lördag 29 september 2018

H&M på väg tillbaka?

I början av september låg H&M:s aktiekurs på rekordlåga 121 kr. Sedan kom lite nya aktierekar. Inte nödvändigtvis köp-, bara mindre negativa sälj- eller neutrala rekar. Så kom kvartalsförsäljningssiffran som var bättre än väntat. Och onlineförsäljningen, bolagets historiska akilleshäl. Detta, i kombination med lösa rykten om att familjen Persson är på väg att ta H&M från börsen, fick aktien att braka upp 16 procent på en enda dag och plötsligt låg aktien över 140 kr.


I förrgår kom kvartalsrapporten som var ungefär som väntat. Egentligen lite sämre än vad analytikerna hade gissat, men i gengäld var bruttomarginalen aningen bättre. Och så säger ledningen att ”prisnedsättningarna i relation till omsättningen inte kommer att öka i det fjärde kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år”.

Ingen braksuccé alltså, bara en förhoppning om att det inte ska fortsätta att gå jättedåligt. Det räckte för marknaden att haussa upp aktien till tvåsiffrig kursstegring, igen. En bit över 160 kr börjar det pratas om kurser långt över 200 kr, typ i eftermiddag.


Den som vet vart H&M är på väg skulle kunna bli rik. Själv vet jag bara att jag (i denna omgång) aldrig borde ha köpt, men den senaste månaden är jag nöjd att jag behållit aktieposten som en lottsedel. Om vändningen är här och hösten 2018 i framtiden kommer att benämnas som ”Det var då det hände” vet jag ingenting om. Inte heller vet jag om familjen Persson är på väg att ta bolaget från börsen, men det skulle förvåna mig rejält.

Jag gillar fortfarande H&M som butik och kommer att behålla mina aktier ett tag till. Om inte pappa Persson ger mig bra betalt förstås :-).

6 kommentarer:

  1. HM gjorde det stora misstaget att runt år 2000 ta ett strategiskt beslut att inte satsa på e-handel, för de tyckte det var en fluga (eller något ditåt), och här är vi nu. Cirka 20 år senare står man med brallorna nere och är hopplöst efter.

    Dem kanske enskilt största konkurrensfördelen, butiker i bra lägen, fungerar inte riktigt på Internet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hopplöst ute tycker jag är starkt uttryckt, men de har onekligen tappat tempo genom att satsa på fel saker.

      Radera
  2. Jag tror att det är med HM som Clas Ohlson, det finns en framtid men den är osäker. E-handel är inte allt, men det måste vara en viktig del av hela affären.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som handlar både på H&M och Clas Ohlson tycker att Clas Ohlsons produkter gör sig betydligt bättre på nätet. Att få se kläder IRL och se hur de passar går inte att kopiera till internet. Tycker jag, men många klädkunder föredrar näthandel, det är ju helt klart.

      Radera
    2. För varje år som går tycker jag det bara blir bättre och bättre funktionalitet på webben samtidigt som irl bara blir sämre. Vill jag ha ett par jeans kan jag enkelt skanna tjugo butiker och både läsa om plaggen och se dem virtuellt på massa olika sätt samt jämföra priser. Sällan som storlekar saknas etcetera.

      Vad händer när man kommer till stan? Dåligt utbud, dåliga priser och inte sällan saknas storlekar etc. Dessutom måste man trängas med folk och lägga massa tid på att ta sig till och från butiken.

      Nu pratar vi det ganska problematiska området kläder, när det gäller köp av teknik är butiken för mig 100 % död som kanal.

      Ja, poängen framgår :-)

      Radera
    3. Ja, jag inser att jag har en udda syn på detta. Jag scannar gärna av butiker på nätet först, men jag ser inte om ett par jeans passar mig förrän jag provat.

      Och trängseln kan jag leva med. Blir den ett problem kan jag gå och handla tisdag förmiddag.

      Radera