lördag 17 december 2016

All animals are equal...

Djurfarmen och 1984 är fantastiska böcker. Trots att det var länge sedan jag läste dem går det nog inte en vecka utan att jag tänker på hur rätt George Orwell skulle visa sig få om Sverige och den civiliserade världen, redan för 70 år sedan.

Varje gång jag hör uttrycket ”allas lika värde” (som för övrigt är en felöversättning från FN:s deklaration om mänskliga rättigheter) tänker jag på Djurfarmens: ”Alla djur är jämlika, men några är jämlikare än andra.


Missförstå mig rätt (ett annat uttryck jag har svårt för), jag tror inte mer på allas lika värde än någon annan. Vi står oss själva, vår familj och våra vänner närmast, så funkar människan. Det räcker med fem minuter i trafiken för att konstatera hur lågt i kurs ”allas lika värde” står på principhimlen. Som när två filer går ihop till en. Enligt den välbeprövade – och fungerande – blixtlåsmetoden ska man då släppa in varannan bil från den andra filen. Hur många bilar funkar det innan någon idiot försöker tränga sig för att tjäna två sekunder? Och om man på allvar brydde sig om andra människor skulle en majoritet använda blinkers även de gånger man inte är rädd för att krocka utan bara vill informera med- och mottrafikanter om vart man är på väg.

Samma sak i kollektivtrafiken. Alla puckon som brer ut sig och tar ett extra säte, för sin väska, dator eller sina ben (och tro mig, s k manspreading är inte förbehållet män). Och folk som snurrar runt runt på en överfull t-banevagn med ryggsäck på sig så att vi andra får den i sidan (eller i ansiktet), är det en hyllning till ”allas lika värde”?! Knappast.


Så om en majoritet av befolkningen inte ens kan bete sig vettigt mot sin omgivning när det knappt kostar dem något kan de självklart inte offra riktig bekvämlighet. Vad är det kommunisterna säger, ”Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov”. Hade det funkat i praktiken skulle vi inte ens behöva lagar och regler. Eller skatter. Men det gör ju inte det, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Zappa kan ha sammanfattat det bäst:


Även om jag tror mig vara en vettig människa som inte beter mig som ett arsle och som utan egen vinning glatt hjälper bekantas bekanta eller ibland till och med en ren främling står jag också mig själv närmast, och hade jag kommit undan med det skulle jag varken betala skatt eller följa lagar mer än när det slumpar sig så (vilket i och för sig skulle hända rätt ofta eftersom jag varken kör för fort, säljer knark eller slår människor).

Det är den mänskliga naturen och kommer gälla i all evighet, såvida vi inte börjar tro på ett annat George Orwell-citat: ”Krig är fred. Frihet är slaveri. Okunnighet är styrka.

17 kommentarer:

  1. Vad är din slutsats?

    På samma sätt som du för fram vårt beteende när två filer blir en å kan du ju föra fram människor som offrar sitt liv för andra.

    Jag läste masa text och saknade poängen liksom. Känner mig snuvad! Kränkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kränkningen är inte min poäng, det är en bonus ;-). Poängerna är:
      1. De som använder uttrycket "Allas lika värde" lever sällan eller aldrig själva upp till förhållningssättet.
      2. Ideologier som bygger på att människan inte är egoistisk och girig kommer aldrig fungera eftersom de utgår ifrån en fantasivärld.
      3. Regler och skatter behövs eftersom människan inte av naturen är solidarisk.

      Jag tycker att alla dessa slutsatser framgår av texten, men kan hålla med om att den borde ha redigerats hårdare.

      Radera
    2. OK, jag förväntade mig någon final. Att du utifrån dina punkter kom till slutsatsen att ...

      Jag tror det var att varje punkt är ganska negativ i sin grundsyn på människor, så jag väntade mig en sågning av mänskligheten. Och det vore synd. Det finns nämligen rätt mycket som tyder på att det inte riktigt är så illa.

      Radera
    3. Att folk inte kan bete sig i mötet med andra människor är mycket negativt, men jag vet inte om egoism är det. Eller det faktum att ingen egentligen inte tycker att alla människor har lika värde. Det sorgliga där är att man låtsas att det är så.

      Radera
  2. Fan nu blev man nostalgisk, kanske har du förstört min helg. Har för.mig djurfarmen ska finnas kvar i bokhyllan.

    För att vara sosse så skrev han intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nästan att jag bara läst Djurfarmen på engelska, i en ålder då jag dessutom inte var så bra på det, så jag funderar på att själv "förstöra" en helg på den. Nästa kanske, då händer det ju ändå inget av värde.

      Radera
    2. Tror jag bara läst djurfarmen på engelska men har för mig att 1984 ("arv") ska ligga i stugan, så blir till att leta till våren.
      Nog 20-25 år sedan jag läste den så skulle nog vara intressant och se om man har en annan åsikt om den nu. Då var den bara "rolig" men misstänker att det är lättare att sortera in svenska samhället(min egna åsikter om det) nu.

      Nästan allt jag läser är originalspråk så långt det är möjligt, hatar hur en dålig översättning kan förstöra en bok, primärt "flödet" i läsningen.

      Radera
    3. Jag misstänker att dessa böcker gick lite över huvudet på mig förra gången det begav sig. Både pga ålder och knagglig engelska. Förhoppningsvis förstår jag lite mer av både det och det andra nu.

      Radera
  3. Förstå-sig-på-arna brukar säga att detta inte gäller människor utan mellan staten och människan. Med tanke på hur många det är som slänger sig med begreppet i vitt skilda sammanhang så måste det vara extremt många som missförståt eller som medvetet gör det av andra anledningar

    För några årtionden sedan så lät det oftast bland politiker så "alla människor är lika" och det var ju helt och hållet begripligt när det kom ur en politikermun då därför att för en politiker är det just så: att varje person endast har en röst vid varje val.
    Men denna uttjatade politikerramsa som nu satt som berg i väljarnas undermedvetna gick sedan enkelt att utöka med några ord under årens lopp, en glidning av ord, dess innehåll och dess betydelse, just sådant som politiker excelerar i, endast följda av s.k. journalister......

    SvaraRadera
    Svar
    1. "..detta inte gäller människor utan.." ska naturligtvis vara: detta inte gäller människor emellan utan

      Tyckfelsnisses kompis Typo var framme bland tangenterna och härjade

      Radera
    2. Jag tror att "allas lika värde" är ett sånt där begrepp som helt enkelt låter bra i munnen. Funderar man inte närmare på saken så låter det som något en god människa ska tycka.

      Skulle det stanna vid att man menar att alla röster är lika mycket värda vore allt frid och fröjd. Då skulle någon kanske mena det på riktigt. Nu är det bara ord.

      Radera
    3. Allas lika värde låter bra. Och skulle nog också vara det.
      Men idag vet nog alla bättre än så. När jag sitter i bilen blir jag också förvånad över hur många fotgängare som bara traskar rakt ut i gatan stirrandes i marken, dock på ett övergångsställe. Litar de blint på andra eller litar de på att alla andra följer lagar och regler?
      Nej jag tror att man nu för tiden tar för hårt på sina rättigheter, att man sedan har vissa skyldigheter vet man mindre om eller orkar inte tänka på.

      /dysterkvisten

      Radera
    4. Ja, att knalla ut i gatan (ofta med en barnvagn framför sig) med ansiktet klistrat mot en mobilskärm är ett märkligt beteende. Vad ska de skriva på gravstenen, "Jag hade företräde!"?

      Radera
    5. På tal om annat!Börsen.
      Du verkar vara en klok man tänkte jag fråga en sak.
      Har du någon tanke om rotation från bonds till aktier just nu? Vad jag själv har uppfattat är att många stora fonder mm har sålt av bonds och börjat gå in i aktier. Om så är fallet är det massa flöden som ska in på börsen. Volymen i DOW har varit skyhög ett tag nu. Enligt mig tyder det på att stora aktörer med stor kassa köper stora säkra bolag.
      Bubbla kan det inte vara på börsen då nästan alla verkar prata om bubblan.

      Mvh
      Kortap

      Radera
    6. Jag har haft fel så länge nu att jag knappast är rätt människa att fråga, men jag tycker att börsen är högt värderad. Som Micke Syding (en man med betydligt fler rätt än jag) sa när han var gäst i Prata Pengar senast, antingen måste företagens vinster stiga rejält för att växa in i nuvarande värdering, eller också kan börsen i bästa fall gå sidledes i flera år, men så brukar börsen aldrig bete sig.

      Jag sänkte min aktievikt i april -15 (rätt timing) och har väntat på en större nedgång sedan dess (fel timing).

      Radera
    7. Jo själv har man också varit för björning ett tag. Från och till ska jag säga. En sak som jag lurar på är att alla nu förväntar sig att Trump ska gasa järnet. Satsa på infrastruktur mm. Men vi vet inte än vad han kommer göra.
      Sänka bolagsskatt från 30 till 15% är ju en boost bara det.
      Men kan han och kommer han göra allt detta?
      Ingen vet väl säkert, jag vet inte alls kan bara lägga upp en plan och försöka styra eter bästa förmåga.

      Då jag lägger stor vikt vid TA behöver jag inte bry mig så mycket egentligen, men tycker ändå att det är roligt och intressant med allt som händer..

      Hur som, lycka till med dina investeringar.

      Mvh
      Kortap

      Radera
    8. Man ska nog inte förvänta sig att Trump genomför allt han tänkt sig i januari. Ett av Obamas första löften var att stänga Guantanamo. Det var åtta år sedan nu... Jag är helt enkelt förvånad över världens tilltro till Trump.

      Lycka till själv!

      Radera