lördag 31 december 2016

Rik eller Medelsvensson?

Jag fick ett tips i kommentarsfältet om en gammal artikel som utifrån Steve Siebolds bok How rich people think jämför rika människors sätt att tänka med övrigas. Egentligen gillar jag inte sådana här grova generaliseringar där man klumpar ihop grupper och deras sätt att tänka. Jag är en individ liksom. Men bara för sakens skull, här kommer listan ihop med mina kommentarer och val:

1. Medelsvensson tror att pengar är roten till allt ont. Rika människor tror att fattigdom är roten till allt ont.

Ja, ni hör ju. ”Rika människor” - var går gränsen och tänker alla ovanför den på ett visst sätt? Självklart inte. I roten till allt ont lär det finnas mer än pengar. Men måste jag välja går jag på den rika formuleringen här. 0-1.

2. Medelsvensson tror att egoism är en last. Rika människor anser att egoism är en dygd.

Återigen vill jag gardera med kryss, men jag tycker att egoism är en drivkraft. Jag kliver inte upp på morgonen för att världen ska bli bättre, jag gör det för att mitt liv ska bli bättre. Världen blir knappast sämre av det. Jag är inte så självgod att jag tror mig påverka den så mycket, men går den åt något håll av att jag får det bra så är det uppåt. I så fall är det en bonus. 0-2.


3. Medelsvensson har en mentalitet baserad på slumpen. Rika människor har en mentalitet baserad på agerande.

Jag säger som Leif G W Persson: hata slumpen. Men okej, en del saker bara händer. Fast varför skulle de hända just mig? Det går att bli både rik och lycklig av ren flax, men det enda vi vet helt säkert är att slumpen inte går att göra något åt. Så varför inte fokusera på sånt vi kan påverka? 0-3.

4. Medelsvensson tror att vägen till rikedom grundas med formell utbildning. Rika människor tror på att förvärva en specifik kunskap.

Jag känner framgångsrika människor med både hög och låg utbildning. Däremot känner jag ingen som verkligen lyckats utan att brinna för vad de gör. Jag tror mer på bildning än på utbildning, men mest tror jag på att snöa in på saker som intresserar en. 0-4.

5. Medelsvensson längtar tillbaka till den gamla goda tiden. Rika människor drömmer om framtiden.

Nostalgi i all ära, men dåtiden kommer inte tillbaka. Jag önskar ibland att jag kunde leva mer i nuet, men valet mellan framåt och bakåt är en no-brainer. 0-5.


6. Medelsvensson tänker på pengar på ett känslomässigt sätt. Rika människor tänker på pengar på ett logiskt sätt.

Här vill jag verkligen helgardera, för mig är pengar både känslomässigt och logiskt. Tvingas jag ändå välja finns det få saker som är så logiska som pengar. Jag menar, bara försök att jämföra dem med människor, blommor eller en god middag. 0-6.

7. Medelsvensson tjänar pengar genom att göra saker trots att de inte älskar att göra det. Rika människor följer sin passion.

Det är lätt att skita när arslet är fullt, som en mindre sofistikerad människa skulle säga (inte jag, det måste vara ett datavirus). Är man mycket rik kan man såklart följa sin passion och strunta i om det ger några pengar. Där är inte jag. Möjligen är mitt bankkonto där, men inte hjärnan. 1-6.

8. Medelsvensson sätter låga förväntningar så att de inte blir besvikna. Rika människor gör sig redo för utmaningen.

Återigen förstår jag inte varför man inte kan göra både och: att utgå ifrån att allt går åt helvete och sedan satsa järnet på att det inte ska göra det. Men låga förväntningar är något jag aktivt jobbar på att uppnå, så det får bli en allmogepinne till. 2-6.

9. Medelsvensson tror att man måste göra någonting för att bli rik. Rika människor tror att man måste bli någonting för att bli rik.

Vad är skillnaden? Man blir inget utan att göra något och tvärtom, det här känns mest som en ordlek. Men man sitter inte på en stol och inväntar rikedom. 3-6.


10. Medelsvensson tror att man måste ha pengar för att tjäna pengar. Rika människor använder sig av andra personers pengar.

Det går absolut att bli rik utan att först ha pengar, men också utan att använda sig av andras pengar. Alternativ 2 låter förresten som att man ska stjäla, men jag antar att det menas att man lånar eller hittar andra som investerar. Fast det allra vanligaste måste väl ändå vara att man först investerar sin egen tid och engagemang genom att arbeta. Kryss kanske, men måste man välja får det bli ”andras pengar”. Att man först måste ha pengar är ju direkt felaktigt. 3-7.

11. Medelsvensson tror att marknaderna drivs av logik eller strategi. Rika människor vet att marknader drivs av känslor och girighet.

Tror någon enda människa att marknaden är logisk? 3-8.

12. Medelsvensson lever över sina tillgångar. Rika människor lever under sina tillgångar.

Betyder det att Erik Penser, Joachim Posener och Björn Borg är ”medelsvensson”? Men nu börjar jag kritisera frågorna igen. Var jag själv befinner mig på skalan är solklart för mig och alla som träffat mig. 3-9.

Själv går jag!

13. Medelsvensson lär sina barn hur de ska överleva. Rika människor lär sina barn hur de ska bli rika.

Jag har inga barn, så jag lär dem inte alls. Hade jag haft det skulle jag vilja lära dem både att överleva och att bli rika, det är liksom ingen motsättning där. Om de inte överlever har de inget större behov av rikedom heller, men jag antar att frågeställningen ska tolkas som att man antingen lär sina barn att få pengarna att räcka till eller att skapa ett överflöd. 3-10.

14. Medelsvensson låter sig stressas av pengar. Rika människor finner trygghet och lugn i rikedom.

Pengar har bara stressat mig när jag inte haft dem, och ju mer jag har desto mindre stressad blir jag. Om jag fick välja ett enda ord för att förklara vad jag ska med pengar till skulle det bli just trygghet. 3-11.

15. Medelsvensson blir hellre underhållna än utbildade. Rika människor blir hellre utbildade än underhållna.

”Bröd och skådespel åt folket”? För att ha varit professionell underhållare är jag förvånansvärt ointresserad av underhållning. Jag tittar aldrig på underhållningsprogram på tv (jag har inte ens en tv), lyssnar aldrig på musik och läser hellre en bok som utmanar mitt intellekt än går på konsert. 3-12.

Okej, barn-tv kan vara underhållande om det är trovärdiga skådisar!

16. Medelsvensson tror att rika människor är snobbar. Rika människor vill helt enkelt bara omge sig med likasinnade människor.

Jag tror inte på någonting av detta. Hur svartvit man än är i huvudet fattar man väl att det i gruppen rika finns både snobbar, idioter och vettigt folk? Och jag tror att de flesta vill omge sig med likasinnade människor, men inte nödvändigtvis ur samma samhällsskikt. Jag har vänner som är fattiga, andra som är rika, några som tjänar bra och andra som tjänar sämre (och det är inte nödvändigtvis de som tjänar mest som har mest). Det här är bara fördomar, jag går vidare till nästa fråga.

17. Medelsvensson fokuserar på att spara pengar. Rika människor fokuserar på att tjäna pengar.

Tvingas jag välja mellan dessa underbara hobbies, att spara och att tjäna, får det bli ettan för det är det jag gör mest konsekvent. 4-12.

18. Medelsvensson tar få ekonomiska risker. Rika människor vet när det är dags att ta risker.

Också en korkad frågeställning, men jag är i grunden en fegis. 5-12.


19. Medelsvensson älskar att känna sig bekväma. Rika människor finner tröst i osäkerhet.

Jag har avsagt mig en fast och trygg inkomst och karriär för en osäker frilanstillvaro. Men ändå, en fegis. 6-12.

20. Medelsvensson gör aldrig kopplingen mellan pengar och hälsa. Rika människor vet att pengar kan rädda ens liv.

Här går fördomsmätaren upp på rött igen. Är s k ”medelsvensson” verkligen liktydigt med att vara en aningslös idiot? 6-13.

21. Medelsvensson tror att de måste välja mellan att ha en bra familj och att bli rik. Rika människor vet att man kan få allt.

Om (och det är ett stort "om") någon tänker att rikedom per automatik innebär att man måste försaka en massa saker känns det som en försvarsmekanism för att intala sig själv att man är lyckligare än man är. 6-14.


Det verkar alltså som att jag är 30 procent medelsvensson och 70 procent knös. Ska jag tro kommentarerna till artikeln betyder det att jag är en känslokall roffare som glatt trampar över lik eftersom jag saknar empati. Det är klart, varför ska kommentarerna vara mer nyanserade än artikeln? Hur som helst vill jag föra till mitt försvar att jag blir glad när lyckliga människor berättar om sina liv och igår klappade jag en hund i flera minuter. Så det så.

Vad säger läsarna, är ni också psykopatiska svin?

24 kommentarer:

  1. Lika barn leka bäst - så ja: jag är ett psykopatiskt svin

    SvaraRadera
  2. Medelsvensson är ofta debatterat. Det jag undrar är hur underklassen har det. Jag, t.ex. anser mig underklass. Min inkomst är obefintlig, mina inköp små, mina skor några år gamla och jag saknar bil.

    Hur många här på bloggen tillhör underklassen? Är det mest medelsvensson och överklassen som skriver här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad jag tillhör för klass, jag är nog klasslös. Men det är väl så i Sverige att alla tycker sig vara medelklass, från de allra rikaste till de allra fattigaste.

      Radera
    2. Ölkvällar, restaurangbesök, nattklubbsbesök, kläder, resor och teknik unnar vi i underklassen oss sällan. Pengar finns inte. Bil kan vi bara drömma om, det är för dyrt med bilförsäkring, och en oväntad reparation skulle kosta för mycket. Ett tandläkarbesök på fem år är standard.

      Medelklassen har nog det förnämligare och mer av det jag räknade upp.

      Radera
    3. Jag unnar mig inte heller så mycket av det där. Det är därför det finns pengar. Fast bilförsäkring är det lag på.

      Radera
    4. Du kanske skulle känna dig som hemma med oss i underklassen? Medelsvensson är yesterdays news!

      Radera
    5. Mm, fast nu har ju den här artikeln konstaterat att jag tänker som en rik, går över lik och äter barn till frukost.

      Radera
    6. Klassanalysen tar inte hänsyn till din moral. Det är ditt levnadssätt och levnadsstandard som avgör.

      Är du under-, medel- eller överklass?

      Jag träffar gärna på andra som är underklass. Kanske är som du säger, att svenskarna/utlänningarna tror de är medelklass. Men i själva verket är de många gånger underklass eller överklass.

      Radera
    7. Fast om man inte lever efter den plånbok man har, är ens socialgrupp då den man lever efter eller den man borde leva efter? Jag vet inte, men tycker att det är trist att reducera människor till klasser och plånböcker. Människan är förhoppningsvis mer komplex än så.

      Radera
    8. Jo, du har så rätt. Men måste du svara på frågan: Vilken klass tillhör du? Då skulle jag svara: Underklassen! Jag känner mig varken hemma i medel- eller överklassen, utan underklassen är närmast för mig.

      Radera
    9. Och jag skulle svara klasslös, jag känner mig inte hemma i någon klass.

      Radera
  3. Undrar nog mer hur många i "medelklassen" som tror sig vara "överklass". Eftersom det ska resas till Thailand på vintern. Gärna hinna med en resa till fjällen. Sen charter på sommaren. Det ska köpas nya bil vart och var annat år. Gärna på det nyligen omlagda "rörliga" bolånet. När smäller det och vi får börja läsa om "underklassen" som tvingas gå från hus och hem? Eller så är jag bara pessimistisk lagd!? :-) Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att de anser sig vara överklass. Jag tror snarare att de tycker att ett par dyra resor och en flott bil bör vara en mänsklig rättighet. Gott nytt år själv!

      Radera
  4. Självfallet är jag en djupt empatisk individ. Men du, du är ju kung! Apanaget borde räcka. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apanaget för just den kungarollen var nästan onödigt modest om jag minns rätt.

      Radera
  5. Underbar artikel. Men givetvis är det skillnad på hur rika och icke rika tänker. Lyssna bara på en vänsterpartist, och du inser genast varför vederbörande och deras släkt kommer förbli på samhällets bottenskikt. Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men är man vänsterpartist har man åtminstone tagit politisk ställning. Här förutsätts att bara för att man har en viss mängd pengar tänker man på ett visst sätt. Okej, det är inte helt taget ur luften, men väldigt förenklat.

      Radera
  6. En gamal arbetare som tagit det mentala steget över till den mörka sidan och lämnat empatin bakom mig och blivit ett psykopatiskt svin, åtminstone tror jag att det finns en del i vänkretsen på sociala medier som tycker det, själv kallar jag det ansvarstagande och individualitet,,
    Var ute med hunden i skogen nyss och såg flera ställen som vildsvinen bökat upp och tänkte ta en bild och lägga ut på fejjen med någon kommentar om att man hittat hem eller nått liknande men lyckades hålla mig, jag har ju trots allt redan delat en länk om den 91åriga damen som inte fick växla in stålarna med ett välkomnande till det nya Sverige där vi medborgare är skyldiga till vi bevisar motsatsen och staten inte behöver bevisa vår skuld....... följt av en hälsning om ett gott nytt år,, 😉
    Så nog ses jag som ett svin alltid,, 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagens nyhet jag tar med mig är annars den rånade mannen i rullstol. Apropå empati.

      Radera
  7. Kanske bäst att förklara att jag visst känner empati för den gamla damen, mindre för ledande politiker dock....
    Många som ondgjorde sig över banken som vanligt i en tidigare delning, men skurken i det här fallet är staten och politikerna..... 🤔

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med risk för att cementera min ställning som empatilös undrar jag dock varför hon (eller någon i Sverige) valde att ha över hundratusen i kontanter. Visst ska man få göra det, men...

      Radera
  8. Med tanke på hur banker framställs och många gånger lever upp till så kan man nästan förstå det.... 😉
    Men lite skrämmande att folk inte besväras mer över hur bevisbördan har förskjutits, ser framför mig ett nytt Östtyskland med en välmående elit och stasi/nsa med oanade resurser för att "se till befolkningens bästa och jaga terrorister"..... 🤔
    Men ändå, ett riktigt gott nytt år önskar jag dig Larsson! 🎉

    SvaraRadera