fredag 16 december 2016

Duger inte ens som dassläsning

I somras skrev jag ett inlägg om affärstidningar där jag sågade det mesta. Redan då fick Veckans Affärer mycket skit, men nu ska de få ännu mer.

Eftersom jag är en snål jävel som fått tidningen gratis (vann en prenumeration i en texttävling i Facebookgruppen Aktier & vänner) har jag läst varje nummer i snart ett år, men jag fattar inte varför.


För det första är halva tidningen reklam. Ofta i form av helsidor skrivna som artiklar, men med tillägget ”Hela denna sida är en annons”. Vad resten handlar om har jag inte riktigt fått kläm på. Definitivt inte om börsen. Den som vill ha en papperstidning för att läsa börsnyheter får lika lite nytta av Veckans Affärer som av Bamse eller Kamratposten. Inte ger den särskilt många andra ekonominyheter heller. Inga makronyheter, ingenting om världsläget, finanspolitik eller annat matnyttigt.

En del om jämställdhet (läs: feministpropaganda) och nyttan av kvotering. Jag har inget emot kvinnor, vare sig i affärsvärlden eller någon annanstans, men i ett temanummer om kvinnor kändes ”Död åt alla män”-banderollerna nära till hands.


Jag behöver knappast berätta tidningens inställning till kandidaterna i presidentvalet i USA. Efter valet skrev chefredaktör Åsa Uhlin en osande hatisk ledare som inleddes: ”Så stängde USA dörren om sig och låste ordentligt inifrån.” Sedan skyller hon alla problem i världen, från Digerdöden fram till år 2050 på Donald Trump, som inte ens tillträtt. Men det är klart, varför ska hon låtsas vara journalist just nu?

Apropå bristande självinsikt skrev krönikören Karin Winther följande i senaste numret: ”Eftersom NPR är ett public service-bolag genomsyras samtalen av ett uppfriskande oberoende tonläge, där analys tar mer plats än tyckande.” Hahaha! Ja, det är ju precis det vi svenskar kopplar ihop med public service, ”ett uppfriskande oberoende tonläge”. Eller inte.

Mest handlar Veckans Affärer om listor. Lite som pop- och nöjestidningarna i slutet av 90-talet, men istället för ”snyggaste syntharna” eller ”världens häftigaste hårdrockstrummisar” är det ”30 framgångsrika personer under 30”, ”Näringslivets 111 mäktigaste kvinnor” och en lista över Sveriges 178 miljardärer. Jag tänker på Nöjesguiden, Okej och Ultra, men mest tänker jag på en Killingsketch om Expressen Fredag:


Så när VA skickade ett förvirrat brev till mig på knagglig svenska där de berättade att de ”uppdaterat villkoren gällande er prenumeration” tänkte jag att det var fara på färde. Jag äter hellre bajs än betalar pengar för denna tidning! Men eftersom de inte lyckades förmedla på vilket sätt villkoren försäm... uppdaterats mejlade jag kundservice. Jag fick inget svar, så jag mejlade igen. Och igen. Sedan twittrade jag till redaktionen. Eftersom jag har ganska många följare som skulle kunna vara målgrupp för tidningen brukar sådant ta skruv. Men inte då.


En tidning som inte ens bemödar sig med att svara på kundtjänstmejl har i mitt tycke tappat allt förtroende. Inte för att Veckans Affärer hade så värst mycket förtroendekapital att spela med, men ändå. Det slutade i alla fall med att jag fick ringa tidningen och fick dem att lova att aldrig mer skicka mig sin tidning, reklam eller fakturor. #sparadkrona, som man skulle säga på twitterspråk. Och #besparadilska.

27 kommentarer:

  1. Svar
    1. Självutlösare. Jag kan garantera att ingen fotograf utsatts för traumatiska upplevelser i samband med fotograferingen.

      Radera
    2. Aktieflickvännens första kommentar när vi läste detta inlägg tillsammans var "VEM har tagit bilden?" ;)

      Radera
    3. Den frågan fick aldrig Littorin när han publicerade sin bild. Jag har inte bestämt mig för om jag ska bli kränkt över frågan :-).

      Radera
    4. Fyll i den här: http://existenz.se/out.php?id=138779 när du bestämt dig! :-)

      Radera
    5. Ah, blanketten som Söderortspolisen la ut på Twitter, men blev tvungna att ta bort eftersom de lättkränkta visade sig vara ännu lättkränktare än någon kunnat ana :-).

      Radera
    6. I dagens samhälle var inte det oväntat såklart :-)

      Radera
    7. Jag är kanske naiv, men om någon beskyller mig för att vara på ett visst sätt försöka jag låta bli att sparka in varenda fördomsdörr i samband med att jag dementerar att så är fallet.

      Radera
  2. Känns lite hårt med en så krystad bild med en skittidning ;)

    Kan inte ens komma ihåg när jag ens var inne på deras hemsida. Så gick in nu och kollade. Känns som ABekonomi.

    ”uppdaterat villkoren gällande er prenumeration”
    Gissar det handlar om att du blivit "uppgraderad" till livstidsmedlem och du var tvungen att säga upp det innan du fick veta det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krystad var ordet, men det gäller hela tidningen också.

      Ungefär så. Själv kom jag undan genom att min prenumeration var gratis, men för betalade prenumeranter är det numera "omvänd bevisbörda".

      Radera
  3. Dom kanske gör tidningen för sig själva? Och inte för dom som läser den? :-S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar uppriktigt hur den tänkta målgruppen ser ut. Tjejer tveklöst. Inte för att jag skulle rekommendera någon kvinna att läsa den, men det är uppenbarligen det redaktionen siktar på. Men inte ekonomiintresserade tjejer för ärligt talat innehåller den knappt några ekonominyheter. Så ytliga tjejer som egentligen inte har ett finansintresse men som gärna vill uppfattas som att de har det? Jag kanske är fördomsfull, men jag tror att Blondin-Bella gör ett bättre jobb med att suga upp den gruppen.

      Radera
  4. Läser inte vad Blondin-Bella skriver så.... ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller (även om jag läst det klassiska inlägget där hon köprekade Lexington på 40 kr eftersom H&M stod i 337 kr och av den anledningen alltså var 8,5 gånger dyrare enligt hennes sätt att se på saken), så då är det ju lite övermaga att jag ska ha åsikter om hur väl hon lyckas fånga upp en hypotetisk målgrupp. Det är en känsla bara.

      Radera
    2. aha det inlägget har jag tyvärr helt missat. Ska dock googla reda på det! :-)

      Radera
    3. Nu har jag läst.. http://www.blondinbella.se/2015/01/investera-i-lexington/

      Aktien har tappat från 54 till ca 32! Bra råd Blondie!

      Radera
    4. Jag är inte helt på det klara om hon verkligen tänkte att aktiens kurs i kronor ger en bild av det totala aktiekapitalet. De gånger jag hört henne uttala sig i olika frågor har jag visserligen sällan delat hennes åsikter, men jag har ändå inte uppfattat henne som helt blåst.

      Radera
    5. Haha hade glömt bort den klassikern ;)

      Så mycket fel i den "artikeln" att man blir mörkrädd.
      Lär ha fått en del för det "tippset".

      Skapligt sjukt att om man blir känd för något så är man expert oavsett vad man uttalar sig om.

      Radera
    6. Ja, det är märkligt och säger mycket om vår tid. Varför ta in forskare och ekonomer när man kan ta in en sångerska eller skådis som får reda ut begreppen.

      Men jag vill inte uttala mig specifikt om Blondin-Bellas kunskaper och intellekt. Jag spyr på att Dagens Industri verkar se henne som en företagsledare i klass med Ola Rollén, men det är nog inte hennes fel.

      Radera
    7. Har ingen större koll på hennes kunskaper. Ur hennes synvinkel så har hon säkert gjort det riktigt bra.

      Däremot så borde hon och andra liknande tänka till lite mer då de ger råd som kan förstöra ekonomi (eget ansvar känns inte lika vanligt i deras målgrupp än vad det borde vara).

      Även om en snickare kan försluta en spricka i en vägg så vill jag inte att de försöker med ett sår på mig, då föredrar jag läkare.

      Radera
    8. Oavsett om folk använder sig av eget ansvar får de leva med att de har ett.

      Nej, för att återigen citera Killinggänget: "Det är som om jag kommer in till urmakaren och säger: Har du någon bäckforell va? Eller om flygvärdinnan kommer ut i planet och säger att piloten är tyvärr död. Finns det någon bandymålvakt som kan ta över?"

      Radera
  5. https://www.foretagande.se/sa-tanker-de-rika-annorlunda-15-21/

    Kul läsning som jämför medelsvensson mot rika, finns även kommentarer.
    Påståenderna väcker upp känslor och jag blir nyfiken på hur du tänker kring'et.
    Själv tog jag lite illa upp över att klassas som medelsvensson de flesta punkter, man vill ju bli rik? Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade tvärtom en klar övervikt på "rik-tänkande" jämfört med Medelsvensson-perspektivet. Kul ämne och intressant artikel, men jag har lite svårt för de där grova generaliseringarna. "Så här tänka rika", "Så här gör en Medelsvensson". Jag hoppas och tror att vi människor är lite mer komplexa än så och att vi kan se saker ur olika perspektiv oavsett om vi har mycket eller lite pengar.

      Radera
  6. Har inte läst papperstidningen. Men förut uppskattade jag va.se Kom på att jag nästan aldrig går in på va.se längre . Nu är det precis som du beskriver, bara en massa trams.

    Med vänlig hälsning

    J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är det precis tvärtom. Eftersom jag började med papperstidningen fann jag aldrig någon anledning att gå in på hemsidan, utifall att den var i samma klass.

      Radera
  7. Köpte ett ex av VA för ett halvår sen och blev förbluffad av hur usel tidningen var. Helt ointressant för ekonomi- och börsintresserade. Fattar inte målgruppen, men nu är jag både medelåldes, välutbildad, välbeställd, vit och man så det är säkert mig det är fel på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du (och jag, som mer eller mindre också tillhör dessa grupper) är definitivt inte målgruppen, DET är jag åtminstone säker på. Och att jag aldrig fick något svar på vare sig Twitter eller e-post bekräftar för mig att detta är en oseriös publikation man bör hålla sig undan.

      Radera