Classe som jag inte visste tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, om min portfölj rasar med börsen har jag inga problem med det, men de dagar index går upp och min portfölj sjunker (om än aldrig så lite) svider det.

      Jag hoppas att marknaden så småningom ska se det jag ser hos Clas Ohlson. Fast vore jag överens med marknaden skulle jag ju ha ett rejält bolån, två barn, drömma om en BMW och lyssna på Danny Saucedo, så det kanske aldrig händer.

      Radera
    2. Check på 3 av 4 för min del :-)

      Nåväl jag gillar CLAS då den ger ok utdelning och har fin historik kring dessa. Den lär nog inte bli någon kursraket i närtid men tror nog att nedsidan är begränsad härifrån. Tråkigt men stabilt?

      Radera
    3. Antar att det inte är BMW:n som får stryka på foten ;-).

      Tråkigt men stabilt kan jag leva med. Hittills har det tyvärr varit tråkigt och instabilt.

      Radera
    4. Håller med dig Micke om att Clas faktiskt har bra butiker. Skulle köpa ett alkotest där en gång och OJ vilken service jag fick. Helt otroligt faktiskt. Kan inte komma på att jag varit in i en butik som gett mig bättre bemötande. Gillar strukturen också och visst är det ändå bra pris :)

      Radera
    5. Ja, samma sak där. Jämför jag med Jula, Elgiganten och Biltema där jag i princip ALDRIG fått bra service är Clas Ohlson det givna valet.

      Radera
  2. Jag börjar också känna mig lite mätt på att det bara står och stampar. Ett litet kurslyft skulle ju inte skada direkt. Om inte annat för det framtida förtroendet på investeringen:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ingen tävling, men jag är -6,5 % på min investering, så jag skulle vara glad om den åtminstone hade stått och stampat :-).

      Radera
    2. Där har du en poäng;)

      Inte för att det är en tävling men dessvärre bräcker jag dig på hur mycket back vi ligger...

      -10,31😩

      MvH Pengaregn

      Radera
    3. Jag kan leva med att förlora den tävlingen. Eller, hur blev det nu...

      Radera
  3. Sålde mitt innehav i somras, faktiskt med vinst!
    Lyckades komma ur på runt 140:-.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt. Verkligen... Alltid kul när det går bra för folk.

      Radera
  4. Om det råder ett sådant missnöje så måste det väl vara bättre att sälja. Run your winners cut your loosers. Finns väl ingen anledning att sitta och sura i detta.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte om missnöjet vore kompakt, då vore det busenkelt. Men precis som jag skriver gillar jag företaget och dess produkter, tycker att de är bättre än konkurrenterna och tror att affärsidén borde kunna ge bättre resultat och därmed en högre aktiekurs.

      Radera
  5. Skulle inte göra mig något om de sjunker igen för jag ökar gärna mer. Utdelning först i september.

    På den positiva sidan kan man närmast räkna med att aktien stiger så snart kronan stärks igen (vilket förvisso kan dröja).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror du kan få rätt i allting där: att den sjunker, att den borde stiga om kronan stärks och att det kan dröja.

      Något helt annat. Ser att vi inte länkat till varandras bloggar. Borde vi inte det? Jag börjar.

      Radera
  6. Uppsidan finns i Tyskland, om den satsningen utvecklas väl både vad gäller butiker och e-handel. Finns säkert en del kvar att hämta i Finland också. Britterna är för konservativa. Sverige och Norge känns som mätta marknader, där de nyetablerade butikerna börjar konkurrera med varandra.

    Ganska hård valutapress just nu med dagens dollarkurs. Dock ett plus att den norska kronan blivit dyrare igen + att euron är stark.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om hela resonemanget. Jag tror mycket på Tysklandssatsningen och beträffande England är det många som gått på pumpen med sina nyetableringar. Om det beror på konservatism vet jag inte, men svårt är det helt klart.

      Radera