tisdag 4 december 2018

Starbreeze – må ledningen brinna i Helvetet!

Vissa inlägg behöver knappt utvecklas. Rubriken säger kanske det mesta, men jag ska förklara lite hur jag tänker.

All börshandel är förknippad med risker och det är inte säkert att man får tillbaka det satsade kapitalet, så läs på innan”, som de säger i en populär ekonomipodd. Jag håller med om det, men resonemanget bygger rätt mycket på att man ska kunna lita på vd:n, styrelsen och andra personer i företagets ledning.

Se goddag då!

Som aktieägare eller potentiell aktieägare skulle jag naturligtvis önska att insiders vore helt transparenta, men det förstår jag är en omöjlighet. Det är för mycket begärt att de ska berätta allt som händer, men det de säger kan väl åtminstone vara sant?

Starbreeze-vd:n Bo Andersson Klant (förlåt, Klint ska det vara) sa i senaste kvartalsrapporten, för mindre än en månad sedan, att man hade för avsikt ”att etablera Starbreeze som ett stort, framgångsrikt och långsiktigt uthålligt spelbolag”. Jag vet inte var gränsen går för ”långsiktigt uthållig” men inte lät det där som ett företag som skulle ansöka om företagsrekonstruktion några veckor senare.

Tre vise män med guld och myrra

Ett positivt kassaflöde redan under innevarande kvartal känns inte heller helt rimligt nu när man flaggar för att det är slut på kontot redan i januari. Ärligt talat, med facit i hand känns det inte som att något Klant och hans kollegor sagt det senaste året stämde. Själv verkar han (till skillnad från mig) ha förlorat stort och fick dessutom sparken igår. Vackert så, bara några år för sent.

Bo Andersson Klint gjorde sin senaste konkurs 2009. Får se om nästa blir under 2019 (då är han knappast kvar i bolaget, men äras den som äras bör). En sak är säker, jag finns inte med som aktieägare i ett Andersson Klant-ägt bolag 2029.

22 kommentarer:

  1. Är det lagligt att uttala sig på det där sättet för en VD om konkursen är 1 månad bort? Det borde finnas någon möjlighet att åtala honom.
    Men det var ingen insiderhandel den här gången? Kanske var han lika förvånad själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kollade insynsregistret nu. Stora försäljningar mitten på november. Han har dessutom sålt mer eller mindre konstant sista halvåret, så det har ju funnits varningsklockor.

      Radera
    2. Jag vet inte, men det är svårt att döma någon för att prata upp ett företag. Att han verkligen skulle ha menat allt han skrev i sitt vd-ord 6 november ser jag dock som orimligt. SÅ oinsatt i sakernas tillstånd kan han bara inte ha varit.

      Radera
    3. Vd:ns stora försäljningar i november var en tvångsförsäljning initierad av banken som ville ha tillbaka pengar han var skyldig. Men ska man vara riktigt konspiratorisk kan man ju spekulera i hur det samtalet lät. Han borde ha anat att den kurs han fick då skulle anses väldigt bra när alla lögner uppdagats.

      Radera
  2. Låter som du är aktieägare i bolaget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var under en period. Inga stora förluster, men inga förluster är bra förluster :-).

      Radera
  3. " Jag vet inte var gränsen går för ”långsiktigt uthållig” men inte lät det där som ett företag som skulle ansöka om företagsrekonstruktion några veckor senare."

    Haha. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javafan :-)! Det där låter ju som kvinnor som ringer sina väninnor under förespeglingen att de "ska växla två ord" och man vet att sanningen snarare är två timmar.

      Radera
    2. Floskler, är ordet som jag tänker på.

      Radera
    3. Men vi har ju alla våra perspektiv, tid är inte det samma för en dagslända som en ek, långsiktig uthållighet inte detsamma för Klint som för SAOL.

      Radera
    4. Jag tror mest att det handlar om att han till slut blev så van att säga vad han tänkte att folk vill höra att han slutade fundera på huruvida det han sa var sant eller blålögner.

      Radera
  4. Som sagt var, i småbolag är huvudpersonerna i bolaget ofta helt centrala för hur det hela kommer att utveckla sig. I fallet SB pratar vi om i princip bedragare.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar inte bättre, men lustigt nog tror jag inte att de ser sig så själva. Läste en intervju med Andersson (Klint inte tillagt då) efter hans senaste konkurs och det var Gud och alla jävlars fel, allas utom hans.

      Radera
  5. kollade historiken och såg att jag ägde de en period. köpte på 15 och sålde på 11. varför minns jag inte, men det var väl nån twitterexpert som fick mig att köpa som vanligt...
    undrar hur mycket pengar som gått förlorade i dessa rasen? runt 23000 ägare bara på avanza

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är oskyldig :-)!

      Den sista förloraren har nog inte bränt sig än. Idag gick B-aktien upp 50 % och i morgon kommer fler spekulanter kliva in och hoppas på fornstora dagar.

      Radera
    2. såg det. a-aktien var upp strax över 100% när jag kollade.

      Radera
  6. Vart är GW när man som bäst behöver honom!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag önskar att han kunde behandla Starbreezeledningen som Alex Schulman:
      https://1.bp.blogspot.com/-ENjIGPaZ63s/WpMyazdD37I/AAAAAAAAEK0/jB9z1oXy1ZEJDDAmmyKxRoWB14zQ13vbwCLcBGAs/s1600/gw2.jpg

      Radera
  7. Den första aktien jag köpte, ägde den 1 år och sålde i början av 2013 med minivinst på 10 öre... Uppgången som följde har känts rätt sur men nu är den nästan tillbaks på vad jag sålde för (varit lite olika splittar men tror att 10 öre då motsvarar 60-70 öre nu)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om jag ska gratulera till vinsten eller beklaga att du inte behöll den några år till :-).

      Radera
  8. Och idag så står det på DIs förstasida att Ekobrottsmyndigheten gjort flera tillslag i går onsdag med anledning av misstankar om grova insiderbrott i bolaget. Snacka om skitfolk och skitbolag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I det här läget blir jag inte längre förvånad över någonting när det gäller Starbreeze.

      Radera