onsdag 5 december 2018

3000 kr extra

När Miljonär innan 30 intervjuade mig fick jag frågan om vad jag skulle göra om jag fick ett extra tillskott på 3000 kr per månad som jag var tvungen att konsumera. Det är en svår fråga som kräver sin tid.


Det sades inte att att jag måste göra av med pengarna varje månad. Jag tror att jag gör det svårare för mig genom att tänka så. Ännu värre vore det att bränna 100 kr om dagen. På vadå? De flesta dagarna handlar jag ingenting alls. Att då springa ut och göra av med en hundring verkar bara bökigt.

3000 kr i månaden är lite lättare. Dyrare matinköp och lite kläder skulle absolut kunna ta åtminstone en av tusenlapparna. En restaurangmiddag kan ta en till. Eller två på ”rätt” ställe. Teknik! Jag är – som tydligt framgått – ingen tekniknörd, men en ny dator ibland piggar upp.

En liten hemdator...

Ännu enklare att tänka 36000 kr/år. För de pengarna skulle jag kunna åka på en rejäl resa av typen all inclusive i Karibien, eller en träningsresa i Sydeuropa med idoler som tränare. WSOP-poker i Las Vegas. Inget jag egentligen skulle lägga tiotusentals kronor på, men om pengarna annars skulle frysa inne kunde jag leva med det.

En nyare bil kunde också vara något, men jag skulle inte vilja ha ett billån eller leasingavtal som rullar på. Nej, inte ens om jag hypotetiskt fick pengar att täcka upp det. Självrespekt kan inte köpas. Inte min i alla fall.

35 kommentarer:

  1. Har du sett filmen Brewsters miljoner? 80-talsfilm. Den handlar om en man som ska få ärva massor. På ett villkor: att han ska kunna göra av med 30 miljoner på en månad!
    Anledningen är att han ska lära sig att få avsmak för slöseri. Kontentan av filmen är att det inte är så lätt att göra av med en mille om dagen, aktier går upp, konstverk ökar i värde och han får bara donera en pyttesumma till välgörande ändamål. Ja, sen finns det ju skurkar som gör allt för att han ska misslyckas, dvs alla råd han får går ut på att han tjänar mer. För då får skurkarna ärva istället.
    Filmen har nog inte åldrats med värdighet, man måste antagligen förklara vissa scener för folk yngre än 40 år. Till exempel vad ett frimärke är för något och hur det kommer sig att den plötsligt tappar i värde.

    Hälsningar Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, den har jag sett. Som bonusinfo bygger filmen på en roman med samma namn, skriven 1902 (ingen aning om hur DEN har åldrats). En miljon om dagen skulle jag absolut inte klara att göra av med.

      Radera
    2. den får bli kvällens film nån dag i veckan. den finns på netflix om du vill se den igen.
      https://www.netflix.com/watch/331332?trackId=13752289&tctx=0%2C0%2C859c49e68d28457d8c54527deb3f1010359cccc8%3A7dc0e2b5b191d50eb6012e6a8f188eca3dac1df4%2C%2C

      Radera
    3. Netflix? Javisst ja, det är det där nya :-).

      Radera
    4. Är det inte bara att knalla ut och handla en lyxjakt eller en pluton avställda T72:or eller nånting? En MiG kanske. Eller var villkoret att pengarnas värde skulle vara noll efter en månad så att investeringar inte räknades?

      Radera
    5. Jag har ingen aning om vad T72:or eller MiG är, men villkoret för Brewster var att han inte fick ha något av värde vid månadens slut. Idag skulle kanske Starbreeze-aktier funka.

      Radera
  2. Nyfikna jag undrar vilket land du planerar att flytta till?
    Själv har jag tankar på Mallorca eller Gran Canaria. Vädret styr min flytt har jag insett nu när vintern är i antågande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det frågetecknet låter jag helt skamlöst hänga kvar där, men just den här tiden på året är vi nog många som skulle kunna tänka oss lite mer värme.

      Radera
  3. Det är lite "skriet" över bilden på dig i Brunkebergstunneln - som f.ö. hade s.k. trängselskatt när den invigdes. De var före sin tid redan på sena 1880-talet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Gjordes till en gammal reklambroschyr. Kändes helt unikt ända tills jag insåg att det inte finns en artist i Mellansverige som inte tagit en bild just där.

      Radera
  4. Uppföljaren till Brewsters miljoner... Larssons hundring. Man hade ju velat ha Allan Edwall i huvudrollen där. Tror han hade gestaltat dina slöserivåndor på ett bra sätt! Ser framför mig hur du/Allan sitter och håller i hundringen och suckar. Hela filmen i svartvitt.

    Vidare: Hur är självrespekten kopplad till billånet menar du? Är det själva lånet (att den som är satt i skuld är inte fri) som är problemet? Eller är det att låna till "lyx" (dvs, inte absolut nödvändigt)? Eller är det räntenivån som oftast är högre på billån?

    Ska villigt erkänna att jag tagit billån tidigare i livet utan att känna tillbörlig påverkan på självrespekten. Ingen större skillnad mot senast när jag faktiskt betalade kontant. Eller tja, jag har fortfarande huslån, så på ett sätt valde jag att ha mer huslån och bil framför mindre huslån och ingen bil.

    Du är inte intresserad av en Merca från 85 förresten apropå nyare bil? Försöker sälja morföräldrarnas gamla härke. Tror att du kan vara rätt målgrupp. Vi kan köra avbetalning en hundring om dan, så fixar vi din tvångskonsumtion också. ;-)

    Cheers,

    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det borde vara en mänsklig rättighet att få filmen om sig själv inspelad med Allan Edwall i huvudrollen!

      Det är idén om att låna till bil, något av det minst värdebeständiga som finns. Det känns fel.

      Nej tack, men du har helt rätt i att det är den typ av bil man skulle kunna lura på mig :-).

      Radera
  5. Vad är det för träningsresa? Fysisk kroppträning eller spelträning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tänker jag i första hand löpning, men under en kortare period skulle jag kunna tänka mig att prova på andra träningsformer som en kul grej.

      Radera
  6. Svar
    1. Ja, hellre än bra, men bättre än snittet. Inga andra spel egentligen. En gång i tiden var jag en lovande schackjunior, men sedan försvann både det ungdomliga och det lovande.

      Radera
    2. Vad nådde du för rating?
      Vi kanske möttes... :)

      //Krusse

      Radera
    3. Jag tror att jag pressade mig över 1800 med ett nödrop, någon gång på andra halvan över 80-talet. Det hade väl Magnus Carlsen som åttaåring, så SÅ lovande var jag inte :-).

      Radera
    4. Då var vi hyfsat jämna :)
      Min juniorkarriär utspelade sig under första halvan av 80-talet. Gjorde sedan comeback när jag flyttade till ny stad och fick en nytändning, men lade av för gott runt 90.
      Drömmålet var att gå över 2000 men dit nådde jag inte riktigt.

      //Krusse

      Radera
    5. Låter som att du hade slagit mig, och min "comeback" bestod i att jag ställde upp på en match i Allsvenskan ett par gånger om året för att jag inte orkade säga ifrån, så du verkar ha varit bättre på att sluta också :-).

      Radera
  7. Ansa skägget hos en hipster? 900 spänn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skäggvård är för viktigt för att lämna bort.

      Radera
  8. Kanske lägga pengarna på terapi, mot överdriven sparsamhet :)
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan man göra, om man har en överdriven sparsamhet man inte är helt tillfreds med ;-).

      Radera
    2. Att vara terapeut med inriktning mot överdrivet sparsamt beteende låter inte som en speciellt lukrativ bransch. :)

      Radera
    3. Nej, det är som att sälja reklamplats på en blogg som vänder sig till sparsamma genier och ekonomiska snåljåpar. Helt iskallt :-).

      Radera
  9. Har du inga lovers du kan skämma bort? :)
    Eller kompisar som vill göra saker?
    Jag skulle som sagt inte ha några problem alls att göra av med 3000, 10 000 eller mer extra månaden :) En blender som fungerar slukar säkert 4000 ist för den här värdelösa 199 kr varianten jag köpte här i min nya spartänksstil...
    Lägg till lite skönhetsbehandlingar o massage (så skönt), shopping, ny soffa, ny säng, nya sängkläder, fler resor, nöjen o kläder o skor :).. 3 veckor Hawaii hade inte vart fel..

    SvaraRadera
    Svar
    1. En blender för 4000 kr låter extremt dyrt. 199 kr är kanske för billigt, men jag undrar om inte en femhundring skulle funka lika bra. Men även om, 4000 kr är ju bara 40x100, så efter en dryg månad står man där och måste hitta på nya utgifter :-).

      Radera
  10. Så många vegantårtor som pengarna räcker till införskaffas, och så tar du med dessa i taxi ut till Södertörns Högskola, där tårtorna serveras som uppmuntran och lyckönskning till alla studenterna i deras fortsatta studier i genusteori.
    På vägen tillbaka till hemmet ditt kan du ju svänga av på Södermalm och bjussa MP på sitt högkvarter på rättvisekaffe med vegantårta.
    Upprepas så länge de extra pengarna flyter in, eventuellt kan du ta en extra tur förbi hos CP-partiet och bjussa på lite högerskor, även här är det av yttersta vikt att rättvisekaffe medtas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då skulle jag hellre göra som Gudrun Schyman och elda upp pengarna.

      Radera
  11. för 6 år sedan var vi på safari i tanzania. det hade jag lagt de pengarna på om jag måste välja. jag har tavlor av fotona jag tog då som jag fortfarande kan komma på mig själv att bara sitta och titta på och uppleva safarin igen. 666000:- för 2 pers i 2 veckor kostade det. en vecka safari och en vecka på zanzibar, (vilket ärligt talat jag hellre hade varit utan och istället typ landat på cypern eller så på vägen hem för en veckas solsemester).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh herregud vad dyrt! Kanske värt det om det ger ett minne för livet, men jag hade aldrig fått idén att boka en sådan resa.

      Radera
    2. Tio procent av den kostnaden hade verkat mer rimlig. Skrev du verkligen rätt antal nollor? Låter som en lyxresa i värsta kungaklass och att det ingick att få skjuta ett lejon och få hem den uppstoppad som jakttrofé.

      Radera
    3. ojdå!
      66600:- ska det vara. ca 33000:-/person. tror det var denna: https://www.temaresor.se/resor/afrika/tanzania/safari-till-serengeti-med-zanzibar/

      Radera
    4. Jag tänkte väl det. Nog för att jag visste att mitt sätt att se på pengar är udda, men trodde väl inte att det var SÅ udda :-).

      Radera