Visst användes motorvärmare betydligt
oftare förr? Min gissning är att det går så mycket snabbare att
värma upp kupén med bilens egna fläkt att få människor ids
använda kupévärmare, och då struntar man i motorvärmare också.
Att kallstart skadar både bil och miljö blir ett senare problem.
De gamla insticksvärmarna som höjer
temperaturen på kylvattnet är bättre än moderna kontaktvärmare
som bara värmer olja och/eller motorblock, men vid alla temperaturer
kallare än +10°C spar man miljö och pengar på att använda
motorvärmare. I Stockholm är det väl aktuellt ungefär halva året.
Om vi skiter i miljön (det brukar vara
enklast) och bara tänker pengar gör man två besparingar med
motorvärmaren. Dels spar man bensin, dels slitage på motorn.
Hur mycket bättre motorn mår efter
några år är såklart omöjligt att sätta en prislapp på, men det
kan man å andra sidan se som en ren bonus eftersom bensinbesparingen
räcker gott. För snittar man två resor per dag (till och från
jobbet fem dagar i veckan, och ytterligare fyra resor per vecka) blir
det några hundra kallstarter per år. Med bara en deciliters
besparing per resa kommer man ganska snabbt att tjäna in
investeringen.
Antagligen inte överaskande med tanke på min sparvurm men vi använder alltid motor (och kupe´) värmare under vinterhalvåret. På så vis kan bilen stå ute och cyklarna alltid redo att snabbt plocka ut ur garaget så att man kan cykla mycket året om...dubbel vinst:-)
SvaraRaderaInte överraskande :-).
RaderaDu menar "under" +10 grader, eller hur? (Jag vill bara undvika att någon modern människa läser detta och agerar "fel".)
SvaraRaderaLiten anekdot på ämnet: En gång skulle jag registrera en bil från Sverige utomlands (ett civiliserat land i Europa och med snö/kyla på vintern). Två frågetecken uppstod:
1) Ljuset går ju på automatiskt vid start - måste vara något fel.
2) Vad är det för mystisk kontakt på grillen?
Efter förklaring förstod de och bilen gick igenom, men lite konstiga verkade de tycka att vi uppe i norr var.
Mvh
Egon
Ja, det där lilla upphöjda o:et ser jag som "grader".
RaderaPunkt 1 håller jag med dem om. Varför kan jag inte få bestämma själv när lyset ska på? Jag kanske har ont om ström och står i ett garage. På vissa modeller går det inte ens att manipulera bilen att göra som jag vill då.
:-) Det var order "över" petitessmänniskan i mig reagerade på. Inte beteckningen för grader...
RaderaAha! Ja, då var det ju direkt felaktigt, för att inte säga lögnaktigt, vilseledande, irrelevant och helt åt helvete. Ändrar genast och tackar för korrekturet.
Radera