En gång i månaden kör Unga
Aktiesparare uppesittarkväll, på Youtube och på Twitter. Idén är
att kvällen innan löning planera vilka aktier man ska köpa för
pengarna. Denna månad är det tydligen ikväll.
Vad är det för fel på det här nu
då? Inget alls egentligen. Jag gillar att diskutera aktier och
tycker att det är en av Twitters allra vettigaste s k hashtags. Inte
för att konkurrensen är direkt mördande, men ändå. Min
invändning handlar om hetsen. Varför är det så bråttom att
handla just när lönen kommer?
När TV-shop var ett begrepp (finns det
fortfarande, jag har ingen aning) hade de ofta en twist av typen:
”Slår du till inom femton minuter får du utan extra
kostnad...” Givetvis i förhoppningen att tittarna skulle kasta sig
på telefonen och köpa ett träningsredskap för ett par tusenlappar
eftersom de skulle få en badboll för tre spänn på köpet. I
fallet Uppesittarkväll är det konsumenterna/investerarna som
själva ger sig en deadline, men om resultatet ändå blir ett
irrationellt köpbeteende är ju det minst lika illa.
Min mamma har berättat att jobbarkompisarna på en av hennes tidiga
arbetsplatser (jag tror att vi snackar sent 1950-tal) gjorde en liknande grej. Dagarna innan
löning gick tjejerna ut i Stockholms butiker och tittade ut vilka
kläder och grejer man ville ha, så att man så fort lönen kom kunde shoppa bort den så fort det bara gick.
Äh, jag är väl bara en sur gubbe
bitter över att inte få lön den 25:e. Självklart är det bättre
att kidsen köper aktier än shoppar kläder de inte behöver eller
för en kväll blir kung i baren. Nu ska Farbror Surkart dricka en
kopp kaffe och stoppa in löständerna ifall det vankas pepparkakor.
Innan SMS-lånen bredde ut sig var det inte helt ovanligt att man på krogen kunde se människor sittandes med flera fulla ölglas framför sig beställda och betalda innan happy hour tog slut vid 21-tiden, för att sedan när klockan slog en minut över tolv (dvs 00.01) lönedagen den 25:e beställa in ny fräsch öl och betala med kontokortet. I och med att det precis nu blivit lönedag så släpptes alla insatta lönepengar på kontot, pengar som sedan någon dag satt där som liksom en hägring och bara väntade på att bli konsumerade.
SvaraRaderaDet kunde även vid tidigare helt tomma bankomater helt plötsligt bli kö några minuter efter klockan 24 på lönenatten
Finns det inte något talesätt om att människorna är sig lika, det är bara omständigheterna som förändras
Annars är ju kreditkort/kontokort en fantastisk uppfinning sett ur handlarnas synvinkel: kunderna har alltid pengar på sig, kunderna blir mycket mer okänsliga för priser när inga fysiska pengar utväxlas och så ha nu den senaste delen fallit på plats: i och med internethandeln kan kunden göra köpet när som helst under dygnet.
Smart, man har undanröjt de flesta hindren: kunderna kan fås att köpa när de känner att de måste ha just den där grejen (reptilhjärnan) för det är alltid öppet på internet, kunden har tillgång till pengar hela tiden och kunden behöver inte åka till någon affär rent fysiskt. Vi förstår varför Amazon mfl är oerhört intresserade av att leveransen till kunden ska inom en timme, eller snabbare, de har ju gjort försök med drönare (mer framtid), men även kanske mer praktiskt samarbete med tex Uber (mer nu).
Vi har bara sett början på denna del.
Det är både intressant och skrämmande hur handeln finslipar sina 'affärserbjudande' alltmer med psykologiska metoder.
Man gör en del kundundersökningar numera direkt med försökspersoner liggandes i magnetröntgenapparater för att kunna se vad som händer i hjärnan, och slipper därmed tolka vad kunder säger och kan gå direkt på vad de egentligen "tänker" eller reagerar på olika budskap.
Och i jämförelse med att sms-köpa öl är uppesittarkväll på börsen fantastiskt bra, det vill jag understryka trots min skepsis.
RaderaMen jag tror absolut att unga människor förr hade bättre förutsättningar att öva upp tålamodet. Internet, kreditkort, snabba leveranser gör att man inte längre behöver vänta på någonting, och då kan man inte det heller. Resultatet blir stressade, otåliga människor som inte ens orkar läsa texter längre än 140 tecken och spolar fram till slutet på youtubeklipp längre än 30 sekunder.
Har aldrig förstått idéen med det men får det folk att spara och investera så är det säkert bra.
SvaraRaderaSå ser jag det också men tycker att det blir lite hysteriskt på sina kanter.
RaderaFör mig handlar det om gemenskapen och att dela idéer och tankar. Personligen handlar jag regelbundet och när det passar mig men jag hoppas ändå att #Uppesittarkväll inspirerar folk att börja spara.
SvaraRaderaI den bästa av världar blir det så.
RaderaHej!
SvaraRaderaInte heller riktigt förstått att man ska köpa direkt vilket många verkar göra. Brukar enbart föra över det som är kvar från månaden och sedan spekulera lite av det jag tänkt köpa under månaden, men det kan förstås ändras :)
Tycker väldigt mycket om livesändningen som gått nu 3 gånger i rad.
Ja, sändningarna kan jag se (fast hittills bara i efterhand), det är "köptvånget" jag vänder mig emot. Att alla gäster och twittrare frågas ut om vad de ska köpa i morgon, som om det vore en naturlag.
RaderaSkönt att höra att fler håller med. Tänkte först att min inställning kanske beror på att inkomster är oregelbunda och oförutsedda händelser för mig :-).