I våras skrev jag om Bahnhofs sexismbeskyllda platsannons.
Att de anmäldes förvånade mig inte, men jag gladde mig åt att
Bahnhof inte vek ner sig utan stod för sin annons, som jag tycker
var humoristisk och inte diskriminerande mot något kön även om
bägge (japp, jag har den kontroversiella synen att det finns exakt
två kön) kunde välja att låta sig kränkas.
Sedan har den blivit fälld av
Reklamombudsmannens opinionsnämnd. Tyvärr är jag inte förvånad över det heller, men det slutar inte där.
Reklamombudsmannen skrev till Bahnhofs kommunikationschef Anya Alenberg och bad om
ett möte för att berätta vad de gör och prata med henne om vad de
kan ”bistå med i ert dagliga arbete med annonsering”.
Reklamombudsmannen finansieras ”på frivillig väg” av
företag. För mig låter detta som när en delegation på tre personer kommer in på en restaurang. Två av dem
är väldigt stora och muskulösa, dessa håller sig i bakgrunden.
Den tredje är normalbyggd och vältalig, ger komplimanger för den
fina restaurangen och säger:
”Det vore ju väldigt tråkigt om det skulle hända något med lokalen eller personalen, men vi har en slags försäkring som garanterar att så inte blir fallet.”
Maffiaorganisationer brukar i alla fall
ha den goda egenskapen att de står för vad de håller på med.
Reklamombudsmannen är enligt egen utsago ”näringslivets
självreglering som verkar för en hög etisk nivå i all kommersiell
marknadsföring” och applåderas öppet av etablissemanget. Därför
är det underbart att se att Bahnhof fortsätter att ta kampen för
ett vettigt samhälle genom att vänligt men bestämt tacka nej till att finansiera ren skit.
Mitt favoritparti i
Alenbergs svar:
”Jag anser att er stiftelse har tappat all kredibilitet och saknar en modern och jämställd syn på både kön och marknadsföring utifrån dagens samhälle. Ni saknar verklighetsförankring hos de yngre generationerna och ni har förvandlats till en stiftelse för puritaner som agerar sedlighetspolis tillsammans med hetsande #-grupper.
Era anhängare förordar just drevande och anmälningar till RO för att bedriva sin moraliserande sedlighetslära och sprida den till fler. En lära som går ut på att kvinnor är ständiga objekt och ständiga offer utan möjlighet till förändring.”
Precis så är det! De som ivrigast
hävdar sig förorda jämlikhet och jämställdhet samt den
innehållslösa floskeln ”allas lika värde” jobbar stenhårt för
att utmåla kvinnor som hjälplösa våp. Kanske stämmer det in på
dem själva, men det stämmer banne mig inte på kvinnor jag umgås
med och definitivt inte på Bahnhofs kommunikationschef. Tack för det, Anya, och tack Bahnhof!