tisdag 6 december 2016

Motorvärmare

Visst användes motorvärmare betydligt oftare förr? Min gissning är att det går så mycket snabbare att värma upp kupén med bilens egna fläkt att få människor ids använda kupévärmare, och då struntar man i motorvärmare också. Att kallstart skadar både bil och miljö blir ett senare problem.


De gamla insticksvärmarna som höjer temperaturen på kylvattnet är bättre än moderna kontaktvärmare som bara värmer olja och/eller motorblock, men vid alla temperaturer kallare än +10°C spar man miljö och pengar på att använda motorvärmare. I Stockholm är det väl aktuellt ungefär halva året.

Om vi skiter i miljön (det brukar vara enklast) och bara tänker pengar gör man två besparingar med motorvärmaren. Dels spar man bensin, dels slitage på motorn.


Hur mycket bättre motorn mår efter några år är såklart omöjligt att sätta en prislapp på, men det kan man å andra sidan se som en ren bonus eftersom bensinbesparingen räcker gott. För snittar man två resor per dag (till och från jobbet fem dagar i veckan, och ytterligare fyra resor per vecka) blir det några hundra kallstarter per år. Med bara en deciliters besparing per resa kommer man ganska snabbt att tjäna in investeringen.

6 kommentarer:

  1. Antagligen inte överaskande med tanke på min sparvurm men vi använder alltid motor (och kupe´) värmare under vinterhalvåret. På så vis kan bilen stå ute och cyklarna alltid redo att snabbt plocka ut ur garaget så att man kan cykla mycket året om...dubbel vinst:-)

    SvaraRadera
  2. Du menar "under" +10 grader, eller hur? (Jag vill bara undvika att någon modern människa läser detta och agerar "fel".)

    Liten anekdot på ämnet: En gång skulle jag registrera en bil från Sverige utomlands (ett civiliserat land i Europa och med snö/kyla på vintern). Två frågetecken uppstod:

    1) Ljuset går ju på automatiskt vid start - måste vara något fel.

    2) Vad är det för mystisk kontakt på grillen?

    Efter förklaring förstod de och bilen gick igenom, men lite konstiga verkade de tycka att vi uppe i norr var.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där lilla upphöjda o:et ser jag som "grader".

      Punkt 1 håller jag med dem om. Varför kan jag inte få bestämma själv när lyset ska på? Jag kanske har ont om ström och står i ett garage. På vissa modeller går det inte ens att manipulera bilen att göra som jag vill då.

      Radera
    2. :-) Det var order "över" petitessmänniskan i mig reagerade på. Inte beteckningen för grader...

      Radera
    3. Aha! Ja, då var det ju direkt felaktigt, för att inte säga lögnaktigt, vilseledande, irrelevant och helt åt helvete. Ändrar genast och tackar för korrekturet.

      Radera