Jag är egentligen anhängare till
mångfald och valfrihet, men jag tycker ofta att det känns som mer
av samma. Fler val, men inte fler möjligheter. Kanske borde man
begränsa sig oftare och lägga mer energi där det verkligen gör
skillnad. Jag menar inte att man likt huvudpersonen i 80-talsfilmen
The Fly bör skaffa sju exakt likadana kläduppsättningar för att
spara tiden det tar att välja kläder, men kanske gör för många val
att det varken blir hackat eller malet.
Säg åt tio manusförfattare att
skriva vad som helst. En film, tv-serie, miniserie. Valfri målgrupp:
barn, äldre, gruppen 18-29, kvinnor, män. Samtliga kommer att gå hem med en orolig uppsyn och stirra på ett tomt
papper i timmar, dagar eller veckor. Säg istället till dem att göra
en ungdomsserie på temat vänskap, som utspelar sig i Dalarna, och
du kommer att sätta igång deras hjärnor.
Ibland lanseras börsportföljer
med t ex bara kvinnliga företagsledare, eller ”Handbollsportföljen”
som Erik Sprinchorn lanserade i EFN Börslunch, med investeringar enbart i vd:ar som tidigare spelat handboll. Dessa experiment går ofta bra och jag
tror inte att kvinnor eller handbollsspelare har
ett generellt övertag på marknaden i stort. Jag tror att begränsningen gör
det lättare att hitta guldkornen.
Troligen skulle man kunna få samma
fördel av att bara analysera företag med begynnelsebokstaven S. Bara inte Sveriges Radio för P3 blev verkligen skit när de fick
konkurrens.