Det finns säkert flera sätt att gå
tillväga där, men en fråga jag aldrig hört förut är hur man ska
kunna veta vad man har för abonnemang om man inte, som Charlie
Söderbergs pappa, fört kassaböcker över alla inköp i decennier.
Själv har jag fem abonnemang: mobiltelefoni, internet, webbhotell,
webbdomän och hushållsel. Om jag räknar in andra utgifter som går
att flytta har jag en bank med betalkort, och försäkring på hem
och bil. Totalt blir det åtta löpande utgifter.
Jag misstänker att jag i vanlig
ordning ligger under snittet, men även om man skulle ha lyckats
skaffa dubbelt så många så blir det sexton stycken. Ska man inte
komma ihåg sexton företag som man regelbundet betalar pengar till?
Herregud, jag kan fler decimaler på Pi än så och jag är inte Rain
Man!
Få människor har pappa Söderbergs
koll på räkningar från 1970-talet, men är det inte ganska normalt
att sätta in betalda räkningar i en pärm? I företaget är jag
enligt lag skyldig att göra det, men privat har jag en bankpärm, en
bilpärm osv. Har inte alla det? Eller åtminstone en pärm märkt
”Räkningar” där man sätter in alla fakturor i datumordning och
sparar i alla fall ett år?
Dessutom skulle jag lite förenklat
vilja föreslå att om man inte är dement har man för många
abonnemang ifall man inte kommer ihåg dem.