Ta vården t ex. ”Nej, vi har ingen
e-postadress, men du kan faxa till oss.” Nej, jag kan inte faxa!
Faxen försvann ju för tjugo år sedan. Kanske finns det kvar någon
på Tekniska Museet. Jag kan fatta om det finns information de inte
kan ta på mejl pga sekretess, men de agerar som att de inte ens har
internet. Och telefonköer har de gott om.
Hantverkare har däremot både e-post,
telefon, Facebook och WhatsApp. Tyvärr har de glömt bort det när
de är försenade. Ett litet meddelande för att berätta när de
kommer så att man slipper sitta och vänta flera timmar tar några
sekunder att skicka iväg, men det har aldrig hänt.
E-post är annars ovanligt. Företag i
alla storlekar låter meddela att de inte har möjlighet att svara på
e-post och lämnar därför inte ut någon adress. Att det går
mycket snabbare för kunderna att förklara sitt ärende i ett mejl
än det tar att komma fram i telefonkön från Helvetet är inte
kundtjänstens problem. Så varför skapas ny teknik om ingen tänker
använda den?!
Kanske skulle vi kunna börja använda
e-post istället för att hela tiden starta upp en massa nya appar
och skit som ingen heller kommer att ha vett att använda på rätt
sätt. Jag tar en analog kopp kaffe och väntar på att omvärlden
ska hinna ikapp.