onsdag 12 december 2018

Lysande självinsikt

Tidigt 90-tal hyrde jag ett hus på 24 kvm, ett sovrum, ett kök och toa med dusch. Huset stod på hyresvärdens tomt, en familj med två barn. Jag trivdes bra med huset och hyresvärden. Jag varken ville eller kunde köpa något i det läget och huset var precis vad jag behövde med en rimlig hyra. Jag umgicks inte med familjen jag hyrde av och skulle inte rekommendera någon att ha en hyresvärd så nära inpå knuten, men det funkade bra.

Det finns alltid de som har det värre.

Fast det var en märklig grej jag blev påmind om häromdagen. Huset hade direktverkande el som ingick i hyran och en gång lämnade jag en liten springa på köksfönstret när jag gick hemifrån. Dumt, men eftersom jag – då som nu – var sparsam med egna och andras pengar var jag förmodligen den bästa hyresgäst de kunde få och tyckte att hyresvärden överreagerade när han förklarade elförbrukningens inverkan på elkostnaden.

Nu till saken. Redan på den tiden hade familjen anammat det amerikanska julpyntandet med lampor. Ni vet, ljusslingor längs konturerna på huset, runt fönster och och på staketet. Nyligen kom jag förbi huset igen, där föräldrarna i familjen fortfarande bor kvar och nu gått all-in på ljusslingor. Det är lysen nästan överallt på alla hus, runt träd och buskar, på brevlådan... Vidare står det fullt av lysande renar, tomtar och piss i hela trädgården. Denna tomt syns garanterat från månen!

Det är alltså inte tomten på bilden som... Äh, ni fattar.

Jag begriper att elförbrukningen gått ner om man bytt ut den gamla julbelysningen mot sterila LED-lampor, men när jag tänker på deras kostnad för el och lampor blir mitt gläntade fönster för 25 år sedan (vadå långsint?!) ännu futtigare. Jag undrar om de ens förstår det.

Jag tror – och nu spekulerar jag fritt, det får man – att beteendet är vanligt. Man ser egna utgifter som nödvändiga, andras inte. Den som köper en dyr kaffemaskin, Iphone eller bil tycker att detta är en del av livets nödtorft medan grannens utlandsresor, bubbelpool eller julbelysning är slöseri. Med andra ord ifrågasätter vi alla utgifter utom våra egna, de enda vi faktiskt kan ändra.

34 kommentarer:

  1. Tänker du främst för miljöns skull? Fast om man har ett överflöd av pengar, vad gör man av dem då om man inte "får" köpa nåt?
    Tycker det är kul att konsumera, speciellt kläder och skor och att känna mig fräsch med behandlingar, massage, ta hand om mig själv.Jag går även och fixar naglar, fötter, hår, är sk "kvinnlig tjej". Det är min största "last", men ingår i mitt jobb att vara fräsch och snygg så har en anledning att fixa lite extra. Framförallt vill jag ha funktionella saker så jag slipper stå varje dag med saker som tar lång tid, inte fungerar som de ska. Nu kan jag ju tycka att "vara fräsch kontot" ändå är hyfsat bra? Alltså att man lägger pengar på hälsan i form av kost, preparat, men även utseende. Tänker inte berätta hur mycket jag lägger på detta varje månad, men är en hel del, men samtidigt tjänar jag ju mycket och spar också mer än de flesta. Idag ska jag shoppa, letar nya stövlar och ska köpa kosmetikaprodukter som tar slut..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur menar du? Själv sparar jag ström för ekonomins skull, men som vanligt när man tänker ekonomifrämjande får man miljöeffekterna på köpet.

      Radera
    2. Alltså vad man får köpa och inte får köpa samt hur mycket. Är jätteirriterad på inneboende som sover med lampan tänd var och varannan natt och aldrig släcker efter sig.

      Radera
    3. Jag tycker att man får köpa vad man vill om nyttan/nöjet överstiger kostnaden. På en lampa som lyser där ingen är eller mitt öppna fönster är det lätträknat.

      Radera
    4. Alltså som exempel, jag&min partner skulle kunna leva på 20 000 i månaden o snåla medan vi spar till pengamaskinen och FI. Samtidigt kan jag känna vi vill leva lite på vägen med, så om vi gör av med 30000 istället är det okej?
      Gör det lite enklare att försaka allt annat som alla andra gör t ex weekends utomlands, fler resor (vi har inte haft gemensam semester flera år, men ska ha nu jan 2 veckor)..
      Sen om det tar 6 år istället för 5 är det okej för vi vill må hyfsat bra under tiden också. Inte komma fram som värsta vraken i trasiga kläder, trötta sjuka kroppar..
      Sen vad som är lyxkonsumtion är olika för alla. Vi tycker t ex det är helt värdelöst att äta ute då vi lagar så galet god och nyttig mat själva. Att äta ute känns verkligen som att slänga pengarna i sjön för oss utom fåtal ställen. Men en massage i månaden, eller ett par nya stövlar kan verkligen pigga upp, göra det enklare att gå till jobbet, känna sig snygg och må bra.

      Radera
    5. Så länge ni har råd med det kan ni såklart göra av med hur mycket pengar ni vill. Och precis som du skriver måste var och en avgöra vad som är värt att köpa.

      Min kritik (eller snarare fundering) är att ifall människor lägger energin på att rättfärdiga sina utgifter utan att först ifrågasätta dem kommer inget slöseri upphöra och en massa onödiga utgifter löper bara på.

      Radera
    6. Jo råd har vi ju, har endast studielån på en av oss, sen bostadslånet med 25& belåning ungefär. Kan erkänna jag tycker det är svårt dock vad som är okej och hur mycket..
      Kan ha ångest över kostnader, som är detta okej, är vi värda det, borde vi spara pengarna, är det onödigt, o s v.. Fast tänker ingen är perfekt, men kan klart irritera mig på de som inte alls verkar tänka på miljön. Vi hade 10% chans att rädda jorden, eller hur var det? Vad hjälper det till när vi i Sverige skyller på Trump och inte själva kan tänka oss skära i varken kött el prylkonsumtion.
      Äckligast är de som bara sitter o jäser med sina stora magar o gluffsar kött utan att ha en tanke på att aha, har detta någon miljöpåverkan?! Nä, det har jag aldriiig hört talas om..

      Radera
    7. Mrs Doubtfire, kan du inte sätta i en LED-lampa i den där "nattlampan". Det kanske bara drar 2-3 Watt då, vilket är detsamma för många apparater som har stickkontakten i utan att vara påslagna i övrigt. /Eva

      Radera
    8. Nja, tio procent vet jag inte. Däremot har vi alltid tio år på oss: https://www.youtube.com/watch?v=VPGK6pNO0Qw

      Radera
    9. Tack Eva, ska kolla upp det, bra tips.

      Radera
  2. Tycker det är fantastiskt med de som pyntar på sättet du beskriver. Har en tomt i närheten som pyntat sig in på nyheterna för ett par år sedan, med rubriken "svenskarna går bananas" (rubrik fritt ur minnet... harkel harkel..). För oss andra är det perfekt! Barn tycker det är jättekul. Kostnad för pyntarna: multum. Kostnad för mig: slitage på barnvagnsdäcken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bättre när någon annan gör det så att man slipper kostnaden och jobbet :-). Mig ger det däremot inget om jag inte behöver lyset just där, för att titta på klockan eller så.

      Radera
  3. Samma taktik här - brukar åka med barnen och titta på ett "bananas hus" där kostnaden för pynt enligt deras egen uppgift ligger på ca 100 000. Noll kostnad för oss (ja, en liten biltur krävs, så inte riktigt noll..) och mkt glädje för barnen och deras kompisar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hundratusen - folk är fan inte kloka!

      Radera
  4. Kommer osökt att tänka på den "nyasvenska" kvinnan som lade den frysta maten under varmvattenstrålen för att tina och sedan lämnade lägenheten. Det uppdagades när hyresbolaget gjorde en koll då varmvattenförbrukningen i huset ökat avsevärt.

    På samma sätt hur en kvinnlig bekant i Tyskland blev åthutad av sin hyresvärd då hon råkade skölja disken under rinnande vatten.

    Båda händelserna ligger kanske 20 år bakåt i tiden. Ännu är vatten så billigt att de flesta hyresvärdar inte tycker det är meningsfullt att mäta förbrukningen. Sommarens hetta aktualiserade frågan men av helt annan anledning. Vi får se vad som händer i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå! Men maten måste ha blivit tinad :-).

      När Victoria Park ledsnade på vattenförbrukning höstas (https://sparosverige.blogspot.com/2018/10/betala-for-vatten.html) tror jag att det egentliga skälet var underhåll av avloppsledningar, men det blir säkert många sådana diskussioner framöver. Särskilt nu när man kan förklä sitt ekonomiska intresse i omtanke om miljön.

      Radera
  5. Vi har två relativt stora hundar i familjen. Att de kostar lite kan jag lätt motivera men deras miljöpåverkan? Läste nånstans att att en stor hund har samma miljöpåverkan som en landrover. Att vi minskat ner på köttätandet ochminimerat bilåkandet är ju bra, men vi är tydligen stora miljöbovar ändå då hundarna äter massor med animalisk mat. För min fru är ju de dessutom hennes stora hobby och i övrigt ett trevligt sällskap både att träna med och annars. Hur tänker ni kring era husdjur och ekonomi/miljöpåverkan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inga husdjur, men... Tänker att det har blivit väldigt modernt och populärt att klanka på svenska privatpersoners miljöpåverkan, men sett väldigt lite som tyder på att vi är ett problem i det stora hela.

      Radera
    2. Hundarnas miljöpåverkan ”räknar” jag inte. De är egna individer och får göra sina avtryck i miljön precis som alla andra levande varelser. Vad gäller ekonomin får hundarna kosta vad de kostar helt enkelt. Jag vet att jag har råd och sparar inte på något som hundarna behöver. Sedan köper jag inte handsydda, blingade halsband eller andra onödiga prylar, men det beror på att jag tycker sådant är löjligt.

      Radera
    3. Tack för att du påminde mig om husdjuren, jag måste se efter både silverfiskarna såväl som dammråttorna regelbundet. Nog faan har de miljöpåverkan alltid.......

      Radera
    4. Har läst på om vegankost för hundar men kom fram till att det var nog inget alternativ trots allt. Just nu är jag inne på BARF kost där hunden äter kött och inte i form av torrfoder. Finns grupp på FB om just BARF. Verkar nyttigare för hunden om man vill de ska leva långt liv. Annars är väl ekologiska varianter så långt det går där med bättre.
      Även om jag vill minnas siffror på att bara 1-2% av allt kött är ekologiskt. Vilt är väl bra annars, men tror mycket kvicksilver också? Man kan ju inte iaf avliva hundarna när de redan finns..

      Radera
  6. Läste någonstans att om man verkligen ville göra en insats för miljön så var det att aldrig skaffa barn. Att köra gammal dieseljeep dygnet runt i hundra år gav mindre miljöpåverkan än att skaffa ett (1st) barn .....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså? Intressant. Check på inga barn :)Bara en inneboende som är lite som ett barn. Fast måste ändå bli mindre miljöpåverkan o tränga in fler i samma lägenhet än och bo en och en..

      Radera
    2. Samma sak där, är verkligen svenskarnas (eller ens européernas) barnproduktion problemet? De som hävdar detta, har de möjligen tänkt propagera för barnbegränsning i områden med betydligt högre nativitet (alltså i stort sett alla områden i hela världen)?

      Radera
  7. Micke, jag som trodde du var en av dem som kring jul la 25% av årets budget på att pynta hela huset med julejus. Det stämmer alltså inte? :)
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag firar inte jul och pyntar inte överhuvudtaget, så det skulle kännas konstigt.

      Radera
    2. Vad skönt :) Det ska jag försöka undvika sen med. Mina bästa jular har varit "ingen jul" i värmen. Så skönt, man bara hoppar över det som inget hänt. Fast alkoglöggen är god.

      Radera
    3. Jag är ingen stor glöggkonsument. Den enda normala jultradition jag uppskattar är risgrynsgröt, men den kräver inget speciellt datum.

      Radera
  8. Btw, vi har slängt allt julpynt då tanken var att vi skulle flytta till något mindre. Nu var "allt julpynt" antal adventsljusstakar och några stjärnor fönstren. Kan känna jag saknar det lite nu och alla runt är ju: Va, har ni inget julpynt? Men det måååste ni väl ha.. Ska även ha julmiddagar och kommer se lite barskrapat ut kanske. Borde vi köpa julpynt?
    Planerar ju att vara värmen om 6 år förhoppningsvis varje jul, så vet inte om det är nåt man ska satsa på..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, ställ upp några flaskor julmust. Det är tomtar på dem.

      Radera
    2. Har köpt prima ljusstakar på Myrorna, två för 50 kr. Har inte bytt ljusen, funkar fortfarande nu tredje året. Det kan du kanske testa? Mer än så är överkurs./Eva

      Radera
    3. Tack för tips. Tycker det är jobbigast o släpa hem allt. Sen ska det förvaras. Finns för 30 kr per stake på Claes Ohlsson. De kan man alltid lita på.

      Radera
  9. Lite som på jobbet då vi kan bo på hotell i en stad därför att det var billigare i den staden. Men ingen verkar förstå frågan när man ifrågasätter att det faktiskt är dyrare att ta sig dit än vad som sparas in på boendet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det borde vara slutsumman som styr, men jag har också jobbat på sådana ställen.

      Radera