I förrgår kom
kvartalsrapporten som var ungefär som väntat. Egentligen lite sämre
än vad analytikerna hade gissat, men i gengäld var bruttomarginalen
aningen bättre. Och så säger ledningen att ”prisnedsättningarna
i relation till omsättningen inte kommer att öka i det fjärde
kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år”.
Ingen braksuccé alltså, bara en
förhoppning om att det inte ska fortsätta att gå jättedåligt.
Det räckte för marknaden att haussa upp aktien till tvåsiffrig
kursstegring, igen. En bit över 160 kr börjar det pratas om kurser
långt över 200 kr, typ i eftermiddag.
Den som vet vart H&M är på väg
skulle kunna bli rik. Själv vet jag bara att jag (i denna omgång)
aldrig borde ha köpt, men den senaste månaden är jag nöjd att jag
behållit aktieposten som en lottsedel. Om vändningen är här och
hösten 2018 i framtiden kommer att benämnas som ”Det var då det
hände” vet jag ingenting om. Inte heller vet jag om familjen
Persson är på väg att ta bolaget från börsen, men det skulle
förvåna mig rejält.
Jag gillar fortfarande H&M som
butik och kommer att behålla mina aktier ett tag till. Om inte pappa
Persson ger mig bra betalt förstås :-).
HM gjorde det stora misstaget att runt år 2000 ta ett strategiskt beslut att inte satsa på e-handel, för de tyckte det var en fluga (eller något ditåt), och här är vi nu. Cirka 20 år senare står man med brallorna nere och är hopplöst efter.
SvaraRaderaDem kanske enskilt största konkurrensfördelen, butiker i bra lägen, fungerar inte riktigt på Internet.
Hopplöst ute tycker jag är starkt uttryckt, men de har onekligen tappat tempo genom att satsa på fel saker.
RaderaJag tror att det är med HM som Clas Ohlson, det finns en framtid men den är osäker. E-handel är inte allt, men det måste vara en viktig del av hela affären.
SvaraRaderaJag som handlar både på H&M och Clas Ohlson tycker att Clas Ohlsons produkter gör sig betydligt bättre på nätet. Att få se kläder IRL och se hur de passar går inte att kopiera till internet. Tycker jag, men många klädkunder föredrar näthandel, det är ju helt klart.
RaderaFör varje år som går tycker jag det bara blir bättre och bättre funktionalitet på webben samtidigt som irl bara blir sämre. Vill jag ha ett par jeans kan jag enkelt skanna tjugo butiker och både läsa om plaggen och se dem virtuellt på massa olika sätt samt jämföra priser. Sällan som storlekar saknas etcetera.
RaderaVad händer när man kommer till stan? Dåligt utbud, dåliga priser och inte sällan saknas storlekar etc. Dessutom måste man trängas med folk och lägga massa tid på att ta sig till och från butiken.
Nu pratar vi det ganska problematiska området kläder, när det gäller köp av teknik är butiken för mig 100 % död som kanal.
Ja, poängen framgår :-)
Ja, jag inser att jag har en udda syn på detta. Jag scannar gärna av butiker på nätet först, men jag ser inte om ett par jeans passar mig förrän jag provat.
RaderaOch trängseln kan jag leva med. Blir den ett problem kan jag gå och handla tisdag förmiddag.