torsdag 22 december 2016

Än ni'rå?

Sedan telefonkatalogföretaget Eniro var på toppen har aktien tappat 99,99 procent. Man kan säga att de haft det lite motigt de senaste femton åren. Jag har varit inne på det här bolaget förr, men kan inte sluta att fascineras. Ni vet alla bakgrunden: Störst (i princip ensamma) på telefonkatalogmarknaden som sedan försvann och lämnade bolaget i limbo.


Genom åren har jag sett ett femtiotal analyser av Eniro. I bästa fall har de varit neutrala, men jag tror mig inte ha sett en enda som ansett bolaget undervärderat. En av de mest positiva är Leif Petterssons fem år gamla Placera-analys som ändå slutar med: ”Vi anser därmed att det finns betydligt attraktivare alternativ på börsen på 3-6 månaders sikt.” Efter att han skrev detta har aktien tappat runt 99 procent, så där får man ge honom i rätt i sin profetia.


I förra veckan hamnade Eniro på börsens observationslista eftersom ”väsentlig osäkerhet föreligger om bolagets ekonomiska situation”. Inte läge att gå all-in Eniro-optioner och åka på semester alltså.

Men – och det är här min fascination ligger – fortfarande finns köpare. 10-15 miljoner aktier om dagen byter fortfarande ägare. En stor del av köparna hittas bland privatpersoner på Nordnet och Avanza. Hur tänker den som köper Eniroaktier? Jag är uppriktigt intresserad av hur man motiverar detta. Lotto känns som en bättre investering.

Något lättnadsrally har inte inträffat på över två år, och sedan förra gången har aktien gått – ni har redan gissat rätt – mer än 99 procent back. Det mesta i detta bolag tycks ha hänt för mer än 99 procent sedan. Och tusan vet om inte det senaste pressmeddelandet innebär att vi är på väg mot 100. ”Väsentlig osäkerhet föreligger om bolagets ekonomiska situation”. Jag håller inte med. Få saker känns så förutsägbara som Eniros ekonomiska situation.

14 kommentarer:

  1. Själv har jag gjort iakttagelsen att det finns få saker som är så lärorika som att gå tillbaka, och se vad som skrevs på ekonomibloggar. Denne Pettersons Eniroanalys är ett guldkorn.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en poäng. "Internet glömmer aldrig", som folk brukar säga till Aftonbladets ledarskribent Anders Lindberg när denne låtsas att han säger det han alltid sagt trots att han strax innan sagt precis tvärtom.

      Beträffande den här analysen tycker jag lite synd om skribenten. Känns som att chefen bett honom skriva om den fem gånger för att den ska bli mer positiv och han försöker verkligen använda så snälla ord som möjligt för att beskriva det sjunkande skeppet. När slutet ändå blir att det finns "betydligt attraktivare alternativ" kontrar chefen med att tvinga rubriksättaren att skriva "Eniro är på väg åt rätt håll". I vilket universum då liksom...

      Radera
  2. Skönt ändå med ett nytt exempel så att framtida studenter slipper höra på exemplet med Facit då det börjar ligga lite mossa på det Nu kan man ta mer Eniro i läroböckerna istället som exempel på ett bolag som hade en super stark ställning på en markans som sedan försvann...:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dagens studenter kan använda Eniro som skräckexempel. Morgondagens kanske kan använda Ericsson.

      Radera
    2. Frågan är om de kan associera mer till papperskatalog än mekanisk räknemaskin...

      Nu blem man nostalgisk, hade två Odhner som leksak som ung :)

      Radera
    3. Jag fick googla Odhner och ändå återfinns ingen nostalgi. Istället känner jag en spirande ungdom :-).

      Radera
    4. Hehe nä innan idag visste inte jag heller vad de hette. Visste inte ens det var en facit. Tråkigt på jobbet så kollade facit på wiki då var den med.

      Fan nu känner man sig gammal igen :(

      Radera
    5. Det är baksidan av nostalgi :-).

      Radera
  3. Verkar som att ägarantalet hos Avanza är relativt konstant, har gått ned med drygt 200 över ett år. Om det är så att Avanza är nettoköpare (var det idag) så snittar folk alltså ned sig? Jösses.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är osäker på om man kan ta Avanzas ägarredovisning som en sanning, men visst kan det vara så. Eller också har de gamla Avanzaägarna sålt och nya köpt fler.

      Eller så sitter folk och försöker swingtrada Eniro. Det tycker jag är en riktigt dålig idé.

      Radera
    2. Alltså, Eniro är en dålig idé med Eniro... Man får vara glad, å deras vägnar, för att en aktie som handlas i fyra decimaler inte ger så stora belopp. Ungefär 1Mkr omsatt idag totalt.

      Radera
    3. Ungefär en fjärdedel av dagsomsättningen de senaste dagarna, så i morgon är vi nog över tio miljoner aktier igen. Foten i kläm, huvudet in i väggen...

      Radera
  4. Det finns vissa "investerare" (jo det är sant, jag har sett det själv) som tycker att ju billigare en aktie är detso större är chansen att den går upp med 1000 %. Det är den typen av aktieköpare som köper Eniro idag om du frågar mig.

    Men personligen håller jag med dig. Skulle aldrig köpa den aktien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt hänt att tro att om en aktie bara fjädrar upp en bråkdel av den totala nedgången blir det en stor vinst. Men även om marknaden ofta är irrationell är den inte helt dum i huvet :-).

      Radera