söndag 25 december 2016

Julesvinn

Många klagar över hur dyr mat är. Det är ju inte så konstigt ifall man slänger bort maten. Enligt SVT ökar matsvinnet med tolv procent under julen, och det från en nivå som var sjuk redan innan. Svenska folket slänger hundratusentals ton mat varje år. Och varför skulle just mat inhandlas med sans när folk är helt galna i övrigt den här tiden på året? Återigen visas med all tydlighet att ryktet om Sverige som ”landet lagom” är kraftigt överdrivet.


Som jag skrev i mitt julfirarinlägg: ”Välj ut några rätter. Det blir säkert tillräckligt för att frossa i mat ändå. Poängen med julmat är att man ska umgås med nära och kära över en bit mat. Upplevelsen blir inte ett dugg bättre för att man har femton olika rätter som räcker till rester hela januari. Sprid hellre ut tillagningsdatumen över flera månader och ät maten färsk.

Är det verkligen så enkelt? Ja, precis så enkelt är det. Handla och fira med lite balans. Själv bakade jag pizza på julafton precis som vanligt. Och risgrynsgröt, det är ju jul, för böveln.

10 kommentarer:

  1. Pizza till julafton låter bekant. Fick du med Netflix och Fantan?



    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, varken eller. Tv-fri jul, jag är väldigt otraditionell på det viset. Men väl julmust.

      Radera
  2. Jag vill gärna ha lite grädde i gröten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag är en rimlig begäran :-).

      Radera
  3. På vårt julbord står alltid enorma mängder kål i alla former. Grönkål, rödkål, brysselkål, kålrot osv. Det är halländsk tradition har jag hört, min släkt är därifrån i alla fall. Gott och billigt. God jul Sparo!
    PS. Ditt julfirarinlägg är genomvettigt och fler hade behövt läsa det i dessa tider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste väl att det måste komma något vettigt från Halland (för att väga upp Peter Wahlbeck och Stefan & Krister). Jag älskar kål i alla de där formerna, samt vitkål, brocolli...

      Ja, lite mer balans i julfirandet (särskilt ekonomisk) vore inte fel. God jul på dig själv!

      Radera
    2. Kål är jag inte mycket för, men gärna lite prinskorv och ett par köttbullar. Tror vi var ca 15 personer vid jul. Bordet med mat såg ut att vara för två kompanier..Mycket av sånt som inte någon äter..Gott om bortskämda ungar..ja en ganska vanlig jul kan jag tänka mig.
      När jag nu i ganska lång följd av år önskat mig fred på jorden, eller pengar till välgörenhet/forskning blir jag inte tagen på allvar eller så har jag varit elak och får inga paket. Funkade bra de första fem åren då det blev både en get och det tredje med det fjärde.

      Jag gillar företag som gör det lätt för sig i juletider, skiter i julklappar och värdelösa ting till sina anställda och istället väljer den enkla vägen, välgörenhet.

      Det trista med det hela är att det är mest vid julen som man blir givmild. Annars kan man skita i andra och tänka på sig själv :) Jag skiter i julen och tänker enbart på mig själv!

      /
      kortap

      Radera
    3. Kommer att tänka på när George Costanza i Seinfeld blir sur på att han inte får några julklappar på jobbet eftersom allt går till välgörenhet. Därför hittar på en egen välgörenhetsorganisation, "The Human Fund", dit han själv "donerar" i företagets namn.

      Fred på jorden lät annars bra, men det känns långsökt just nu.

      Radera
    4. Haha ja det låter bra, men jag är också jävligt ond! Då jag lär de små att försvara sig själva..Mina barns mamma äro av den goda sorten. Men jag vill bara väl, man måste kunna få försvara sig själv.

      Min pappa sade: ! Du ska aldrig mobba eller vara elak mot någon, men du behöver heller aldrig leka med alla!
      På något sätt tog det skruv och jag har bokstavligen slagits för många, men gillar ändå en viss ensamhet.

      Respekterad kan man bli genom idrott och på så vis bli lämnad alena..

      Jag maliar dig ett "tips" snart..

      Radera
    5. Självinsikt är inte fel. Det borde fler ha. Kanske ska önska mig det nästa år :-).

      Radera