torsdag 27 december 2018

Vad gör man när börsen rasar?

De senaste veckorna har börsen fallit, sjunkit, tappat och rasat. Vad gör man då? Är det nu man bör engagera sig extra mycket i börsen för att optimera portföljen, förlora så lite pengar som möjligt, eller ännu hellre hitta blankningscasen och istället tjäna pengar när det går ner? Eller gör man klokast i att logga ut, fokusera på andra delar av livet och låta portföljen jobba på bäst den kan?

Själv sa jag ju redan för fyra månader sedan att jag ledsnat lite på att sitta och leta aktier och jag kan väl inte säga att raset gjort mig mer road. Jag har följt börsen mindre än vanligt, men det beror egentligen inte på ointresse utan på tidsbrist. Dock matar jag efter varje börsdags handel in kurserna på mina värdepapper i datamaskinen, så jag har väl följt börsen som Miljonär innan 30:


Och innan ni frågar, självklart hånade jag honom för den dyra ärtsoppan. Jag tror att han skrev det där med en hel del ögonglimt, men jag känner igen mig. Framförallt det där med soppan. En del tycker säkert att om man ändå förlorar tiotusentals kronor på börsen varje dag kan man unna sig dyr mat och andra utgifter, men jag håller inte med. Det gäller att se börsen som en egen del av ekonomin, delvis bortkopplad från resten. Ibland går det upp, ibland ner. Så har det alltid varit och det lär fortsätta.

Men beställer man limo till Stureplan och börjar ta in helrör och rysk kaviar så tappar man både pengarna det kostar och all framtida ränta på dem. När börsen vänder och går upp igen tror jag knappast att man drar ner på utgifterna. Tvärtom kanske, så då förlorar man ännu mer.


I den mån jag ska försöka ge råd blir det alltså att följa börsen ungefär som vanligt. Ta inga extrarisker i desperation, men fega inte heller ur. Blir du helt knäckt av att se dina surt förvärvade pengar försvinna, logga ut och gör något annat. T ex ärtsoppa, så att du slipper betala 8 kr för något som bara ska kosta 1,35.

29 kommentarer:

  1. Haha - jag kan inte annat än hålla med. Inte kring ärtsoppan (som jag äter ganska ofta, men aldrig har räknat kostnad för) utan det där andra med att separera och fortsätta med sin vanliga, nedskrivna(!), stil/strategi.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, översätter man (i bästa Lyxfällan-stil) portföljförlusten till liter på liter av ärtsoppa blir man ju galen på riktigt :-).

      Radera
  2. "självklart hånade jag honom för den dyra ärtsoppan" Haha härlig kommentar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har sin funktion i tillvaron :-).

      Radera
  3. Vi försöker väl leva som vanligt men visst, det är inte kul logga in se det rasat 10 000 idag igen..

    Vi har gått lite mer likvida, behåller bara bolag vi tror på, köpte lite igår igen, får tips av min kompis. Likvida med kanske 700 000 eller nåt.. väntar på mer nedgång, tror många gör så, väntar på riktiga raset. Känns lika på bostadsmarknadenmed, ingen vill göra en dålig affär. Annars är det väl bara fortsätta vara pigg o glader, dra i pengar för pensionen, inte tänka för mycket på det som försvinner eller om det är jordens undergång.. nån bön eller två kanske man få be. Mat får vi mer än vad vi vill eller behöver, fläsket på magen växer men idag träning..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också likvider för att dämpa smällen. Det knepiga då är att om det går ner tappar man ändå pengar, och går det upp är man sur över att man inte är fullinvesterad, så varje dag blir en förlustdag.

      Bostadsmarknaden tror jag ändå skiljer sig lite genom att de flesta som äger en bostad tänker fortsätta att äga en, så det man tar förhoppningsvis in på köpet det man förlorar på försäljningen. Inte helt, men nära nog.

      Radera
    2. Knepigt knepigt.. ska träffa min enda aktiekompis snart, prata lite. Känner bara en som pysslar med aktier utöver min chef och min partner samt lite kunder men vi går inte in så djupt. Är glad att ha en aktiekompis dock, annars hade jag aldrig börjat med detta men nu finns det ändå nån ljusning i mörkret. Att kanske slippa jobba tills 75 år. Bara det är värt mycket..

      Radera
    3. Intresset att snacka aktier har som sagt sjunkit för mig. Jag gör det ändå oregelbundet IRL, men oftast täcker nätet upp det behovet.

      Radera
    4. Aha, ja men du är säkert väldigt duktig och kunnig. Det är inte vi. Så vår kompis hjälper oss med vår långsiktiga plan, lägger saker i excel, tipsar om vad vi ska köpa, o s v. Har bara hållt på några år.. visste ju knappt vad en aktie var. Är bara duktig på o tjäna pengar o jobba..
      Har slutat med mina värsta pip till kompisen som rasar allt nu, sälja? Insett det är bara o tuffa på, se långsiktiga målet, men bra o ha likvider med om det blir REA REA..

      Radera
    5. Nej, jag är inte kunnig. Det är kunskaper jag försöker snika till mig :-).

      Radera
    6. Fast du är ändå med i poddar o sånt o skriver blogg o verkar ha riktigt bra koll på ekonomi. Jag är bara liten tjej med stark vilja o mål :)

      Radera
    7. Men notera att ingen poddprogramledare tyckt att det varit mödan värt att fråga mig om mina investeringsstrategier :-).

      Radera
    8. Haha, är det så? :) Är det positivt eller negativt?

      Radera
    9. Jag ser det nog som ett underkännande. I Sparpodden var det nog ändå tänkt att komma dit, men vi hann aldrig.

      Radera
  4. Kan minnas fel men har för mig att Buffett köper "dyrare" frukost på väg till jobbet när han haft en bra dag jämfört med när han haft en dålig dag. Typ normalt en frukost för $2.50 men om han haft en bra dag en för $2.75 eller nått sånt. Naturligtvis inte särskilt ekonomiskt att äta frukost ute men han har nog råd.

    Annars så gillar jag när börsen faller, tyckete det varit svårt att hitta aktier som kändes prisvärda när börsen stod på topp men ju mer den fallit desto fler företags aktier börjar jag känna är intressanta. Historiskt har jag gjort mina klart bästa aktieaffärer när jag köpt efter/under stora fall, det är där jag gjort nästan alla mina köp som sedan stigit med 300 - 400%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns inte heller siffrorna, men principen var väl den. Själv gör jag billig mat hemma oavsett, men så har jag inte heller Buffetts buffert.

      Frågan är bara när börsen är billig. Känns som att det fortfarande kan vara lång fallhöjd.

      Radera
  5. Tror det är svårt att avgöra när börsen är billig. I stället får man titta på individuella företag och försöka avgöra om man anser dom prisvärda vid nuvarande nivå eller ej. Köper man ett bra företag till ett rimligt pris är chansen väldigt god att man kommer göra en vinst på längre sikt även om börsen på kortare sikt skulle fortsätta nedåt.

    För mig personligen finns det flera företag jag tycker är bra, jag tror på dess framtid och som jag skulle vilja äga eller äga mer av om jag redan äger dom men där en väldigt hög värdering hållit mig borta från att köpa då jag trots att det är bra företag som jag tror på inte har känt att den extremt höga värderingen varit riktigt motiverad. Nu när börsen sjunkit en hel del kan det vara lägre för mig att ta mig en ny titt på dessa företag, om jag fortfarande tycker att de verkar vara bra företag som jag vill äga så kanske några av dom nu har en värdering som jag anser rimligare och som faktiskt motiverar mig till köp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det skillnad på att köpa prisvärt och icke prisvärt, men även en prisvärd aktie på väg ner är ju bättre att köpa senare (och sälja nu).

      Radera
    2. Absolut. Men jag anser mig inte skicklig nog att tajma det rätt eller perfekt. Så jag gör det jag tror är näst bäst, försöker köpa bra företag som jag tror på när priset känns vettigt. Om jag sen lyckas, det får vi se! =)

      Radera
    3. Jag försöker göra bägge, så kanske jag lyckas med något.

      Radera
  6. Hej Micke och God fortsättning!

    "Dock matar jag efter varje börsdags handel in kurserna på mina värdepapper i datamaskinen"

    Ett tips om man är lite lat och har många aktier. Förutsättningar: Excel och Internet.

    Ladda hem kurserna från Yahoo Finance alt Google. Själv har jag gått över till DI Trader. När du lagt in dina aktier i Excel och fått ordning på dessa så är det bara att trycka på en knapp "Uppdatera alla" och vips har du de senaste kurserna (ca 15 min fördröjning).

    Kanske ingen nyhet men bekvämt.

    Hälsningar och Lycka Till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. God fortsättning själv!

      Bra tips, även om det nog skiter sig för mig som kör Open Office istället för Excel. Filerna sparas med xls-ändelse, men det räcker nog inte.

      Och så är jag inte riktigt säker på att jag vill. Redan idag kan jag ju kolla portföljerna genom att logga in hos näthandlarna, men jag vill tvinga mig själv att skänka varje värdepapper en tanke genom att mata in kursen manuellt.

      Radera
  7. Jag har personligen vänt på det mentalt sett. Det är inte enbart negativt när börsen faller, för jag handlar gärna på rea i övriga delar av livet. Det gäller även börsen. Sedan gäller det att hålla risknivån anpassad till att man mår bra. För det är absolut inte värt det att låta börsens svängar styra hela ens liv i övrigt. Men såhär tänkte jag inte alls när jag var ny på börsen och ung. Då gällde det snabba cash och perfekt timing..., hög aktivitet :)
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar sunt!

      Ja, antalet korta affärer har minskat radikalt för mig jämfört med för säg femton år sedan då många innehav avslutades samma dag som de kom in.

      Radera
    2. Jag har en känsla av att en hel del nybörjare tagit sig in på börsen sista tiden, efter många års kalas. Trist nog lär nog många av dessa tappa sitt intresse, precis i fel tid som nu.
      Blir lite intressant att titta på nätmäklarnas kundstatistik framöver, om detta fortsätter.

      Radera
    3. Så brukar det bli, och historien ska väl inte sluta upprepa sig just nu :-).

      Radera
    4. @Investeraren

      Alla misslyckade spekulanter blir förr eller senare långsiktiga investerare.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
  8. Hej

    Eftersom tiden inte räckte till i Sparpodden att berätta om din investeringsstrategi, så får du den här och nu :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Då får de ju inget skäl att bjuda tillbaka mig :-).

      Jag tycker att jag skriver om det lite då och då, men det kommer säkert fler inlägg i ämnet.

      Radera