lördag 15 december 2018

Vad gör extraval för börsen?

Jag har inte trott på nyval och gör det nog inte nu heller, men det börjar ändå bli en reell möjlighet. Vem som styr landet intresserar mig föga, men vad skulle det göra för börsen?

Antagligen inte jättemycket, svenska val brukar knappt påverka, men vi kan ju spåna. Jag är bevisligen inget vidare på att tippa val, men min gissning är att ett nyval skulle gynna V, SD och möjligen S, och missgynna främst L, men kanske också MP och C.

Jag är en pervers, jag är en pervers poliiiiitikeeer!

V och SD för att de inte varit särskilt inblandade i regeringsförhandlingarna och L för att de i högsta grad varit det. Trots att Jan Björklund var ganska tydlig redan innan förra valet verkar många av hans väljare förvånade över att han kunde fälla Kristersson utan att blinka.

Säg att både L och MP åker ur (just nu klarar ingen av dem spärren i några undersökningar) och det bara återstår sex riksdagspartier. Det kanske kan minska mängden tjafs på marginalen och ge lite tydligare styrkeförhållanden. Sånt gillar börsen generellt. MP har varit ett av de mest mest företagsfientliga partierna, så där får börsen ännu mer stöd.

Liberalernas frånfälle kvittar väl? De vill förbättra skolan, men ingen vet hur, allra minst de själva. De vill gå med i Nato, men det vill ju ändå ingen annan. Det lär med andra inte påverka åt något håll. Eller så här. Björklund fick 42 papp när han auktionerade ut sin skjorta. Politiken hade han inte fått många kronor för.


Då är V mer intressanta. De har gått in hårt mot vinster i välfärden. Ett vänsterparti med över tio procent i en riksdag som lutar åt vänster tror jag på allvar skulle kunna sätta käppar i hjulen för både vård- och skolbolag. Attendo, Humana, AcadeMedia, Engelska skolan och allt vad de heter kan få skrämselhicka. Själv äger jag Attendo delvis i förhoppningen om utländska uppköpsintressenter. Med V i regeringen skulle jag säga att den chansen försvinner.

Vad säger ni andra? Vad köper ni och vad säljer ni om talmannen med den besynnerliga frisyren (peruken?) kallar till extraval i vår?

14 kommentarer:

  1. Jag tror V kommer missgynnas också. Jag tror (hoppas) deras väljare, sent omsider, har insett vilken fruktansvärd politik de har. Vad gäller övriga partier gissar jag precis som du. Börsen kommer förmodligen svara med gäspning med dragning åt ett litet glädjeskutt för att någonting annat än sondering sker. Följaktligen blir det varken köp eller sälj för min del (eller det kanske det blir men inte med extraval som orsak).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant med en lite annan vinkel. För det där med V undrar jag. De har ju inte svängt nu utan driver ungefär samma politik som de gjort under hela Sjöstedts period men även innan. Att de vill avveckla privat ägande har väl stått i partiprogrammet ända sedan C-H Hermanssons och Lars Verners dagar och även om de skärpt tonen mot vissa "vinster i välfärden" har de ju inte bytt fot där heller.

      Radera
  2. L, MP, C är numera i samma böghög och ingen skulle sakna dem när deras inflytande flyttas ut i marginalen. Fördelen med det som har hänt är att ingen, oavsett politiskt ointresse, kan ha missat hur totalt världsfrånvända dessa partier är.

    Börsen skulle ta nyval med en jäspning, som den alltid gör. Det är först senare, när det blir mer uppenbart i lågkonjunkturen hur utsatt Sverige är med alla dessa permanenta och ofinansierade utgifter man dragit på sig, som reaktionen kommer. Tänk 90-tal här.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen tror jag är att ta i. De fick ändå runt 18 procent förra gången. Antagligen mindre vid ett nyval, men 12-15 borde det ändå bli.

      Ja, lågkonjunkturer brukar slå betydligt värre än valresultat.

      Radera
  3. Märker du hur stort det politiska intresset är i Sverige, att döma av mängden kommentarer? :)
    Märkligt detta, att folk skiter totalt i sin vardag, men sedan ska det till att gnällas och knorras ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag har full förståelse. Jag har varit och är till viss del fortfarande hyfsat samhällsintresserad, men var regeringsmakten landar känns som en icke-fråga. Särskilt om den inte går att tjäna börspengar på.

      Radera
  4. Tror inte att det intresserar dig föga vem som styr landet. Om V skulle ensamt få majoritet kanske du hade fått skatta bort dina surt sparade pengar och börja arbeta igen (som anställd) som den privilegierade person (vit, man, hetero mm.) du ändå är. Kan lova dig att skatten på ISK hade höjts med mer än två påsar ostkrokar. Din förvärvade frihet skulle försvinna i ett nafs och du skulle få skriva politiserade artiklar åt Aftonbladet istället för din eminenta blogg. ;)
    För övrigt tror jag det är någorlunda säkert att köpa vårdbolag och skolbolag. Tror inte V får tillräckligt stort inflytande. Har själv sneglat på en del men inte känt att läget varit rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej okej, jag menar de 3-4 tänkbara regeringskombinationer som jag upplever som ungefär samma sak. Om t ex Kommunistiska Partiet skulle få egen majoritet efter ett extraval kanske alla företag skulle förstatligas över en natt, men det känns osannolikt att Sven Wollter blir svensk diktator :-).

      Jag är inte säker på V. Om MP får så dåliga siffror att alla deras väljare flyr för att inte riskera att "slösa bort" sina röster kan V få ett väldigt uppsving. Jag tror inte att S skulle tveka att styra landet beroende av V:s välvilja, som i sin tur högst troligt skulle bestå av inskränkningar i privata skolor och vårdbolag.

      Radera
  5. V är som ett riktigt giftpiller för ett av mina onoterade bolag. Direkt efter valet försökte jag lägga tid på att förstå vad som skulle hända i slutändan, nu har jag gett upp för länge sedan, jag kan inte på något sätt påverka det, så det som händer händer.

    Har också Academedia i noterade portföljen, där lutar det nog ändå åt köpa mer och inte sälj. Får jag en chans till köp <40kr så kommer jag definitivt överväga det. Trots politisk risk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv börjar jag luta åt andra hållet. Har aldrig förstått dem som konsekvent vägrar köpa aktier i bolag med hög risk att påverkas av politiker, men det börjar sjunka in.

      Radera
  6. Vad är det som säger att börsen kommer missgynnas om vänster sidan får styra och att den kommer gynnas om höger gör det?
    Historiskt sett har väl börsen ökat och majoritet av tiden med vänster styre?
    Men kan ha fel, vi människor glömmer ju så lätt? ;)

    Hälsningar
    R

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att börsen i största allmänhet skulle missgynnas av vänster- istället för högerstyre har jag aldrig sagt. Historiskt sett har ju börsen gått upp och för det mesta har det ju varit S-ledda regeringar.

      Jag tänker mer på enskilda branscher, som skolor och vårdbolag som skulle kunna få det kämpigt särskilt om V får makt.

      Radera
    2. Så kan det nog bli, men funderar på ifall marknaden skall få va och "testa" sig fram inom skola och vården.
      Vissa saker kanske vi inte ska släppa fritt.

      (Jag menade inte att du sagt att börsen skulle missgynnas, det va en reflektion)

      Radera
    3. Med tanke på hur många vård- och skolplatser som skulle saknas om de privata alternativen försvann känns det inte riktigt vettigt. Och att släppa fritt är inte precis på gång. Få marknader är väl så genomreglerade som vård och skola.

      Radera