fredag 30 december 2016

Less is less... och billigare

I min barndom såldes chips i 200-gramspåsar. I alla fall i matbutiker, på Pressbyrån var de mindre. Nu går det nästan inte att få tag i mindre chipspåsar än 300 gram, det som förr kallades ”partypåse” för att visa att man bör vara ett gäng för att kunna mofsa i sig en hel påse. Nu är partypåsar (eller ”partybags” som de numera heter eftersom engelska uttryck är så tuffa) på 500 gram. Åtminstone senast jag tittade, sedan dess har det kanske kommit enkilospåsar eller hela sopsäckar med chips.

För trenden här är rätt tydlig och går igen i fler varor. Lösgodispriset på 80-talet redovisades i kronor per hekto. De påsar som tillhandahölls i butiken gick för övrigt inte att få ner mer än ett par hekto godis i. Nu är det alltid kilopris som gäller och de påsar som finns skulle man i princip kunna bo i.


Läsk såldes som mest i flaskor på 1,5 liter, men vanligen var det 33 cl som gällde. Coca-Cola körde med 25 cl och tydligen släckte även dessa törsten. Flaskor på två liter var inte uppfunna, åtminstone hade ingen kommit på att man kunde sälja läsk i dem. Och definitivt inte att sälja storpack av tvålitersflaskor för att på så sätt sälja uppemot tio liter till samma kund. Så mycket läsk gick inte ens åt på barnkalas.


Dagens barn och deras föräldrar har vant sig vid (med mina mått) hysteriska mängder godis, snacks och läsk. Fredagsmys var inte uppfunnet i min barndom. Sen tror jag dessutom att konsumenter tror att de sparar pengar genom att köpa stora kvantiteter. Det stämmer när varan är blomkål eller toapapper, men köper man lösgodis (en blandning av grisfett, socker, färgämne, citronsyra, ytbehandlings- och konserveringsmedel) för femtio kronor har man förlorat just femtio kronor.

Men det måste man göra, det är det nästan lag på. För nu är det slut på veckan, det är ...

18 kommentarer:

  1. Helt underbar reflektion! Tack för dagens skratt :)
    Tyvärr är den ju dessutom sann...
    /Horsewood9

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, man får försöka skratta åt eländet, även om skrattet riskerar att fastna i halsen när man inser att eländet är sant.

      Radera
  2. Bra skrivet! Detsamma gäller på mc donalds och andra snabbmatställen.

    Den lilla godispåsen har dock kommit tillbaka, iaf på ica. Så nu kan man fylla en påse och ändå inte komma över 2-3hg. Jag kommer iofs ihåg när vi var riktigt små, då gick vi och köpte godis per styck, ofta blec det 5-10st karameller för nån krona :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller en lite större för 50 öre till en krona.

      Radera
    2. Tack! Ja, inte bara storlekarna var bättre förr. Priserna också :-).

      McDonalds drabbas jag aldrig av, men jag tror dig. Såg nyligen en "barnpizza" som var snudd på en halvmeter i diameter och undrade i mitt stilla sinne hur vuxenversionen såg ut.

      Radera
  3. Intressanta reflektioner! Detta är speciellt sant i USA. Jag läste en artikel där de jämförde storlek på bland annat Mcdonalds coca-cola storlekar i olika länder. Det verkade som att USAs mellancola var större än i andra länder. Bra blogg i övrigt också! Mvh Rik innan 30

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är inte svårt att tro att de amerikanska storlekarna är större. Det gäller ju även människorna och det finns förmodligen ett samband.

      Radera
  4. Jag tycker mig se en annan trend. Mindre till samma pris. Utgår vi från de två stora chipstillverkarna, Estrella och OLW, så har de sänkt sina 300g-påsar till 275g och 200g till 175g. Detta utan prissänkning såklart. Yoghurt går från liter till kg, kaffepaketen från 500g till 450g osv. osv.

    /ett barn av 90-talet som saknar 300g

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, det är också ett oskick. Jag måste erkänna att jag köper chips så sällan att jag missat det där. 450-gramspaket känns absolut som något som kommit starkt på sistone, och jag utgår ifrån att det alltid är 500-grammare man passat på att prishöja på detta sätt.

      Sen tycker jag att det är skit att affärer kan blanda jämförelsepriser hur som helst mellan kr/kg och kr/st.

      Radera
  5. Minns när min pappa hade köpt en STOR Coca Cola till helgen, 0,5l burk. Den snålades det på!
    :-)

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
  6. Jag är så gammal så jag minns när vi festade till det med 100g påse Estrella Dillchips. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 100 gram kan jag inte säga att jag minns. Om det inte var det som Pressbyrån hade. Men Estrella Dillchips är och förblir kungen av snacks.

      Radera
    2. Jo 100g var väl normalstorleken om jag inte helt missminner mig. Ja Estrella Dill är kungen.

      Radera
  7. Och i vissa fall är det också förpackningarna som blivit större och priset högre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hellre större förpackningar till högre pris än mindre förpackningar till högre pris :-).

      Radera
  8. Man sålde Coca-cola i en treliters magnumflaska på 80-talet minns jag.

    Tyvärr har Estrella förstört dillchipsen nu. Må de vila i frid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visste jag inte, varken det ena eller andra. Men även om det fanns en trelitersflaska på 80-talet, köptes den? Jag minns aldrig att vår familj köpte något större än 1,5 liter. Och då skulle det nog vara fest, annars 33:or (jag ratade oftast Coca-Colas 25:a eftersom jag tyckte/tycker det är dålig ekonomi att betala samma pris för den som för 33 cl av annat märke).

      Trist att höra om Estrella. Jag har inte köpt chips på flera år, men Estrellas dillchips var ju bäst.

      Radera