tisdag 18 december 2018

Mama mia, hundar prata politik!

Jag försöker undvika politik, särskilt svensk inrikespolitik, men ibland går det inte! En del tycker att det är tramsigt när politiker drar in sina barn i politiken och berättar vad sjuåringen på perfekt myndighetssvenska sagt vid frukostbordet. Jag ber särskilt er om ursäkt när jag nu ger er ingen mindre än Jan Eliassons hund:


Jag tänker företräda den kontroversiella inställningen att det i själva verket är husse som står för åsikterna. Man kan raljera över språket och fråga om han verkligen menar att hunden är gift med Kerstin och att han hoppas att en ny budget inte ska innehålla flyktingar, men det vore ju lågt av mig att hacka på syftningsfel på Twitter.

Istället tänkte jag fokusera på den sista meningen, att paret Eliasson inte behöver skattesänkningar. Detta är skrivet av en man som försörjts av skattepengar sedan 1965! Många av dessa 53 år har han jobbat för FN, en organisation så välkänd för sin korruption att dåvarande generalsekreteraren Ban-Ki-moon 2007 uppmanade ledande personer att redovisa sina privatekonomiska intressen. Några få vägrade. Jag ska inte peka ut någon, men en av dem har en hund som heter Leo som gillar att spisa Bach och uttala sig om budgetar.

Förresten är arvodena från Förinta Nationerna (pun intended) skattefria. Oklart varför, men den politiska adeln tar alla chanser att sko sig och man ska inte kasta bäver när man sitter i trähus.


Beträffande Eliassons uppdrag var han ordförande i Anna Lindhs minnesfond i fem år under den period när man lyckades med konststycket att tömma fonden på 21 miljoner. Det försvarade Eliasson så här: ”Vi ville hålla en hög nivå på verksamheten så att vi inte minskade chanserna att få in bidrag.” Låter som vilket pyramidspel som helst, så här ligger möjligen en hund begraven. Men inte Leo, han har fullt upp med budgettankar. Och Bach.

39 kommentarer:

  1. Hahahahahaha! Träffsäkert Sparo.

    /R, originalet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Eftersom jag inte har någon hund får jag hitta på mina texter själv :-).

      Radera
  2. Undrar om Leo är släkt med den där husky'n som är berömd för att den faktiskt uttalar ord på engelska, finns att skåda på Youtube som alla känner till.
    Nåja, ett annat djur som talar är ju papegojan - kanske nästa statsminister?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla utom en. Om du inte menar Youtube, det känner jag till. Den engelskspråkiga hunden har jag däremot missat.

      Nej tack, inte ytterligare en papegoja som statsminister :-).

      Radera
  3. Jag tycker inte det där inlägget var några konstigheter. Det var bara från en tvättäkta Sosse-pamp. Han var bara ärlig, när han satt där i sitt Elfenbenstorn och tittade ned på folket.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det konstiga är väl att han själv inte förstår hur inlägget landar hos människor som får slita för att få ihop det, där varje bensinskattekrona svider.

      Tydligen förstod han det på de reaktioner han fick, för sedan kom något om att han i och för sig menade allvar, men att det ändå var satir. Riktigt hur det gick ihop förstår jag inte, och det gjorde troligen inte han heller.

      Radera
    2. Fast så är det alltid med rikingar :) Jag smälter dem som smör, men man måste förstå hur de fungerar. Är de även äldre och förmögna har de ännu svårare att förstå hur andra har det. Nu inte sagt att de har problemfria liv, långt därifrån...

      Radera
    3. Jag har träffat snorrika människor som absolut kan förstå hur det är att inte vara rik. Då tror jag snarare att det handlar om drygt 50 år som politiker/diplomat. Gissar att Jan Eliasson är tämligen förskonad från möten med "vanligt folk".

      Radera
    4. Okej, ja det är ju bra. Har inte träffat några tror jag. De lever i sina egna små bubblor de jag träffar.

      Radera
  4. Här saknas Mrs Doubtfire insiktsfulla, mångfasetterade och koncisa kommentarer, har det hänt henne något månntro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kommentaren var nog mer till henne än till mig ;-).

      Radera
    2. Jag är ute o julshoppar massa mat:) Hårt arbete. Nu ska jag dricka te och äta några läskigt goda svindyra små kex med paprikatapenade. Vad jag tycker om skatteförslag?
      Tycker det är bra att sänka skatt på arbete och kapital och lägga mer skatt på miljöförstöring.
      Flyg, kött, bilar, transporter, ja allt som förstör klimatet..

      Radera
    3. Läste DN (tror det var i torsdags) där ytterligare en miljöexpert uttalade sig. Miljödrivmedel är nu ännu skadligare än bensin och diesel. Speciellt om tillsatserna är odlade i Sverige. Hugga ned regnskog för att producera etanol är nu ok men att odla energigrödor i Sverige är värre, tänk bara på vad den tänkta miljökostnaden för skogsavverkningen av de Svenska åkrarna bidragit med... Hjärnsläpp totalt alltså.

      Radera
    4. Det är ibland skrämmande hur lågt ner på skalan fakta tycks hamna när man ska ta in alla faktorer som krävs för vettiga beslut.

      Det är ju till det vi har experter och forskare, för att ta fram underlag för korrekta beslut. Men vad hjälper det om man hellre lyssnar på aktivister och personer som hellre gissar än grottar ner sig i verklighet.

      Radera
    5. Fast forskarna får ju endast anslag om de sällar sig till den förhärskande aktivistiska ideologin som råder för stunden.

      Nu tar man det ännu längre och författar rapporter under diverse doktorshattar på politisera universitet och högskolor och använder som fakta när man för frma sina teser.

      Det går helt enkelt inte att hålla isär fakta och fiktion längre när man hela tiden gör sitt yttersta för att legitimera fiktion som fakta.

      Radera
    6. Det är helt klart ett problem och inte helt lätt att lösa att många alarmister inom olika områden är beroende för sin försörjning av att problemen inte försvinner.

      Radera
    7. Det är värre än så, det finns väl ett par exempel på folk som fått debattartiklar elelr ledare publicerade där de hänvisar till forskning på området. Forskning som visdar sig vara deras egen högst tveksamma forskning som författats under något under universitets lika tveksamma fakulteter. Det faktumet göms dock undan och man försöker legitimera sin åsikt genom att det finns forskning på området.

      Sanningen göms bakom stora mängder snömos och direkt vilseledande lager på lager av information och forskning.

      Radera
    8. Det gör det absolut. För att inte säga hela forskningsområden som BARA finns för att aktivister säger att de behövs.

      Radera
  5. Lätt att förstå att husse ej behöver skattesänkningar, men som topp S har han väl negativ skatt så han får betalt i % av skv ju mer han tjånar.

    Skulle gärna se fakturan ;) på den rördragningen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan man se det när man hela livet haft sitt uppehälle från skattepengar.

      Jag funderar mest på varför man dragit rören så. Det måste ju vara en innervägg, så varför dra rören runt ett utvändigt hörn i ett vardagsrum när det vore mer logiskt att dra dem genom väggen och på baksidan av den?

      Radera
    2. Tror pö yttervägg (läser på mobilen) så döma av ljuset är det nog ett fönster direkt till höger. Men om det är en efterkonstruktion så betydligt dyrare att öppna väggen.

      Inte många normala rörmokare i dagens läge som bockar utanpåliggande rör utan använder färdiga böjar.

      Hela bockningen ser knäpp ut

      Radera
    3. Du kan ha rätt om ytterväggen. Och definitivt om bockningen, den kan jag inte säga någonting om för det är långt över mitt huvud.

      Radera
    4. Trodde du var sosse o van att gå med mössan i hand o bocka ;)

      Radera
  6. Man skulle önska att sådana dära personer blev förpassade till något hetare ställe. Förvånandsvärt är det att de alltid lyckas få nya uppgifter som ger bra betalt. Inte heller behöver de stå till svars för något även om det uppmärksammas av omgivningen, utan på något sätt kommer de alltid undan.Kan det var hållhakar och klia varandras ryggar? Skulle någon i deras kretsar ta på sig uppgiften att driva ärendet för att ställa människan till svars, skulle förmodligen personen som gör det, bli utslängd i kylan för evig tid./ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kårandan bland politiker är stark, det är helt klart. Inte alltid ens att politiska motståndare tar enkla poänger eftersom de innerst inne vet att de har egna partikamrater som betett sig likadant, och kommer att göra det i framtiden.

      Radera
  7. Att låna sin röst åt dockor eller djur tyder rent psykologiskt på att man har svårt för att uttrycka det man har på hjärtat, att man behöver skyddet av att någon annan talar i ens ställe.

    I detta fall verkar det dock harmlöst. Skulle aldrig ha tänkt något speciellt med det där inlägget. Vanliga socialdemokratiska tankar. Kanske delar han dem inte så där värst speciellt egentligen, då är det lättare om hunden får uttala dem, kanske känns det ärligare?

    Politiker väcker sällan några speciella känslor hos mig alls faktiskt, om de nu inte skulle visa sig extra snygga eller så då förstås. Som Mattias Karlsson i SD. ;) /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte försvara beteendet, men tror att de som gör det tycker att det är lite humoristiskt (förutsatt att de alltså helt saknar humor och bara försöker kopiera vad de tror är humor). Hade varit lättare att komma undan med för tio år sedan, nu är det gjort, gjort och gjort.

      Huruvida Mattias Karlsson är snygg är jag fel man att bedöma, men inte skulle det skada med en viktnedgång på tio kilo och att köpa åtminstone NÅGOT klädesplagg av annan leverantör än Dressmann :-).

      Radera
    2. Du klagar på hans stil? Du vill att han går över till plagg från City Gross istället ;)? En man med sådan sex appeal får ha några extra kilon utan att det stör, kan till och med ge lite pondus.

      Om jag hade honom i min vård skulle jag starta med dagliga promenader på minst en timme och lyssna på hans prat och försöka korrigera hans tankevärld lite här och var. Detta i kombination med grötfrukostar och förbud mot alkoholhaltiga drycker, så mycket onödiga kalorier där. Skulle säga att han utan tvivel är Sveriges snyggaste karl. Nå, ska inte spinna vidare på detta mer, hamnade galet långt utanför ämnet, förlåt. /Eva

      Radera
    3. Han ser okej ut? Rätt stilig. Googlade lite bilder snabbt. Såg ingen direkt övervikt? Problemet är väl att om man som äldre går ned i vikt börjar huden i ansiktet hänga för mycket, så kan nog vara bra o ha lite mer fett ibland på kroppen.

      Radera
    4. Men Eva han är väl snart 80 år, men det är klart tjusig är han på sitt vis, sådär som äldre människor kan vara.Långa promensder och grötfrukostar tror jag inte på,snarare ligger hemtjänst i faggorna. Om det blir någon bolibompa är tveksamt.

      Radera
    5. Ja, nu börjar vi komma rätt långt från Jan Eliassons hund. Förbud mot alkoholhaltiga halter skulle enligt elaka tungor ge Karlssons Twitterkonto ett uppsving. Jag följer inte, så jag vet inte.

      Som heteroman tänker jag inte grotta ner mig i den här utseendediskussionen, men jag tror att ni pratar om olika människor. Jan Eliasson är 78, inte överviktig. Mattias Karlsson är 41, överviktig.

      Radera
    6. Ja du Larsson här får du deala med allt möjligt. Oavsett Mattias Karlssons politiska hemvist,ser inte det du ser Eva. Vi gillar olika!

      Radera
  8. Jan Eliasson med fru

    https://i1.wp.com/www.galamagazine.se/wp-content/uploads/2017/01/Jan-och-kerstin-Eliasson.jpg?fit=630%2C945&ssl=1

    SvaraRadera
  9. Opps, nu hamnade de fel...
    Marttias Karlsson ser lite välgödd ut. Kanske var lite mycket Dressman över det hela med, men de gör väl reklam för alla storlekar för herrar?

    https://stiltjeblog.files.wordpress.com/2015/11/mattias-karlsson.jpg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill egentligen inte såga Dressmann. Inte min favoritbutik, men det beror inte på att de är för billiga (det har jag aldrig ett problem med).

      Radera
  10. Tänker du Micke att alla som jobbar inom politiken på högre nivå är korrumperade? Alla inom FN? Alla inom EU? Syftar främst på högre tjänstemän och kända politiker inom dessa områden. Menar inte att det inte skulle vara så. Makt förändrar ju en människa och verklighetsuppfattningen riskerar att bli väldigt skev. Men hur ska man lösa det hela om det nu är så illa. Vi vill väl ha folkvalda politiker. Alla partiledarna spelar ett spel, det är väl bara gradskillnader hur fejkade de är. Det verkar som att de inte tror att det är gångbart att förhålla sig naturligt och vara mer vardagsnära och "sann". Tror ju att en partiledare och politiker skulle ha mycket att vinna på det.

    Den där Per Johansson, idéhistorikern som jag hänvisat till tidigare, har återkommande gånger talat i sina poddar om att de som verkligen har makten, de mer osynliga aktörerna, aldrig skulle släppa fram andra än de som går med på att agera mer eller mindre som marionetter. Låter en aning konspiratoriskt, men tja det låter inte märkligt ur mitt eget perspektiv, som skiljer sig en aning från mainstream svenssonsyn på tillvaron som enbart materiell. Tror att det finns en osynlig sida, "ett inre" av allt, rent bokstavligt faktiskt, och att det är detta som verkligen styr, inte folket som vi blir inbillade. Nå, även om man inte tror på sådant, borde det väl vara möjligt att tänka sig en osynlig aktör bakom det synliga. Vilka är då det i så fall? Frågar eftersom jag antar att du ser det på det sättet. Då blir bara Eliasson och alla de andra, oavsett partifärger, bara spelpjäser för de större grabbarna långt över våra huvuden. Om de själva dessutom vet om det, kan de tycka att det inte spelar någon roll vad de gör längre, de spelar med och vem kan döma dem, de kanske är mer fångar, mer ofria än oss andra. Men ofria på en mäktigt sätt och med större och lättare tillgång till pengar och finansiering av sina politiksa projekt. Världen är inte en i första hand god plats och att tro att den ska bli det är en fåfäng strävan. /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tänkte inte att alla politiker eller ens alla politiker är korrumperade. Däremot tycker jag att det är en aning graverande för Eliasson att han vägrade redovisa sin ekonomi när chefen bad om det. Som politiker jobbar man ju med förtroendekapital som främsta handelsvara och även om Eliasson kan ha haft argument och rätt i sak samlade han inte poäng den dagen.

      Jag håller med om att Johanssons teori låter rimlig, men är inte insatt för att utveckla det mer än så.

      Nej, världen är inte en alltigenom god plats och politiker inte genomärliga människor som drivs av viljan att göra gott. Det är inte nödvändigtvis ett statiskt förhållande för jag tycker att det har blivit klart sämre på bara ett par generationer politiker. Är man optimist kan man då mena att har det blivit sämre kan det bli bättre igen. Nu är jag en rätt dålig optimist.

      Radera
    2. Det där sprack redan i första meningen. Skulle vara "... eller ens alla inom FN".

      Radera