lördag 10 december 2016

Rekordstor julhandel?

Oavsett låg- och högkonjunkturer, arbetslöshet och kriser kan man nästan vara säker på att julhandeln ökar i år. Det gör den nämligen varje år. HUI Reasearch räknar med att årets ökning blir 3,5 procent.

Blir vi 3,5 procent lyckligare då? Om jag går till mig själv skulle jag inte kunna räkna upp tio julklappar jag fick som barn. Fem? Tre? Minnena från barndomens jular handlar snarare om dofter, mat och förväntningar.


En av orsakerna till årets stora julhandel är bristen på röda dagar. Detta leder till att färre firar utomlands, och på något sätt måste man tydligen se till att bränna alla pengar – den traditionen ruckar man inte gärna på. Så då kan man ju handla prylar istället.

Jag föreslår inte att alla behöver sluta handla julklappar, men vad hände med det där ”lagom” som vi svenskar sägs vara så duktiga på? December månads detaljhandel väntas i år landa på knappt 78 miljarder. Jag är inte nationalekonom, men inte fan låter det så lagom.

Jag ser att man kan beställa en julgran med hemleverans för 1575 kr. Då är den ekologisk. Trots att jag jobbat på ett av Sveriges största gransågverk kan jag varken säga hur mycket besprutning "oekologiska" granar utsätts för eller hur stort miljöproblem det eventuellt skulle kunna vara. Troligen inte större än att man med fördel kan välja en ekonomisk gran, för det var banne mig inte denna. Jag har köpt bilar billigare än 1575 kr! Okej, de har inte heller hållit så länge, men mer än tre veckor i alla fall.

14 kommentarer:

  1. Bara bra om stockholmarna köper granar för 1575 kr. Glesbygdsstöd..

    SvaraRadera
  2. Det var då en förfärlig snöanimation. :-)

    Det är dyrt att ligga på topp. Hur skulle januari te sig om vi hade pengar över? Det är ju en tradition.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är vidrig :-).

      Visst är traditionen sådan. Har vi några pengar kvar vid på nyårsafton eldar vi upp dem i fyrverkerier.

      Radera
  3. Som jag ser det är största hotet mot julefriden denne Ernst och hans outhärdliga perfektionism. Mannen är så perfekt att han till och med gått och gift sig med samma kärring två gånger.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om Ernst. Å ena sidan är han utan tvivel outhärdlig. Å andra sidan kommer man inte ifrån att det är en skön snubbe.

      Radera
  4. Läste på nätet (Dina Pengar) att var fjärde svensk uppgav att de tänker spara in på julklapparna men någon ekonomiexpert menade att pengar som sparas in på julklappar går till andra delar av julfirandet istället. Jag tror det stämmer, exakt så fungerar ju "vanligt folk" i allt de gör med sina pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det kan skilja mycket mellan vad folk tänker göra och vad de sedan gör i praktiken. Innerst inne vet de att julfirandet tenderar att bli osunt, sedan faller de ändå i fällan.

      Radera
  5. 1575 kr!!!! Ja, jag säger då det....dyyyyyyrt! Men å andra sidan! så finns det alltid någon som är villig att betala för lyxen av hemleverans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns folk till allt. Det är verkligen så :-).

      Radera
  6. Hahaha, klockrent som vanligt Sparo. Jag gillar tanken på en 'ekologisk' julgran. Hur ser en 'icke ekologisk' julgran ut tro? Är det en plastgran det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har väl inte badat i hormoslyr och DDT ;-). Men de flesta angrepp barrträd (kanske löv- också, det har jag ingen koll på) riskerar ger sig på dött virke, alltså huggna träd i väntan på sågning. Eftersom julgranar av rena gravitationsskäl inte kan staplas på hög längs dikeskanten är epitet "ekologisk" troligen (viss reservation för att jag inte vet vad jag talar om) ganska överflödigt. Lite på samma sätt som att om någon börjar sälja "äpplen utan kvicksilver" betyder inte det att konkurrenternas heller innehåller denna krydda.

      Radera
  7. Kan fatta att man köper en vanlig gran varje år, om man vill ha lite go skogslukt i stugan. 1575:- för en ekologisk. Undra då vad en genuscertifierad gran kostar, vågar inte tänka tanken.

    Själv har jag varit med många gånger i barndomen och stulit granar. Det är nog preskriberat nu. Undra om man kan bli dömd till ungdomsvård för det? Då kanske man inte skulle bli placerad i Hassela, med tanke på närheten till skogen...

    Jobbar åt en av Sveriges största detaljhandelsfirmor. Vi har likt tidigare år lossat container efter container med plastgranar. Tusentals granar. Slänger man även ut dessa på trottoaren Tjugondag Knut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att granar räknas som könsneutrala, trots kulor i grenen. Fast de har ju bara en fot, så de räknas nog som "funktionsvarierade".

      Folk lyckas väl inte hitta sina plastgranar året därpå (eftersom förrådet är fyllt till bredden med skit), så då köper de en ny istället.

      Radera