fredag 7 december 2018

Min tand är lös

Det var en nedrans halstablett att inte smälta, hann jag tänka innan jag förstod att det var en halv tand som flöt runt i munnen. Hela fronten på tanden hade släppt.

Fyfan vad dyrt!

Det var bara att boka en akuttid hos tandläkaren, som kunde upplysa om att det var min enda rotfyllda tand som spruckit i lagningen. Den återstående delen är för ynklig att bygga på, så det får bli en krona med någon slags pelare på. Fråga inte mig hur det går till. Jag vet bara att det kommer att svida (och då är det inte främst tandvärk jag menar). Ett kostnadsförslag ger vid handen att det kommer gå lös på 6000-7000.

Ett par reflektioner. Även om det är trist med en oplanerad utgift är jag glad att jag utan problem kan hosta upp pengarna. Så ska det i och för sig vara, tycker jag. Jag fattar att Sverige är långt ifrån Wibbles tanke om en årslön i buffert, men nog är det märkligt att så få tycks ha en enda månadslön.


Min andra tanke är att jag gärna skulle pressa priset. Tandcharter har blivit allt populärare. Svenskar åker till Polen och Estland för att laga sina tänder. Fenomenet är så utbrett att det finns resebyråer som fixar alltihop – flyg, hotell och tandläkare. Försäkringskassan går in så länge mottagningen ligger i EU/EES, så jag fattar att det lönar sig om man ska laga tänderna för massor av pengar, men min vanliga rutin är att ungefär vartannat år gå till tandläkaren som konstaterar hålfrihet och tandhygienisten som sprättar bort tandsten. Totalkostnaden täcker knappt flygresan.

Med tanke på att snart en majoritet av Sveriges hantverkare är östeuropeiska gästarbetare är det märkligt att inte ett gäng tandvårdare slagit sig samman och startat klinik i Sverige så att vi slipper åka till dem. Gör det, snälla, så kan jag kanske få rabatt för att jag kom med tipset. Balter kan använda sina förnamn i företagsnamnet, för det brukar ju ändå heta typ Karius & Baktus.

51 kommentarer:

  1. Jag har tyvärr rätt kassa tänder och måste hosta upp 10k per år i snitt. Det är alltid nåt som behöver lagas. Jag har råd, men många har det inte och tvingas ha blåa tänder eller ta budgetalternativet och bara dra ut dem. Extra surt är det när vissa personer bara behöver betala 50 spänn per gång. Det är skillnad på folk och folk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, och en del får inga hål även om de skulle borsta tänderna med sirap medan andra får hiskeliga kostnader trots att de är noggranna.

      Radera
  2. "Min andra tanke är att jag gärna skulle pressa priset. Tandcharter har blivit allt populärare. Svenskar åker till Polen och Estland för att laga sina tänder." Men visst har vi också dessa redan på plats? https://www.citydental.se/priser.asp Nu fattar jag inte hälften av orden i prislistan men deras idé är ju tandläkare från andra länder som inte är så knussliga med priset. Har dock aldrig träffat dem. Var hos min tandläkare med Svenskt Tenn-inredning och klassisk musik igår. Men honom byter jag inte bort mot allt smör i småland efter att han lyckades smyga ut en visdomstand på mig utan att jag märkte något förra året. Efter motsvarande ingrepp på FOlktandvården var jag tvungen att ligga i fosterställning i tre dygn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittar inget östeuropeiskt på den sidan, men du kan ha rätt. Däremot var jag inte jätteimpad över priserna. Ganska billiga, men inte var de på nivå med baltiska hantverkare.

      Jag är nog extra kinkig när klockan ringt mitt i jävla natten. Japp, på väg mot tandläkaren för fjärde gången den här veckan :-(.

      Radera
    2. City dental - nej tack - provat

      Radera
    3. Vadan detta, var det polska hantverkare som försökte laga tänder :-)?

      Radera
    4. Blev lurad på prisuppgift och var så sur efter så jag skrev en arg recension. Många år sen nu men går inte dit igen.

      Radera
    5. Läs recension annars, de slår alla tasiga recensioner tandläkare sthlm? Eller finns det nån med mer?

      Radera
  3. Kollade upp min tandläkare på allabolag. 8miljoner i vinst förra året. Inte så illa pinkat 3 år efter examen. Vann man inte på gen-lotteriet och bara blev normalbegåvad är nog tandläkare den mest lukrativa karriären man kan välja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte kan det väl slå fastighetsmäklare och Icahandlare ;-).

      Radera
    2. Sant, fastighetsmäklare i storstad är nog ännu bättre. Icahandlare stämde nog förr, numera är det väl för mycket konkurrens?

      Daytrader är förstås lönsamt om man är duktig, men det går inte att ta en fil. kand. och sen köra igång...

      Radera
    3. Daytrader kan slå åt olika håll. Tandläkare måste åtminstone ha rejäl utbildning. Mäklare kräver väl några veckors snabbkurs och Icahandlare inte ens det. Men det gläder mig om de sistnämnda inte längre badar i pengar.

      Radera
  4. Söker ny bra tandläkare Stockholm som är lätt på handen, ger bedövningssalva, är smidig, lyckas med bedövning, samt är extremt duktig då förstås :) Tips? Bryr mig inte om pengarna här efter att ha provat massa tandläkare, men kan ge rekommendationer på riktigt bra tandsköterska om någon söker det..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tandläkare Lena Kristofersson i Sturegallerian är duktig. Men det är bara hosta upp plånboken. Om priset är värt det vet jag Inte, jag har aldrig haft problem med mina tänder. Men antar att kostnaden för hyran på A-läge drar upp priset.
      /A

      Radera
  5. "Den enda rotfyllda tanden, som spruckit i lagningen." Jo, den har man varit med om. En kompis som är tandläkare förklarade det i stil med att gamla fyllningar expanderar, tacka f-n för att tanden går sönder då! Extra surt att det var den senast lagade tanden, den amalgamfria (de övriga lagades typ på 80-talet, trots fluortant). Tror jag behåller amalgamet så länge det går.

    Hälsningar Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter onekligen som att det finns förbättringspotential på området.

      Radera
    2. De som expanderar är gamla amalgamfyllningar, som inte görs längre i Sverige. De nyare plastmaterialen krymper lite istället. Så har man synliga sprickor i en tand med amalgamfyllning KAN det löna sig att byta ut lagningen i förebyggande syfte, för att slippa större & dyrare problem på sikt.

      Vänliga hälsningar från en kostnadsmedveten tandläkare ;)

      Radera
    3. Det här kan jag absolut ingenting om, så jag får lita på en tandläkare. Som lekman tänker jag att det bästa fyllningsmaterialet vore ett som varken krymper eller sväller. Eller tänker jag fel?

      Radera
    4. Du tänker helt rätt, de har bara inte lyckats uppfinna det perfekta fyllningsmaterialet än :)
      I alla fall inte ett som är mjukt så att man kan proppa ner det i hålet på en gång och som sedan stelnar. Man kan göra så kallade inlägg i porslin eller guld istället i vissa fall, men det är BETYDLIGT dyrare och alltså inte särskilt efterfrågat. Det kräver rätt mycket mer arbete nämligen.

      Tack för en bra blogg förresten! Har precis hittat hit via Twitter.

      Radera
    5. Tack! Både för berömmet och tandvårdslektionen. Intressant faktiskt.

      Radera
  6. Man kan alltid gå till tandläkarhögskolan, brukar stanna på halva priset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nån som provat det? Jag går till Axelssons och får elevbeh massage då o då. Är helt okej för det priset. Fått sämre beh för fullt pris. Även bättre för fullt pris såklart.

      Radera
    2. Låter hoppfullt, men jag hoppas att det inte är första terminen :-).

      Detta kände jag inte till alls, men har kompisar som varit mycket nöjda med att gå till naprapater under utbildning.

      Radera
    3. Man kanske ska gå till tandläkarhögskolan och ta en examen. Staten bjuder ju på utbildningen så det blir #sparadkrona

      Radera
    4. Jag hörde en tandläkare berätta att han hade dragit ut sin egen visdomstand på lunchrasten. Vet inte om det var för #sparadkrona, fick känslan av att han mest ville kolla om det gick.

      Radera
  7. fattiglappen och sen ett com på slutet har många bra tips

    SvaraRadera
  8. Detta tycker jag är ett stort minus i ett land som Sverige.
    Munhälsan är såpass viktig för hälsan. Tandvård ska in i högkostnadsskyddet! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det där kommer att justeras i närtid genom att man tar bort högkostnadsskyddet på all vård. "Ladorna är tomma" och lågkonjunkturen har inte ens börjat.

      Radera
    2. Jag måste först säga att jag lider med dig Micke. Men mer för det fysiska lidandet än det ekonomiska, även om det inte heller är kul alls.

      Verkligt högkostnadsskydd (lite skydd finns ju redan) på tandvård kanske inte är möjligt förrän sockerberoendet och småätandet avtagit och när skulle det hända? Människor från vissa länder har bra (bättre) tänder på grund av sin sunda kost, vissa afrikaner verkar närmast immuna mot karies även sedan de äntrat Europas gränser och ändrat mathållning (till det sämre rent sockermässigt). Nästa grej är att genmanipulera för att folk ska gå tänder "av stål"? Då kan man fortsätta slafsa med maten också... /Eva

      Radera
    3. Det fysiska lidandet är ingenting emot det ekonomiska. Med det upphottade kostnadsförslaget jag fick idag skulle jag föredra en rotfyllning utan bedövning.

      Högkostnadsskydd är en prioriteringsfråga. Huruvida det ens är önskvärt vet jag inte, men vill man så kan man. Antar att det är en balansgång för politikerna att kunna fortsätta motivera världens högsta skatter med bra välfärd. Tricket är bara att hålla oss borta från andra européer som inte förstår vad vi pratar om när vi berättar att vi både får betala vården på skattsedeln och vid varje besök.

      Radera
  9. Dra ut alla tänderna direkt så är problemet löst! Sen kör du på löständer och går "all-in" gubbe :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så gjorde de förr i tiden.. min mormor t ex på tandläkarens inrådan "kommer ändå bli hål i dem så lika bra o dra ut alla"..hu vad hemska tider..

      Radera
    2. Min mormor fick löständer i 20-års åldern! Vilket är ju lite svårt att begripa idag.

      Radera
    3. Det märkliga är att jag tycker mig ha ganska bra tänder. Det är åtminstone tio år sedan jag behövde laga ett hål. Men visst, om tänderna ska krasa sönder för att man tuggar är det kanske lika bra att ta en hovtång och göra processen kort.

      Radera
    4. Jag må vara tant, men än har jag aldrig behövt laga ett hål eller en tand på något annat sätt. Hade räls under några år och fick alltid frågan "hur går tågen?" Originellt!

      Radera
    5. Kanske inte originellt, men lite roligt är det allt :-).

      Radera
  10. Haha, gå till närmaste bygge och be att en grovis från baltstaterna fixar ditt problem! Kanske kan han knäcka ut ett par med kofoten utan större skada.

    Nej vars inget kul, har själv lagt in ett par inplantat ingen kul resa, blev lite löständer en tid då. Var på den tiden man var odödlig, men där nån stans vände nog den resan. Folktandvården fixade det hela och allt har funkat bra nu i iaf 20 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får räkna på det där. Känns som ett gångbart alternativ.

      Radera
  11. japp funkar bra, men tar tid och är inte så roligt då man får dra ur tanden. Sedan ska det läka, sen borrar man in en skruv i benet, sen ska det läka. Sedan prova ut en tand som passar. Sen montera och så är det klart. Tar en viss tid men sen så funkar det bra. Vet inte vad det kostar idag, men ingen billigt alternativ, men kanske kan vara värt i längden

    SvaraRadera
    Svar
    1. 12000 kr hos tandläkaren. Vad det kostar hos baltiska grovisar har jag däremot dålig kläm på.

      Radera
  12. tror de kan fixa det i stort sett gratis, men om du köper med ett par lussebullar borde det räcka gott.
    På tal om annat..börjat lyssna på podden snutsnack, hörde i ett avsnitt att en nybakad polis tjänar 26000kr före skatt. En erfaren polis som jobbat ca 10 år tjänar 30-33000 kr före skatt detta är med OB skiftarbete och dyl. Samma här som med vården, det hjälper inte att ordna mer utbildningsplatser för att fylla på...

    Hur svårt kan det va att luska ut att lönen ska locka? Inte fan hjälper det med fler platser på utbildningarna! Ibland tappar jag helt tron på våra folkvalda, tyvärr är det vi som väljer dem så de ska väl kanske representera oss i stort..;(
    Jag är övertygad om att de flesta vill betala mer skatt om pengar går hit, till polis, sjukvård, skola, äldreomsorg och infrastruktur. Inte till korkade upphandlingar och andra dumheter.
    Redan Ian o Bert snackade om detta, men de låg kanske lite före i tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite kluven. Å ena sidan håller jag med. Man måste ha en vettig löneutveckling. Å andra sidan känns det ibland som att nya poliser borde ha högre lön än de som jobbat länge. Ta killen GW snackar om här: https://www.youtube.com/watch?v=3DGkYd2RtTY Han borde inte få 30-33000 kr, han borde få sparken.

      Då kan man förstås argumentera för att om det inte finns möjlighet att göra karriär och få upp lönen kommer man att få lata, trötta poliser som mest sitter och fikar, åker runt i bilen om det är fint väder eller stannar på stationen och spelar innebandy. Kanske kan man gå halva vägen var - börja ge duktiga poliser lite högre lön och förklara samtidigt för de andra 90 procenten att ville de ha ett bekvämt jobb har de valt fel bransch.

      Radera
  13. Så är det väl i de flesta branscher, att alla ska ha "lika lön" trots att man presterar olika. Många vill bara sitta på stjärten och sedan lyfta lön. GW är en skarp person som jag hyser störta respekt för, en av de få ska jag säga. Den gubben sitter inne med många sanningar!

    Sov gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har gett GW mycket skit här på sistone, men när det gäller polisverksamhet har han aldrig sagt någonting jag har skäl att betvivla. Tyvärr.

      Tack detsamma!

      Radera
  14. Förbannat surt! Hoppas det löser sig till det bästa för dig!

    Jag brukar räkna med att jag får oförutsedda utgifter varje år när jag går till tandläkaren. Om de inte inträffar ser jag det istället som en glad bonus att investera eller spendera. Har seriöst funderat på om det finns några bra tandteknikföretag man borde investera i för det verkar onekligen vara en lönsam historia och är ett teknikskifte i branschen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det löser sig säkert, men dyrt blir det. Och med tanke på att prognosen stiger hela tiden vågar jag knappt tänka på hur långt taxametern hinner ticka innan det är klart.

      Ja, en bra bransch och förmodligen med en ännu ljusare framtid.

      Radera
  15. Tandläkare verkar vara ett lukurativt yrke. Många utlandsfödda vill utbilda sig i Sverige till tandläkare. Dock ger en anställning i folktandvården inte så hög lön (30-40') utan de har istället UK som mål där löner på runt 80 tusen hägrar. Med egen praktik kan det säkert bli betydligt mera. Får se nu om Brexit hejdar strömmen av tandläkare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det inte större chans att strömmen i så fall riktas om? Om engelska löner är dubbelt så höga som de svenska borde det finnas många andra länder med högre lönenivå än Sverige.

      Radera