Sitter diktatorn i Kina är det en
annan sak. Förutom att det är en kärnvapennation är det världens
största marknad med nästan en och en halv miljard konsumenter. Jag
tänker inte fördjupa mig i fallet Hong Kong, men reaktionerna på
protesterna tycker jag är intressanta. När ett sketet dataspel
retar upp Kina behöver de bara harkla sig lite för att Google ska lyda.
Och de är inte ensamma. Tidigare har
bl a Apple agerat på liknande sätt. NBA, det amerikanska
basketförbundet, har också bugat och bockat för kineserna.
Eftersom basket är stort i Kina och eftersom huvudsponsorn Nike vill
sälja skor till kineserna.
Jag fattar, pengar är en stark
drivkraft. Men stå då åtminstone för era mjuka ryggradar! Att som
Google dra en vals om att spelet bryter mot någon gammal policy
de inte brytt sig om tidigare blir bara fånigt. Flera av de här
företagen har dessutom haft en hög svansföring i politiska frågor
tidigare, men så fort det riskerar att kosta något kryper de till
korset.