söndag 9 december 2018

Vad tar du med dig om det brinner?

Ett tankeexperiment! Säg att det brinner i din bostad. Du hinner rädda en enda sak. Vad tar du med dig? Du får alltså inte rädda din fru eller liknande. Eller jo, det får/bör du, men frågan gäller saker.

Inte katt heller.

Jag hörde frågan ställas i någon podd och kom inte på en enda ägodel jag inte skulle klara mig utan. Om jag inte får spel, sätter krokben på mig själv, slår huvudet i väggen, svimmar och dör av rökförgiftning skulle jag gissningsvis riva med mig min externa hårddisk eller företagets bokföring, men det är inte vad jag skulle kalla mina allra käraste ägodelar.

Jag har några tavlor målade av min far som betingar ett högt affektionsvärde, men de är ändå bara tavlor. Jag saknar min far, men den saknaden skulle inte påverkas av att tappa tavlorna, så även om de hamnar högst på min lista är de inte extremt högprioriterade.


Kanske borde jag se det som ett misslyckande att jag efter ett halvt liv inte har en endaste ägodel jag verkligen bryr mig om, men jag ser det snarast som positivt.
The less I have, the less I can lose.
    Dean Koontz (undrar när han senast blev bjuden på fest, 1982?)

Jag kan inte komma ihåg att jag någon gång i livet haft en ägodel som faktiskt betytt något på allvar, men jag är uppriktigt intresserad om ifall jag är extrem i detta hänseende. Äger ni något ni absolut inte skulle kunna leva utan (pacemakers räknas inte)?

58 kommentarer:

  1. Nä har ju slängt allt så (50%)..
    Skulle nog också ta telefon&hårddisk och gärna en varm tröja eller jacka eftersom jag misstänker det kommer bli jobbiga dagar och fryser väldigt.
    Visst har en del foton jag sparat (slängde nästan allt sånt med), men samtidigt - de är ju döda de flesta av de människorna, även om jag älskade dem då, och har inga barn som ska ärva eller se gamla foton sååå.. klarar mig utan egentligen, även om man spar för syns skull. Inbillar mig det kanske kan vara kul att se när man sitter på hemmet ..
    Nä, allt går o köpa nytt, bara hoppas försäkringen inte strular..

    SvaraRadera
  2. Vi har en hel del minnessaker från när dottern var liten. Dessa ligger i en pärm och är enkla att ta med sig. I övrigt hade huset fått brinna ner, förhoppningsvis hade vi då kunnat bygga ett bättre hus på samma plats där vi bor idag. Alla våra familjebilder är backade i molnet för 16 kr i månaden så de är säkra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att ni sparar på dem, men ni minns ju dotterns barndom ändå, och min gissning är att hon själv inte har samma nostalgiska inställning som ni.

      Det där molnet hade jag aldrig litat på. Den representerar allt jag har svårt att bygga tilltro till - ny teknik och andra människor :-).

      Radera
    2. Sparo, med tanke på ditt svar skulle man kunna tro att du föredrar eget ägande av bostad framför att vara medlem i en förening (som äger en fastighet). Det är väl att göra sig beroende av människor, eller du kanske ser det som en sorts KBT-träning

      Radera
    3. Du har en poäng. Jag flyttade hit för att jag behövde bo här och här kommer jag aldrig ha råd att bo i eget hus, så det var bara att lära sig att stå ut.

      Dock är BRF:er något av det mest reglerade som finns, så är det någon gång jag vågar så är det i det sammanhanget.

      Radera
  3. Om du kan ta med dig något, ta med dig tavlorna, tycker att de är fina. Ramarna som du har gjort har jag för mig . passar perfekt till din pappas måleri. Jag har ett vitrinskåp som min pappas morfar(småländsk snickare) har gjort,men kanske skulle bli svårt att baxa ut det förmodligen, i tid. Annars vill jag nog ta med mig min stilige morfar och några till som sitter inom glas och ram./ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar vettigt. Men som sagt, det troliga är att jag behöver all tid för att begripa hur jag ska öppna ytterdörren. Jag vet av erfarenhet att min hjärna kortsluter i de där lägena.

      Ta ett foto på morfar och de andra (och på skåpet), så att de åtminstone överlever digitalt.

      Radera
  4. Om det börjar brinna hemma!? Så hoppas jag att jag får med mig förståndet ut. Dvs att jag inte börjar plocka på mig saker att ta med. Risken är då nog ganska stor att man brinner inne! Skulle dock försäkra mig att varken barn eller katt är kvar inne!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ytterst hypotetiskt. Jag har varit med om det en gång och konstaterade att jag hade fullt sjå att tänka klart.

      Radera
  5. Finns inget jag måste få med mig. Hastar det springer jag ut näck. Finns tid drar jag väl på mig en tröja och byxor. Finns ännu mer tid så tar jag med laptopen och/eller plånkan, ingen av dem är nödvändig utan det är mest för att slippa besväret med att återställa allt. Resten får brinna...

    SvaraRadera
  6. Jag kommer inte att sakna något. Det enda jag av praktiska skäl skulle tänka på är någon typ av identifikationshandling. Körkort, pass etc. Sen rullar det bara på.../frivilligpensionär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ID kan vara bökigt när man inte redan har det: https://www.youtube.com/watch?v=YN3IT3xMpho

      Radera
  7. Appropå det, när kontrollerade ni läsare att brandsvarnaren fungerade senast? Man ska tydligen trycka på knappen till det börjar tjuta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör det rätt ofta faktiskt. Har en gång blivit väckt av den, det ger ett visst incitament att hålla koll på den. Tycker också att man bör ha en brandsläckare även om man bor i lägenhet. Den kostar inte mycket.

      Radera
    2. Jag utgick från att brandvarnaren varnar när batteriet är på upphällningen genom små pip med jämna mellanrum som blir allt frekventare tills man inte står ut längre och byter batteri...så har den funkat hittills. Trycka på knappen säger du, nå sedan då, för att få bort ljudet? Trycka igen?

      Radera
    3. Släppa på knappen, så tystnar den.

      Ett annat sätt att testa brandvarnaren är att steka pannkakor. Funkar varje gång :-).

      Radera
  8. Larsson, hur är planerna med din Youtube-kanal? Det var ett tag sedan vi såg dig senast, för du har väl inte blivit avstängd pga förfint språk alternatvt subversiv verksamhet gentemot systemet genom sparopredikande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Nej, avstängd har jag inte blivit. Den saknade bara marknad. Kändes meningslöst att göra videos för i bästa fall tusen tittare. Får se om jag gör nya försök längre fram.

      Radera
    2. Sparo som Lucia på video Youtube, det tickar de flesta (pk-) boxar och har möjlighet att gå viral, som det heter nuförtiden
      Några hundratusen tittare, men med knorr kanske det blir internationellt genombrott och miljoner tittare

      Radera
    3. Jojo, men då kan jag ju lika gärna vara med i Paradise Hotel eller Sex on the Beach. Min gräns går rätt mycket tidigare.

      Radera
  9. Tar med mig ett packet korv ut så har man lite nytta av brasan och något att göra innan hjälp kommer....


    Nä tveksamt om någon pryl är av värde kanske att helheten är värt mer för känslan av att det är hemma och tryggheten med det. Sen är det ju kul med saker man själv byggt som inte går att köpa någonstans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är svårt att få den optimala glöden i husbränder :-).

      Radera
  10. Nu har ju jag nyligen gått brandutbildning och har försäkrat mig med såväl brandsläckare som brandfilt och hoppas alltså klara en liten brand. Men visst, skulle faran vara framme så blir det nog bilder på min mamma och bärbara datorn som får följa med ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brandfilt minsann! Har alltid sett det som överkurs, men det kanske är bra.

      Radera
  11. Intressant med bokföringen. Själv skulle jag,med risk för liv och lem, laga så att bokföringen brann upp allra först varpå sannolika diskrepanser inte kommer till skatteverkets kännedom. Släpar sedan ut en och annan guldtacka ur förrådet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du kreativare bokföring än jag. Jag har inga guldtackor :-(.

      Radera
  12. Jag har guldtackor som en följd av kreativ bokföring........

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var så jag förstod det. Du håller inte möjligen kurser ;-)?

      Radera
  13. Min sambos 4-åriga systerdotter gav ett lysande svar. Familjen höll på att renovera och hon visste vad hon skulle ta med sig; tapeterna! 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckas hon med det har den som tapetserat gjort ett rätt dåligt jobb :-).

      Radera
  14. Jojomensan ! Det är i huvudsak kursavgifterna som utgör basen i guldtacksinköpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, nu faller bitarna på plats :-).

      Radera
  15. Läser om brandvarnare och jag inser lite genant? att jag för typ 6?år sedan (många frågetecken kring detta tydligen) tog ner den för att se vad för batteri som behövdes i den då den var i behov av detta. Tror minsann den ligger kvar på kryddhyllan i köket - utan batterier.

    Nä men skulle jag behöva sticka från lgh bums skulle jag bara sticka. Hann jag så hade jag tagit handväskan som innehåller plånboken (så mycket bröt att skaffa nya kort etc) - i handväskan hade jag lagt min mobil och min laptop och extern hd. Mer än så behöver jag inte tänker jag.
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar vara ett par AA- eller AAA-batterier. Skulle gissa att du har samma i en fjärrkontroll eller reseur, tills du kommer till en affär alltså ;-).

      Ja, det viktiga är att överleva. Resten är överkurs.

      Radera
  16. Batterierna ligger bredvid brandvarnaren på hyllan.
    Tur det för jag har varken fjärrkontroll (har ingen tv) och har inget reseur.
    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte heller mycket till batterimänniska, men någon liten ficklampa med samma sort brukar jag hitta. Dock känns det vettigt att sätta i helt nya batterier när man ändå gör det.

      Radera
  17. Om min fru och katter tar sig ut själva och det är endast en pryl jag får med mig så väljer jag mobilen. Bankid, swish, diverse bankappar och samsung pay gör att telefonen är guld värd. Då kan jag och min fru (med varsin katt under armen) ta taxi och ta in på hotell medans brandkåren förhoppningsvis släcker branden .
    /putte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att ni skulle göra visst intryck på hotellet när ni kommer instolpandes med katter under armarna :-).

      Radera
  18. Och det är totalt sju brandvarnare i huset, tre brandsläckare (en vid sovrummet, en i källaren och en i garaget) en brandfilt vid spisen. Och jag är en så pass knäpp typ att jag kontrollerar allt varje midsommarafton och varje nyårsafton ... /putte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart att ha bestämda datum. Annars lätt att man tycker att "det gjorde jag nyss" när det i själva verket var sju år sedan.

      Radera
  19. Jag tar med mig fårskinnstofflorna. Skorna kan brinna inne, jag har alltid velat haft mina tofflor ute men känt att den enda vettiga ursäkten vore att jag av någon anledning inte äger andra fotbeklädnader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du låter nästan sugen att tända på huset för att få ett skäl att få ta ut tofflorna :-).

      Radera
    2. Om jag inte vore så överbelånad...

      Radera
  20. En jacka. Varje gång det är övning, falsklarm eller brinner lite på jobbet så är det runt -20 och man får stå ute i en timme. Förra gången gick jag och tog en jacka och kom på efter en halvtimme att jag hade lämnat väskan med nycklar, börs och mobil inne. Jag ska försöka ta två saker nästa gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv hade jag övervägt att byta jobb :-).

      Radera
  21. Hade inte tagit med mig ett dyft mer än varma kläder på kroppen, telefon, plånbok, nycklar och såklart: VÅRA DJUR! Allt det andra går att ersätta, men livskamrater, stora som små, är ovärderliga.

    ---

    https://utbrytningen.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, människor och djur ersätter inte ens If (jag hatar verkligen deras reklam!).

      Radera
  22. Har ingenting heller. Allt vi äger är mer verktyg i vardagen som underlättar våra liv. Antagligen skulle jag ta med mobilen då det skulle vara lite bökigt att skaffa en ny. Eller kanske plånboken så man slipper fixa nytt körtkort. Har valt lägsta ersättningsbelopp på hemförsäkring. Det är en skön känsla att inte ägas av prylar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag är ett bra spartips till de allra flesta, att minimera lösöret på hemförsäkringen. Jag gissar att det är svårt att få ut pengar för gamla kläder och hemelektronik där man saknar kvitton (de brinner gissningsvis upp), och alla år ditt hem inte brinner upp är det #sparadkrona.

      Radera
  23. Jag tar med brandvarnaren för att reklamera den jäveln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Inte dumt tänkt, även om jag misstänker att 99 av 100 brandvarnare som inte piper har för gamla batterier och det kan inte tillverkaren lastas för.

      Radera
  24. Har testat detta (fast brandkåren kom snabbt, så det mesta klarade sig). Mobilen läggs nu alltid på bestämd plats på kvällen så att jag får tag i den om det skulle hända igen (då det blir svårt att ringa brandkåren annars). Dock lagt pass & en extra backup-hårddisk hemma hos några anghöriga, för legitimation & foton vill jag gärna ha kvar (litar inte heller på molnet). Resten klarar jag mig gott utan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bestämda platser för saker tycker jag är bra även när det inte brinner. Och extra backup är inte heller fel. Man kommer rätt långt med vanliga usb-minnen också.

      Radera
  25. Vid närmare eftertanke skulle jag nog ta med mig barnens favoritgosedjur också. Nya sådana går inte att köpa för pengar... För övrigt ganska befriande känsla att det är okej om huset med innehåll brinner ner, att prylar bara är prylar och så länge familjen & djuren klarar sig oskadda så kommer resten att lösa sig fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upplever också tanken som enbart befriande. Men gosedjuren kommer ändå överges inom kort, så mitt tips är att lämna dem.

      Radera