söndag 30 december 2018

Begränsning ger möjligheter

Tänk när reklam-tv kom! Äntligen skulle det bli en massa valmöjligheter. Det sket sig lika hårt som när åtta nya reklamradiokanaler ledde till att P3 förvandlades till NRJ och vi fick nio snudd på identiska kanaler som alla spelade ”den bästa blandningen av fyra nya låtar”. Jag har inte hört någon av dem på många år, men jag gissar att de är likadana nu, bara med fyra andra låtar. ”57 channels and nothing on.” En del stationer försöker sticka ut genom att ta in kändis-DJ:s.


Jag är egentligen anhängare till mångfald och valfrihet, men jag tycker ofta att det känns som mer av samma. Fler val, men inte fler möjligheter. Kanske borde man begränsa sig oftare och lägga mer energi där det verkligen gör skillnad. Jag menar inte att man likt huvudpersonen i 80-talsfilmen The Fly bör skaffa sju exakt likadana kläduppsättningar för att spara tiden det tar att välja kläder, men kanske gör för många val att det varken blir hackat eller malet.

Säg åt tio manusförfattare att skriva vad som helst. En film, tv-serie, miniserie. Valfri målgrupp: barn, äldre, gruppen 18-29, kvinnor, män. Samtliga kommer att gå hem med en orolig uppsyn och stirra på ett tomt papper i timmar, dagar eller veckor. Säg istället till dem att göra en ungdomsserie på temat vänskap, som utspelar sig i Dalarna, och du kommer att sätta igång deras hjärnor.


Ibland lanseras börsportföljer med t ex bara kvinnliga företagsledare, eller ”Handbollsportföljen” som Erik Sprinchorn lanserade i EFN Börslunch, med investeringar enbart i vd:ar som tidigare spelat handboll. Dessa experiment går ofta bra och jag tror inte att kvinnor eller handbollsspelare har ett generellt övertag på marknaden i stort. Jag tror att begränsningen gör det lättare att hitta guldkornen.

Troligen skulle man kunna få samma fördel av att bara analysera företag med begynnelsebokstaven S. Bara inte Sveriges Radio för P3 blev verkligen skit när de fick konkurrens.

32 kommentarer:

  1. Jo, men du är nog på spåret där? När jag var 11-12 och köpte mina första aktier så hade jag en stark strategi :) Jag öppnade dagstidningen och började på bokstaven A i börslistan. Det blev Astra, ungefär så. Det gick bra med tiden.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att inte A1M Pharma fanns på den tiden, för då hade du nog ledsnat :-).

      Radera
  2. Skön bild på sig själv, där! Kommer osökt att tänka på "Kilroy was here" … Tack för all inspiration från din blogg; nu beger jag mig ut i verkligheten för att tjacka om inte spikskor så i alla fall dobbade träningsdojor, och listigt dra iväg på isade vintergator.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv!

      Jag tycker faktiskt snöröjningen varit bättre den här vintern än tidigare år med feministisk snöröjning. Så länge man håller sig på cykelbanor går det bra, men det kan man ju lugnt göra eftersom det är ännu färre som cyklar nu än på sommaren.

      Radera
  3. Ah jo, många val gör det knepigare. Är nog därför jag alltid hittar kläder i förrorten men sällan i stan. Väldigt märkligt. Borde vara tvärtom. Lite inne på att byta säng nu, vart flera år, kommer säkert inte bli nåt även om rean lockar men bara alla dessa val är överväldigande. Samt semester, var ska man åka. Massa val. Tror det är bra att hålla fast vid klassiker många fall, men är snurrig jämnt, haha..
    Vore hemskt att bli singel, börja dejta igen, alla dessa val..
    Fatta bara när man ska lära känna massa nya människor och försöka utröna vad man söker. Jag söker egentligen då en kopia på min nuvarande men lär ju vara helt omöjligt så då kanske man måste tänka ut nya färdigheter man attraheras av. Huhuuu, vad hemskt jobbigt. Blir singel för livet men är ju ingen singeltyp.. kommer fixa några månader, men lär bli jättejobbigt o hitta nån ny man matchar med. Är väldigt udda så, haha. Inte lätt o leva med eftersom jag inte är sådär gullig som andra tjejer verkar vara i sina relationer. Bara ibland och i början.
    Val gör det knepigare iaf, nog därför så många är singlar, swipar Tinder, finns ingen som är bra nog för så mycket val..
    Så sätter man krav, på allt, för man har alltid sett nåt bättre någon annanstans. Kan vara sån med mode. När mina favoriter börjar bli slitna/går sönder vill jag ha kopia men jättesvårt hitta. Sen hittar man nåt man tror är bättre, än värre, som resa då, vi kanske borde åkt till Bali istället, kan känna jag ångrar det lite nu för Bali har jag ju inte vart men verkar också ha det jag gillar. Att jag ofta bestämmer över andra är en gåta så velig som jag kan vara men där är det enklare, man måste ta beslut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt, men detta var underhållande. Intressant perspektiv på partnersök "försöka utröna vad man söker", "tänka ut nya färdigheter man attraheras av", "ingen singeltyp" (vad är det?), "nog därför många är singlar...för så mycket val", oj är det därför?

      Och så jämför du partnersök med att hitta nya kläder och resor!!! :)

      "När mina favoriter börjar bli slitna/går sönder vill jag ha kopia men jättesvårt hitta. Sen hittar man nåt man tror är bättre, än värre, som resa då, vi kanske borde åkt till Bali istället, kan känna jag ångrar det lite nu för Bali har jag ju inte vart men verkar också ha det jag gillar."

      Haha! Bara för skojigt Mrs Doubtfire! Tänk på vad du så klokt skrev i början:

      "Tror det är bra att hålla fast vid klassiker många fall".

      ;)

      /Eva

      Radera
    2. Tack :)

      Statistiken säger att jag är riktigt dålig på att vara själv. Har bara rest utomlands en gång själv för att fira semester med mig själv. Visserligen har man rest själv men då alltid med nåt mål att möta upp andra för att göra saker. Behöver en trygg partner som samtidigt ger mig mycket frihet för att utvecklas bäst. Sen kan man självklart i sin velighet (nya val) fundera på om det kanske skulle vara kul att vara singel ändå men kommer alltid fram till att jag bara skulle känna mig ensam.
      Är ett flockdjur men ändå relativt självständig och van att ta egna iniativ..

      Radera
    3. Ja, en del val är viktigare än andra :-).

      Radera
    4. Ja som nyårsmaten nu. Betalde inget själv för den detta året, men många val. Räkor för 900 kr kg hoppade vi dock, men blev mer än nog ändå med gottigottgott...

      Ang sängen kan jag känna att egentligen kanske det är smartare och spara de där 35 000 som kalaset antagligen kommer gå på och stoppa in i aktier, men samtidigt vore det kul med en ny säng. Haft min i 25 år tror jag och vet inte hur många som sovit i den. Måste vara hur mycket kvalster och annat som helst. Börjar man googla det blir man superäcklad. Fast egentligen så länge den håller och det inte är någon grop i mitten kanske man ska vara nöjd ändå.. puh, jobbigt val. Skulle hemskt gärna vilja ha en i sammet med sammetsgavel, såå snyggt.. samtidigt är en säng nåt man inte ser på samma sätt som en ny soffa, så inte lika kul att lägga pengarna där. Man kan även lägga dem på nya kläder som kanske är bättre investering isåfall och man möjligen får mer valuta på, alt gör man inget alls utan lägger dem i aktier&spar.

      Radera
    5. Klä om sängen istället för att googla den - problemet löst :-)!

      Radera
    6. Du fortsätter roa Mrs Doubfire. Du vet inte hur många som sovit i din säng, men du verkar ana att det är många med tanke på din kvalsterrädsla. Haha!

      Tror inte antalet personer är så viktigt här, utan det kan ju räcka med att en enda sovit där under många år. Men "puh, jobbigt val" att köpa eller inte köpa ny säng och vilken i så fall, "sammet med sammetsgavel", ja varför inte. Vet inte om kläder någonsin är en bättre investering, om de alls är något investering. Ser dem som rena utgifter. En säng är väl inte direkt heller någon investering.

      Nä, ta en lur i din säng utan grop i mitten och när du vaknar har du svaret! Dina vakna tankar och grubbel är den mindre kloka delen av dig själv. Låt dig själv göra jobbet under sömnen istället. Då handlar det inte längre om svåra val hit och dit, utan om bedömning i ett specifikt fall. Svaret finns därinne och svårigheten ligger mest i att lyckas fiska upp det.

      /Eva

      Radera
    7. Alt kan man ju börja grunna på om man ska göra om köket istället för säng. Finns många varianter där som att det höjer värdet om man säljer, men ska man sälja om 6-8 år kommer det kanske vara out of fashion.. alt både säng+kök, alt inget alls då.. känner den där spenderarlustan verkligen drar i mig och och blev jobbigare när man nästan slutade köpa aktier (för då får man ändå köpa nåt, halleluja) och bara ska bunkra nu i väntan på bättre tider.. Vore kul att höra hur du Micke tänker, hur du hanterar det där begäret eller så kanske du inte har nåt?
      Känner jag lixom vill låsa fast pengarna i nåt för om jag köpt aktier säljer jag dem knappast för att köpa en säng. Skulle känna mig dum då, ungefär som man sällan år till affären för att köpa godis om man blir sugen, men finns det hemma däremot..
      Hur mentalt kopplar du ned shoppingberoendet Micke? Samt tänker du jag köper bara det jag verkligen behöver alt om nåt går sönder, eller har du någon slags filosofi där?

      Radera
    8. Jag försöker tänka några gånger innan jag handlar, så att det inte blir ett dåligt impulsköp. Jag har heller inga problem att låta bli att handla och bara lägga pengarna på hög. En säng för 35000 kr skulle jag aldrig ens överväga.

      Vad är problemet med att sälja aktier för att köpa en säng (eller något annat)? Det förstår jag inte alls.

      Om du inte tänker sälja bostaden förrän om 6-8 år tycker jag nästan att du kan räkna bort den värdeökning ett kök skulle ge, för 2025 kommer det ändå anses som gammalt för en bostadsspekulant.

      Radera
    9. Tack för svar. Låter som du har mer kontroll över begäret än vad jag har.

      Ah, kanske bara hur jag tänker att ser jag pengarna i aktieportföljen instoppat i nåt somm tickar utdelningar känns det svårare att ta av dem än om de ligger på bankkontot.

      Har klätt om sängen en gång redan. Tog en vecka. Budgetalternativ skulle kunna vara ny bäddmadrass.

      Är nog sant med köket. Låter rimligt.

      Ang sängen Eva, har haft många som sovit i den ja. Vart både engångsligg, kompisar, partners, husdjur. Kul jag kan roa dig med mina funderingar :)

      Radera
    10. Äh, ta dig ur den där utdelningssjukan. Aktier tjänar man pengar på när de stiger i värde. Utdelning är bara att du får ut en andel som du redan ägde.

      Men så köp säng för aktieutdelning då om det känns bättre.

      Radera
    11. Vilken strategi har du Micke? Jag köper mest aktier som ger utdelning på kanske 4% och går upp 4%, men du köper mest de som går upp som du säljer av?

      Ah, kanske blev lite virriga tankar, men om jag förstod det rätt handlade inlägget om olika val utifall jag inte helt missförstod (mycket möjligt jag gjorde), och antar vi alla tampas med tankar om vilka val vi ska göra varje dag.
      Möjligt det blev väl ytligt med kläder, sängar, partners, etc, naturligtvis kan valen kretsa runt större och viktigare saker.




      Radera
    12. Jag köper en del utdelningsaktier också, men aldrig med tanke att spara hela livet. Jag köper mestadels aktier jag tror ska stiga. Utdelning kan visa att bolaget går bra (tyvärr inte alltid) och hålla uppe aktiens värde eftersom en aktie sällan sjunker så att utdelningen går upp mot tvåsiffrigt.

      Ingen fara! Jag håller på att snickra på ett sänginlägg nu. Kvalsters och partners tror jag att jag lämnar därhän tills vidare :-).

      Radera
    13. Tack för svar. Kanske ändrar strategi längre fram, tycker inte jag har tillräckligt med kunskap ännu, men funderar på att köpa fonder med som man säljer av efter visst antal år. Ungefär som M30 planerat. Inte helt säker på vad som är bästa sättet.

      Spännande :) Sängen är min älsklingsplats i hela världen..

      Radera
    14. En massa framgångsrika investerare resonerar som du, så låt inte mig sabotera något.

      Radera
  4. Med begränsning blir allt mer koncentrerat och mindre diversierat. Mer guld och mindre slagg. Mindre dumfald och valtvång. Men kanske lurar en fara i det faktum att allt färre vill betala för kvalitet?

    Eller är oviljan att betala för kvalitet kanske bara en tjock och fet myt? Kulturjournalisten Eric Schüldt uttryckte det såhär nyligen, fritt ur mitt minne: "Folket vill ha bildning men inte eliten, om de ännu vet vad den innebär, fruktar de den eftersom den i slutänden utmanar makten." /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menade förstås diversifierat.

      /Eva

      Radera
    2. Ja, så mycket blandning behöver man inte ha i portföljen att man måste ha både bra och dåliga innehav. För mig skulle det räcka med bra :-).

      Det är nog helt sant. Eliten har störst glädje av att behålla allt som det är. Har läget gynnat dem hittills lär det fortsätta.

      Radera
  5. Det finns forskning som visar att folk oftast köper aktier/fonder som börjar på bokstäver som kommer tidigt i alfabetet, vilket enligt forskarna helt enkelt sker eftersom folk inte orkar gå igenom allt utan bara kollar på de första innan de fattar sina beslut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och då är det knappast ett genomtänkt val utan snarare: "Äh, nu har jag suttit här och tittat så länge. Jag väljer tre aktier på känsla för snart börjar Let's Dance."

      Radera
    2. Samma fenomen som för sökresultaten på tex google då: de två tre översta (första) får så gott som alla klickningar, långt mindre än en procent av de som söker tittar på söksida nummer två, för att inte tala om resterande sidor med sökresultat

      Radera
    3. Och då ska man betänka att de översta 2-3 är köpta annonslänkar, så de orkar inte ens ner till de "riktiga".

      Radera
  6. Säng... hm... har en 80 cm:s tältsäng/extrasäng med en spånskiva på och en tjock madrass. Apropå trafiken i den så är det bara jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har heller aldrig förstått varför sängar ska vara så breda. Har mänskligheten blivit bredare de senaste decennierna? Jag har inte blivit det och på 1900-talet hade ingen en enkelsäng med en och en halv meters bredd.

      Radera
  7. Undrar när fantasin börjar tryta. En sjundeklassare (som jag jobbar i) fick i uppgift att läsa ett reportage om en fotbollsmatch och därefter skriva en kort notis/sammanfattning som de skulle låtsas leverera till en tidning. Majoriteten av eleverna suckade stönade och hade till sist fått ihop 8-10 rader.
    Nästa uppgift som kom var att skriva en berättelse, påhittad eller sann. Det skulle vara 1500-2000 ord och fick handla om vad som helst.
    Jäklar vad det trycktes på tangenterna, de skrev och skrev och skrev. När det var dags för slutsignal efter 4-5 lektioner var det fler av eleverna som sa: men jag är inte klar än... jag har inte kommit till slutet. De brann av lust att få skriva.
    Det var sjundeklassare med fantasi, alla 22 elever tyckte det var kul och gjorde gärna om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var som tusan! Som fotbollshatare kan jag i och för sig sympatisera med att de misslyckades med första uppgiften. Själv hade jag nog snott halva texten av Torsson: https://www.youtube.com/watch?v=cMmswyy7cPs

      Men kanske har du rätt. Jag skrev också de där skoluppsatserna. Idag hade jag fått ge mig själv begränsningar för att få igång huvudet.

      Radera
  8. Tack för tipset, jag får föra det vidare till nästa sjua som ska skriva om fotboll.
    Fast nu kom jag på att jag ska ju bara jobba fyra månader till.. .så det sk-t sig.
    God fortsättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack detsamma!

      För övrigt tror jag inte att någon som ska skriva om fotboll bör ta råd från mig :-).

      Radera