måndag 24 december 2018

Ekonomisk nyårsstädning

Jaha, då var det jul igen. Eller (den här har jag snott från Morgan Paulsson) som de säger i Pakistan: måndag. Men nu skiter vi i det och spolar framåt.
Ring in det nya och ring ut det gamla
i årets första, skälvande minut.

Nej, Tennyson hade fel. Eller rättare sagt, när han skrev Ring out, wild bells, eller Nyårsklockan som den heter i svensk översättning, hade han troligen ingen tanke på svenska skatteregler. För ska man utgå ifrån dem behöver mycket av ”ringandet” göras före årsskiftet.


Innehav i investeringssparkonton och kapitalförsäkringar kommer att beskattas utifrån nyårssaldot. Har man värdepapper man tänkt sälja kan det därför vara en god idé att göra det i tid för att både få in pengarna på kontot och sedan skicka ut dem till ett sparkonto före nyår. Har man kontanter i ISK eller KF kan man låta dem åka samma väg. Kanske ska du handla värdepapper för dem senare och då kommer du ändå få skatta för dem, men så länge du inte vet det kan du lika gärna ta det säkra för det osäkra.

Handlar du på en vanlig aktiedepå är det hög tid att kvitta ut vinster och förluster i syfte att hålla nere reavinstskatten. Har du reavinst – sälj förluster, har du reaförlust – sälj vinster. Har du inte egna kan du trixa ihop med andra. Om t ex en familjemedlem har en stor reavinst, men inga förluster kan du ge bort en surdeg så övertar han/hon ditt anskaffningsvärde. Har ni dem hos samma bank/nätmäklare är det bara att fylla i en blankett och låta dem göra jobbet. Fast har ni inte gjort det än är nog loppet kört i år. Slå dig då i huvudet tre gånger och gör en anteckning inför nästa höst.


I mitt företag ser jag till att köpa sånt som ändå ska köpas och inte behöver periodiseras. Tonerkassetter, papper, kuvert, frimärken ... I mitt fall inga jättepengar, men varje utgiftskrona som kan läggas före nyår innebär uppskjutna skattepengar. För att citera en annan stor poet, Thore Skogman:
"Man måste vara om sig och kring sig
för att man ska få något i sig och på sig.
På den lata sidan får man inte va',
man jobbar både natt och da'.
"


Men nu blir det traditionellt julfirande, vilket i mitt fall betyder ett löppass i den eländiga kylan följt av hembakt pizza. God måndag på er!

24 kommentarer:

  1. Låt pizzan väl smaka, här drar vi till tjockasläkten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget slår en klassisk måndagsmiddag med släkten :-).

      Radera
  2. Du har alltså slutat tro på tomten, är det vad du säger? :) God Måndag.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tomten ger oss seriösa skäggbärare dåligt rykte. God måndag!

      Radera
    2. Med autentiskt skägg finns ju goda intäktsmöjligheter på julen. Mer än 1000 kr per halvtimme som tomte, svarta pengar, inte illa.

      Radera
    3. Tror inte autentiskt är efterfrågat på julen. Det ska vara sånt där tramsigt fuskskägg.

      Radera
  3. Jag sticker ut hakan, och säger god jul!

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, vad konventionellt! Men god jul då.

      Radera
  4. Var länge sedan jag hörde Tore Skogman.Kommer ihåg - Kr1 kr 2 kr 3 kr 4, o s v, resten har jag glömt. De flesta stod ju faktiskt inte på barrikaderna 68, även om man kan tro det, eftersom en liten klick fick ett väldigt stort genomslag. För gemene man var det Hylands hörna Svensktoppen, Tio i Topp och allt var det nu hette som gällde.
    Vad du i övrigt skriver om har jag inget svar på, lägger bara pengar på hög:-) God jul/ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är resten: https://www.youtube.com/watch?v=fDvPuPqebEM

      Problemet är att om man lägger pengarna i fel hög kommer det en finansminister (om vi nu har en sådan?) och kräver att få vara med och dela. God jul!

      Radera
  5. God måndag! Skall iväg på större släktträff, presentkassen är fylld, störst utrymme tar presenterna till de vuxna, företrädesvis sådant som går åt, dvs sprit och hemgjorda sylter o dyl. Barnen (5 st) får som vanligt kuvär med printade papper på div inköp av aktier insatt på barnkonton som jag låter de få tillgång till fullt ut när de är vuxna (den äldsta på 21 år som själv blivit far är inte vuxen än, men snart...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge inte spritpaketen till barnen bara. Det blir så lätt dålig stämning. Aktier är mycket bättre.

      Radera
  6. God Jul Micke!

    Hoppar gärna allt med jul med, men kommer inte undan helt ;-P

    Så man ska sätta in alla pengar man inte har i aktier på sina bankkonton innan årsskiftet alltså? Har en del där, säkert 300 000 eller nåt. Väntar på bättre köptider och de ligger där o skvalpar..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, om man har dem på ISK eller KF (kontant eller i värdepapper) 2 januari får man skatta för dem, så är de ändå kontanta är det bättre att flytta ut dem till ett sparkonto och flytta in dem OM man hittar ett köpläge. Det kan ju dröja :-(. Ja, god jul!

      Radera
    2. Då ska vi göra det :) Tack för tips :)

      Radera
    3. Bra, staten tar mycket nog utan att ge dem extra pengar bara för att man inte nyårsstädar.

      Radera
    4. tack för tipset. har sålt av en del på sistone.
      räknar jag rätt här? om jag flyttar ut allt kontant idag så blir det lika mycket skatt nästa år om jag sätter in det igen i februari, medan om jag inte sätter in det förrän kvartal 2 så spar jag en tredjedel av skatten?
      10:- på kontot räknar vi med och ingen värdeförändring för enkelhetens skull:
      gör jag inget: (10+10+10+10)/4=10:-
      tar ut nu och sätter in i januari: 0+10(insättning)+10+10+10=10:-
      tar ut nu och väntar till kvartal 2: (0+0+10(insätt)+10+10)/4=7,5

      tänker jag rätt nu så har jag inget att förlora på att flytta pengarna? bara lika eller billigare.
      du förstår ju själv att det låter otroligt att man kan komma undan minsta krona i skatt och jag därför skriver denna kommentaren för att få det bekräftat!

      Radera
    5. "om jag flyttar ut allt kontant idag så blir det lika mycket skatt nästa år om jag sätter in det igen i februari"

      Det tror jag stämmer oavsett om frågorna gäller ISK eller KF. I övrigt tror jag att du har helt rätt om det gäller ISK medan KF beräknas för första och andra halvåret, så där spelar det nog ingen roll om du sätter tillbaka pengarna i kapitalförsäkringen under första eller andra kvartalet, däremot spar du pengar om du inte sätter in dem förrän i tredje kvartalet.

      Radera
  7. Själv vill jag plussa för bloggarens En liten jävla julhälsning från 24 december 2017. Ett klassiskt inlägg kanske inte i nivå med Victor Rydberg, men fångar på något sätt bloggens själ.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag helt glömt, men såg att det blev pizza och löpning även förra året. Det där med Elton John var ju riktigt roligt :-).

      Jag föredrar nog ändå inlägget om hur man ska fira jul: https://sparosverige.blogspot.com/2016/11/sparocertifierat-julfirande.html Men det är väl för sent nu när folk sitter med munnen full av knäck och tittar på tecknad film.

      Radera
  8. God Jul, Sparo!
    Försök släppa lite på bitterheten dessa dagar så ser vi fram mot nya sarkasmer efter julhelgen :)

    ...och så får vi reda ut hur myckret man egentligen sparar på att ta ut pengarna över årsskiftet

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bitterheten är konstant, men god jul!

      Radera
  9. God jul, Sparo. Jag hoppas pizzan smakar. Tack för alla blogginlägg under året.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera